Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 3800 v.s Crimson ekonomi och kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Ekonmi:
Baserat på diverse internetkällor och svenska priser har jag kommit fram till att om man införskaffar en Epson 3800 (eller Canon IPF5100 eller Epson 4880)så kostar en A2 utskrift på Epsons "Premium Luster Photo Paper" ca
50kr inc moms

En utskrift via Crimson i 42x60cm på deras "blankt fotopapper" i 360dpi kostar 180kr inc moms (200dpi blir 153kr).

Det vill säga att ca 100 (eller 150) A2 utskrifter betalar igen maskinen (ej inräknat arbetstiden du lägger ner på att printa själv).


Kvalitet:
Snälla fyll i här, jag har ingen aning eftersom jag inte äger någon A2-maskin, men starkt funderar på att skaffa en.


Fyll gärna på med andra argument:
Arbetstid, frihet, kostnad för andra media, etc etc.


//Mårten
 
Arbetstid kan bara du själv värdera, ibland kan det rentav vara roligt att skriva ut och då känns det ju inte som en kostnad direkt. Men om du mycket hellre skulle göra något annat än att jäklas med skrivaren så kan Crimson vara prisvärt i jämförelse.

Räknar du med att varje utskrift blir perfekt vid första försöket? För mig kunde det gå åt några försök innan det blev som jag ville, och då var det inte lika kul längre. Dessutom blev det ju dyrare.

Numera låter jag Crimson göra mina printar. Jag vet exakt vad det kommer att kosta och jag får tid över till roligare saker.
 
Jag äger själv en 3800 och kvalitén är väsentligt bättre än Crimson. På Premium Luster kanske skillnaden inte är speciellt stor men på de nya barytpapper som kommit ut på senaste tid är skillnaden betydligt större.

Utöver kvalitén är stora skillnaden att du själv kan välja vilket media du vill skriva ut på. Det finns ett brett sortiment av högkvalivativa matta och blanka papper på marknaden.

Den andra fördelen är att om en utskrift inte blir som jag vill kan jag göra en ny direkt utan att behöva vänta på resultat från labb. Det gör att feedbacken blir mycket snabbare.
 
Crimsons fotopapper är kanske inte världen roligaste, jämfört med en fin bläckstråleutskrift. Jag tycker de har olika användningsområden, även om jag själv har en del ramade crimsonkopior härhemma.

Alternativet till egen skrivare som jag ser det är snarare bläckstråleprint hos t ex Proformat. Jag har gjort några stycken på SilverRag-pappret, och det blir fint med jämn och bra kvalitet. Så frågan är hur mycket man behöver skriva ut om året för att det ska löna sig att ha en egen skrivare och hur mycket det är värt att få ut utskriften direkt och kunna göra om, jämfört med den långsammare men bekymmersfria omvägen via posten.
 
Tack för svar många intressanta och bra synpunkter (keep em coming).

Det är en del att tänka igenom alla gånger, men jag tror att ekonomin blir bättre ju dyrare media man har.

Proformat tar 400kr för 42*60cm silver rag

Om man köper photo rag papper på Scandinavian kostar det från 55kr till 100kr st, lägg till 40kr bläck och man hamnar på 250 sparade kr per utskrift.



Främsta anledningen (förutom äga pryl-begär) till att jag funderar allvarligt på en A2 printer är att jag i och med nästa år tänker börja marknadsföra mig som porträttfotograf på allvar, har en egen liten studio numera.

Att kunna erbjuda stora (och normalsmå) högkvalitativa utskrifter "in house" tror jag är ett säkert sätt att tjäna lite mer på eventuella uppdrag.

Att kunna visa kunder alternativen och vad som skilljer dem åt kan säkert övertyga vissa att gå upp en prisklass. Samt att ge dem möjlighet att gå hem med utskrifterna direkt (efter en viss väntetid) kan ju vara ett plus.

Jag ser det alltså som en rent affärsmässig investering, ni som är i liknande situation;
är jag bara godtrogen som tror att eventuella kunder bryr sig om sådant, eller är jag bara onödigt komplicerad och borde satsa mer på själva fotanded och kundjagandet och låta tryckerier sköta trycket.
Eller är jag en bra idé på spåret?

//Mårten
 
Främsta anledningen (förutom äga pryl-begär) till att jag funderar allvarligt på en A2 printer är att jag i och med nästa år tänker börja marknadsföra mig som porträttfotograf på allvar, har en egen liten studio numera.
...
Jag ser det alltså som en rent affärsmässig investering...
Fast om jag var du skulle jag nog vänta med denna investering tills jag hade såpass bra snurr på verksamheten att det faktiskt gick att räkna hem.
 
Ekonmi:
Baserat på diverse internetkällor och svenska priser har jag kommit fram till att om man införskaffar en Epson 3800 (eller Canon IPF5100 eller Epson 4880)så kostar en A2 utskrift på Epsons "Premium Luster Photo Paper" ca
50kr inc moms
...
Det låter lite lågt tycker jag, har du räknat in någon kostnad för själva skrivaren (avskriving på ett antal år) eller är det bara för förbrukningsmaterialet? Räknar du med skrivaren och bara har ett mindre antal försäljningar så kan varje utskrift bli väldigt dyr ...
 
Det låter lite lågt tycker jag, har du räknat in någon kostnad för själva skrivaren (avskriving på ett antal år) eller är det bara för förbrukningsmaterialet? Räknar du med skrivaren och bara har ett mindre antal försäljningar så kan varje utskrift bli väldigt dyr ...

Läser man hela mitt inlägg så tror jag att det framgår att det är förbrukningskostnaderna jag refererar till när jag säger 50kr per bild. Jag fortsätter med att konstatera att det behövs ca 100 till 150 A2 utskrifter för att man skall ha sparat in skrivarkostnaden jämfört med att beställa från Crimson.

/Mårten
 
Fast om jag var du skulle jag nog vänta med denna investering tills jag hade såpass bra snurr på verksamheten att det faktiskt gick att räkna hem.

En mycket bra poäng, jag kommer garanterat se till att jag överhuvudtaget har kunder att erbjuda utskrifter till innan jag investerar dyrt för deras skull. Men jag gillar att ha en klar målbild av vart jag vill nå de närmaste månaderna för att på så sätt finna motivation att arbeta hårdare.

//Mårten
 
Läser man hela mitt inlägg
...
Jo, jag läste lite dåligt. Min maggropskänsla är dock fortfarande att det är för optimistiskt räknat på priset per kopia, du måste räkna in arbetstid, tid för att få processen att fungera (jag la ner *mycket* tid och pengar på att försöka kalibrera färger m.m. innan jag gav upp). För att räkna hem det här tror jag att andra saker är viktigare, som att man vill skriva ut själv, kan välja andra typer av papper m.m, och där är det kanske lite svårt att sätta en prislapp. Om utskrifterna nu blir så mycket bättre än Crimson som många verkar tro eller hoppas så kanske det leder till mer nöjda kunder och fler försäljningar. För egen del tvivlar jag på att det går att räkna hem det om man verkligen tar med alla kostnader. Dom här andra aspekterna kan å andra sidan vara viktigare för den typ av foto du gör (studio, porträtt) än för dom bilder jag säljer (i huvudsak från sport/motorsportevenemang). Jag har hittills inte fått någon förfrågan om utskrift på finare papper från någon motocrossåkare. :)

En annan fråga är också storleken på verksamheten som redan nämnts av andra - kommer du att sälja 150st A2 under avskrivningstiden, eller kommer dom flesta kunder att köpa A4? Hur många sådana kunder måste du i sådana fall ha för att räkna hem det?

Är du som jag hobbyfotograf egentligen så kan du väl ändå strunta i att få ihop ekonomin i detta, köp printern om du vill ha den. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo, jag läste lite dåligt. Min maggropskänsla är dock fortfarande att det är för optimistiskt räknat på priset per kopia, du måste räkna in arbetstid, tid för att få processen att fungera (jag la ner *mycket* tid och pengar på att försöka kalibrera färger m.m. innan jag gav upp). För att räkna hem det här tror jag att andra saker är viktigare, som att man vill skriva ut själv, kan välja andra typer av papper m.m, och där är det kanske lite svårt att sätta en prislapp. Om utskrifterna nu blir så mycket bättre än Crimson som många verkar tro eller hoppas så kanske det leder till mer nöjda kunder och fler försäljningar. För egen del tvivlar jag på att det går att räkna hem det om man verkligen tar med alla kostnader. Dom här andra aspekterna kan å andra sidan vara viktigare för den typ av foto du gör (studio, porträtt) än för dom bilder jag säljer (i huvudsak från sport/motorsportevenemang). Jag har hittills inte fått någon förfrågan om utskrift på finare papper från någon motocrossåkare. :)

Jo, jag har en känsla av att sålänge man inte har byggt upp en såpass respektabel firma att man kan räkna hem "finsmakar-kunder" ganska ofta så är det inte många som bryr sig om med vilken teknik eller på vilket material man printar.

Men å andra sidan, om man vill åt finsmakar kunder så måste man ju visa att man kan producera vad de är ute efter.

Är det någon studio / porträtt fotograf som kan säga något om efterfrågan på utskrifter. Är det bara "så många och ev stora bilder som möjligt per investerad hundralapp" som är inställningen?

//M
 
Utskrifter

Sedan jag gick över från labbande hemma i svart/vita labbet till digitalt har det alltid saknats en del innan jag satsade på en egen skrivare. Att själv kunna skriva ut bilder av högsta kvalité på det papper man själv väljer är att "hitta hem" igen (men utan doften av isättika. ;)

Jag fick tag på en mycket lätt begagnad Epson 4800 och kompletterade med en rip. Sedan innan hade jag en Spyder (skärmkalibrering). Jag måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet. Visst kostade det en del. Många köper dyra kameror men snålar på bilderna.

Om det är ekonomi att skriva ut själv? Jag har inte lagt ned alltför mycket tid i det men visst kan jag skriva ut tester om jag är orolig och inte vet hur det ska se ut när det är färdigt. Däremot fick jag aldrig kedjan att fungera med ett utomstående labb, utan blev faktiskt oftast besviken.

Jag skriver dock inte mina 10X15 kopior på den till fotoalbumet då kvaliten inte behöver vara 100%. Då är Crimson att föredra.

Lycka till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.