micro: I P-läge kör alla Eos kameror tider mellan 1/60s och högsta synktid för att prioritera skärpa. Mörk bakgrund ska det endast bli om inte 1/60s och största bländaren räcker till. Detta ska gälla samtliga EOS-modeller enligt den bok om blixtfotografering som Canon i USA givit ut.
A-TLL ställer till det lite och vill gärna prioritera minsta möjliga bländare (för skärpans skull) Förblixten är till för att mäta vilken mycket som är minsta möjliga bländare.Så ska man slippa det problemet får man köra piratblixt med TTL, men utan A-TTL...
E-TTL systemets förblixt märker du bara om du använder synk på andra ridån och långa tider. Annars uppfattas det bara som en blixt.
>"Så om jag formulerar om frågan lite. I vilka situationer ger E-TTL bättre resultat i praktiken?"
Jag har fotograferat med Eos 5
r mellan 93 och 01 och märker stor skillnad i exaktheten blixtexponeringen jämfört med mina Eos 3
r. Upplättnadsblixt gav jag upp helt med 5
rna. Det var för sällan det blev bra.
Jag förstår att du inte lider så mycket om du fotograferar inomhus med bouncer i taket. Då sprids ljuset någorlunda jämt i djupled om du slår i taket. Men vid fotografering med blixt rakt på måste huvudmotivet vara mitt i bid och inte ha för mörka eller ljusa kläder... Annars riskerar kameran vilja lysa upp något långt bakom och kan då bränna ut motivet i förgrunden som jag fokuserat på.
E-TTL ger förutom bättre mätning, FEL och trådlös styrning möjlighet till synkronisering på alla slutartider. Det är toppen vid porträtt utomhus vid starkt solsken. Jag tog t ex en bild 1/4000s bl 4 med upplättnadsbilxt för att få kort skärpedjup. (bifogar bilden)
Själv kör jag ofta på AV i situationer med låg belysning, men nästan aldrig med synk på andra ridån för då förlorar jag tajmingen. Vill ju ha exakt kontroll över i vilket ögonblick som bilden tas. Som regel använder jag största eller näst största bländaren för att få så kort tid som möjligt. Fast ibland vill man ju ha blurr och då får man prioritera tiden istället.