Annons

Epson 3800 - stopp i ett munstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag har en Epson Pro 3800 som fått stopp i ett munstycke och hur jag än gör går det inte att få bort. Jag har kört så många munstyckskontroller och rengöringar nu att underhållstanken är full igen och bläcket sjunker för varje gång, men utan framgång. Det är light cyan som vägrar bli rengjord och patronen gick ut december 2010.

Printern är köpt 2006 och är väl använd, så den kanske har gjort sitt nu, men om någon har något bra tips hur man får bort stoppet, så tar jag tacksamt emot alla förslag.

Bilagor

• nozzlegap.jpg
    nozzlegap.jpg
    87.9 KB · Visningar: 475
Är det patronen som inte vill släppa ut bläck?

Om ja, (antar du provat med annan patron) ...

... skölj den under rinnande varmvatten
... blås i luftningshålet för att öka trycket inne i patronen och därmed tvinga ut färg
... finns vissa som har fabrikationsfel och saknar luftningshål, har läst att man skulle kunna borra ett eget hål, men det är absolut inget jag själv skulle prova.

Jag antar att problemet du har är att du får ränder på utskriften? Jag har oxå problem ibland med min 7800 o brukar lösa det så här. När du startar printern o skrivarhuvudet flyttar sig så drar du ut kabeln när huvudet är frigjort. Sedan så tar du ett luddfritt papper som torky o fuktar den lätt o lägger den under skrivarhuvudet o drar den fram o tillbaka över pappret.
Du byter papper o gör om det tills det inte kommer något mer bläck på pappret. Du har även en färgkudde som sitter där skrivarhuvudet står i viloläget den kan du oxå fukta o göra lite renare. Jag skickar med en länk om problem med 7800 skrivaren som är samma som din fast större som du vet. Angående hållbarheten så vet jag flera labb som fortfarnde kör 7600 skrivaren så din har många år kvar.
http://www.beckermanphoto.com/blog/cleaning-the-epson-7800/

Jag antar att problemet du har är att du får ränder på utskriften? Jag har oxå problem ibland med min 7800 o brukar lösa det så här. När du startar printern o skrivarhuvudet flyttar sig så drar du ut kabeln när huvudet är frigjort. Sedan så tar du ett luddfritt papper som torky o fuktar den lätt o lägger den under skrivarhuvudet o drar den fram o tillbaka över pappret.
Du byter papper o gör om det tills det inte kommer något mer bläck på pappret. Du har även en färgkudde som sitter där skrivarhuvudet står i viloläget den kan du oxå fukta o göra lite renare. Jag skickar med en länk om problem med 7800 skrivaren som är samma som din fast större som du vet. Angående hållbarheten så vet jag flera labb som fortfarnde kör 7600 skrivaren så din har många år kvar.
http://www.beckermanphoto.com/blog/cleaning-the-epson-7800/
Tack för dina tips Ove, jag har försökt få in papper under skrivarhuvudet och det var inte lätt. Kanske det är enklare att komma till på din 7800 än på min 3800? Hur som helst så lyckades jag efter mycket om och men. Tyvärr fick jag inte bort stoppet och nu är min maintenance tank full, så jag får skaffa en ny sådan innan jag kan fortsätta.

Skit med krånglande skrivare! Jämfört med mina gamla Epson 1270 och 2100 har 3800 varit en dröm när det gäller stopp i munstyckena, men det var väl för stora förhoppningar och tro att allt skulle fungera for ever...

Tack för dina tips Ove, jag har försökt få in papper under skrivarhuvudet och det var inte lätt. Kanske det är enklare att komma till på din 7800 än på min 3800? Hur som helst så lyckades jag efter mycket om och men. Tyvärr fick jag inte bort stoppet och nu är min maintenance tank full, så jag får skaffa en ny sådan innan jag kan fortsätta.

Skit med krånglande skrivare! Jämfört med mina gamla Epson 1270 och 2100 har 3800 varit en dröm när det gäller stopp i munstyckena, men det var väl för stora förhoppningar och tro att allt skulle fungera for ever...

om du kontaktar mig privat så ska du få numret till en duktig killa på ett labb. Han har en del trix som brukar funka. Jag brukar få strul när jag kör med tjockare akvarell papper kör jag (vanligt) papper så brukar den gå utan problem. Vad jag vet så kan akvarell papper släppa lite ludd som täpper igen munstyckena. 2100 skrivaren där var det bara att blöta upp svampen som satt under skrivarhuvudet med fönster puts o torka rent med torky o tops så funkade den utan problem.

nu har jag ingen 3800 men om du frigör huvudet så lägger du bara torky pappret på valsen o kör sedan huvudet över det fram o tillbaks o byter tar nytt när det fastnar bläck på det.

Isopropylalkohol

Hade en 1800 som krånglade, använde rikligt med isopropylalkohol och fick det att släppa, spruta på isopropyl på kudden som patronen sitter tryckt mot, kan behövas göra flera gånger, hade en canonskrivare som jag var beredd att slänga , hade köpt en ny, prövade med isopropyl i mängder fick skrivaren att fungera perfekt, det är värt ett försök.
MVH SGÖ

Tack igen för era tips. Jag ska testa så fort jag köpt en ny underhållstank. Ove, jag har mailat dig privat.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto