Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOSInfo gör mig förbryllad

Produkter
(logga in för att koppla)

J-PB

Aktiv medlem
Som sagt, sitter med en EOS 40D och kollar antal exp med EOSInfo. Det visar exakt 8578 exp.
Har tagit några bilder med ett sprillans nytt CF-kort, sista bilden har nummer 8993. Får inte riktigt ihop det. Kortet har bara använts i ovan nämnda kamera. Finns det separata räknare i kameran, en för slutaren och en för CF-kortet?

MVH
Pierre

Filnamnet kan nollställas eller ökas efter behag, beroende på vad man själv gör och beroende på om man använt något annat minneskort vid något tillfälle, om så bara för en enda bild.
Det är filnamnet du ser på kortet. Det kan ha samma värde som antalet exponeringar, men vanligtvis har det inte det.
Dessutom börjar filnamnet om från noll igen ibland. I din kamera efter 9999 bilder, eller om det nollställs manuellt.

Låt säga att jag har tagit 1000 bilder med ett minneskort sedan kameran var ny. Sedan sätter jag i ett kort som gått 1500 bilder, tar en bild, sätter sedan tillbaka kortet med 1000 bilder, räknar det då från 1501? Tänker jag rätt?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto