Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 2450 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

-Roger-

Aktiv medlem
Jag har ett problem med Epson 2450, när jag skannar monterade dia(småbild) så beskär automatiken bort en ganska stor del av bilden i kanterna. Problemet är tydligare på en del bilder. Finns det nåt sätt att själv bestämma beskärningen? Någon som har ett tips? Har försökt att skanna utan ram men det var ingen höjdare, ett tips däremot är att skanna med bara halva ramen monterad så att diat kommer närmre glaset, det blev riktigt bra skärpa...

hälsningar
Roger

Skanna utan automatisk val av skanningsområde, dvs avmarkera detta val under previewinställningarna. Välj sedan manuellt område. Då kan du skanna ändå ut till kanten på ramade dior. Nackdelen är att du bara kan skanna en bild i taget.

Ok, tack för tipset!

Jag har testat det nu och är lite förbryllad över en sak, skannar jag ett 24x36 dia med automatisk val av skanningsområde i 300 dpi får jag en fil med upplösningen 300 dpi och storleken 1522x955 mm. Skannar jag sen med manuellt förval i 300 dpi får jag en fil med upplösning 300 dpi och nu är storleken 24x36, alltså samma som diat...

Det senare känns ju mer rätt efter mina val, varfär blir bilden så mycket större vid automatiskt förval? Har inte kunnat knäcka det problemet, nån annan som kan? Bilden blir ju mycket bättre vid automatiskt val men dock blir den beskuren...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar