Annons

Eos5 bättre än Eos30?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Är eos5 bättre än eos30? Eos30 måste ju ha bättre ljusmätning, autofocus och vara robustare pga metallen pa toppen? Eller har jag fel?
Min Eos5:a blev stulen i sydamerika för några veckor sedan så det är dax att ordna ny kamera. Men jag tänker inte käöa en sämre kamera än vad jag hade innan.. Är det eos3 som är närmst 5:an?
Är eos3 mycket större ,tyngre och klumpingare än 5:an?

Tack för svar!

EOS 5an ligger något över EOS 30an, men den har ju några år på nacken. Ljusmätningen hos 30an är bättre än i 5an. Men 5an kontrar med spotmätning, snabbare filmframdragning, utbytbara mattskivor, snabbare x-sync och tider, något fler CF funktioner.

EOS 30an kontrar då med fler AF-punkter (7 istället för 5) Bättre ögenstyrning och E-TTL.

Svårt val, jag valde EOS 5an för bla. spotmätningen, högformatsgrepp med inmatningsratt (finns inte till 30an med ratt)
Lite kraftigare byggd. Men som sagt ska du ha tag i en EOS 5a så får du nog snabba dig och ringa till björns foto o video, som jag tror är de ända i Sverige som har den kvar i lager.

EOS 3an väger 115 gram mer, lite större men knappast klumpig. Dock ett ganska högt steg upp på prislappen...

För den som plåtar med blixt är Eos 30 det självklara valet. E-TTL-mätningen är överlägsen A-TTL.

Jag har haft flera 5:eek:r, men tycker att Eos 30 är det bättre valet i nästan alla fall. Det skiljer 8 år mellan modellerna...

Håller med A-TTL var en liten fadäs av canon... men jag plåtar inte alls mycke med blixt, så i mitt fall är det lugnt...Känner mig rätt nöjd ändå med mitt val.

Vad exakt är det som folk inte gillar med A-TTL? Kör själv med en eos5a och 540EZ blixt med bouncer och de lirar perfekt ihop, har aldrig fått en felexponerad blixtbild tror jag. Nån som kan ge lite mer exakt info om vad E-TTL klarar bättre? Mvh micke

A-TTL använder faktiskt inte förblixten till att mäta med. Från början var det tänkt att förblixten skulle varna fotografen om blixten inte räckte till.

Canon fick sedemera släppa den funktionen pga pantentbråk. Sedan så i bounce mode så blixtrar kameran till, istället för att använda sig av IR-sensor framtill på blixten. 540 EZ undviker detta problem genom att strunta i A-TTL när man har blixten i bounce läge.Dessutom använder inte 540 EZ A-TTL varken i Av eller Tv lägena.

Dessutom sitter A-TTL sensorn på blixten, så använder du dig av filter på objektivet så mäter blixten fel ändå. Däremot funkar A-TTL bra när du använder direkt blixt i P läget. Använder du Av eller Tv så väljer kameran oftast en liten bländare.

E-TTL använder alla kamerans vanliga mätfält (21 st på Eos 3 & 1V t ex) vilket gör den mer exakt än på Eos 5 som bara har centrumvägd blixtmätning i en separat sensor. En del Eos 10 och 1n t ex har tre fält för blixtmätning vilket förbättrar mätningen vid motiv som inte är i centrum.

E-TLL systemet ger även möjlighet till trådlös styrning och blixtspotmätning - FEL (finns dock även på Canon T90 med 300TL-blixten)

Hmmm, kom att tänka på att jag faktiskt aldrig någonsin använder A-TTL, jag kör alltid med bländarautomatik när jag kör med blixt, just för att kameran väljer helt vrickade bländar och slutarvärden med A-TTL i P-läget, i AV och TV väljer kameran/blixten att inte använda A-TTL som sagt. Men om man nu har E-TTL och kör i P-läget, väljer inte kameran lika urdumma bländar och slutavärden då med? Ett exempel som eos5an med 540EZ skulle valt är bländare 22 och 1/200 sek när det är bäcksvart typ, och istället krämar på med 100% blixtstyrka, ingen bouncer i världen kan väl rädda en sån idiotinställning.

Så med andra ord använder jag alltid gammal hederlig TTL med min 5a och 540EZ. Vilket som sagt alltid ger ett strålande resultat utan att man behöver bränna hjärnceller.

Så om jag formulerar om frågan lite. I vilka situationer ger E-TTL bättre resultat i praktiken?
Jag vet att eos5an bara använder centrumvägd mätning vid blixtanvändning, men jag har ärligt talat aldrig märkt nåt negativt med det i praktiken. Även om jag förstår att detta ju måste ha vissa begränsningan (kanske inte tänkt på det eftersom jag alltid bouncar i taket och då ändå får ett relativt jämt ljus).

Är det inte störande med förblixten på E-TTL? hur snabbt avverkas den?

Jag påstår inte att det gamla systemet var bättre, jag bara undrar i vilken situation man hade vunnit på att använda E-TTL, förutom trådlös blixtstyrning då.

Jeppe du skrev att i TV och AV så väljer kameran oftast en liten bländare. Men om inte jag blivit galen i huvet så väljer ju kameran precis de värden den hade valt UTAN blixt i AV och TV, och blixten skickar bara ut så mycket ljus som behövs för att fylla i huvudmotivet. Precis som man vill ha det alltså, oavsett om man vill jämna ut skuggor i dagsljus eller plåta på en mörk krog etc.

Själv ställer jag alltid slutaren på 1/4 - 1/60
beroende av vilken effekt jag vill ha, kameran väljer då den största möjliga bländaren, säg 3,5. Eftersom detta ändå inte räcker riktigt fullt ut så portionerar blixten ut en svag upplättning på huvudmotivet, denna metod tillsammans med bouncer och blixten riktad i taket ger enormt bra resultat, självklart med synk på andra ridån. Detta gäller naturligtvis i mörka lokaler. För dagsljus fungerar ju inte dessa värden såklart, men principen är den samma. Mvh micke

micro: I P-läge kör alla Eos kameror tider mellan 1/60s och högsta synktid för att prioritera skärpa. Mörk bakgrund ska det endast bli om inte 1/60s och största bländaren räcker till. Detta ska gälla samtliga EOS-modeller enligt den bok om blixtfotografering som Canon i USA givit ut.

A-TLL ställer till det lite och vill gärna prioritera minsta möjliga bländare (för skärpans skull) Förblixten är till för att mäta vilken mycket som är minsta möjliga bländare.Så ska man slippa det problemet får man köra piratblixt med TTL, men utan A-TTL...

E-TTL systemets förblixt märker du bara om du använder synk på andra ridån och långa tider. Annars uppfattas det bara som en blixt.

>"Så om jag formulerar om frågan lite. I vilka situationer ger E-TTL bättre resultat i praktiken?"

Jag har fotograferat med Eos 5:eek:r mellan 93 och 01 och märker stor skillnad i exaktheten blixtexponeringen jämfört med mina Eos 3:eek:r. Upplättnadsblixt gav jag upp helt med 5:eek:rna. Det var för sällan det blev bra.

Jag förstår att du inte lider så mycket om du fotograferar inomhus med bouncer i taket. Då sprids ljuset någorlunda jämt i djupled om du slår i taket. Men vid fotografering med blixt rakt på måste huvudmotivet vara mitt i bid och inte ha för mörka eller ljusa kläder... Annars riskerar kameran vilja lysa upp något långt bakom och kan då bränna ut motivet i förgrunden som jag fokuserat på.

E-TTL ger förutom bättre mätning, FEL och trådlös styrning möjlighet till synkronisering på alla slutartider. Det är toppen vid porträtt utomhus vid starkt solsken. Jag tog t ex en bild 1/4000s bl 4 med upplättnadsbilxt för att få kort skärpedjup. (bifogar bilden)

Själv kör jag ofta på AV i situationer med låg belysning, men nästan aldrig med synk på andra ridån för då förlorar jag tajmingen. Vill ju ha exakt kontroll över i vilket ögonblick som bilden tas. Som regel använder jag största eller näst största bländaren för att få så kort tid som möjligt. Fast ibland vill man ju ha blurr och då får man prioritera tiden istället.

Bilagor

• jakob_leykauff.jpg
    jakob_leykauff.jpg
    20.2 KB · Visningar: 229
Jaa.micro... ??? Skrev jag verkligen det?? :eek:

Vi stryker det något förvirrande uttalande och går vidare... :(

Men Magnus rättade mig genom att svara

"A-TLL ställer till det lite och vill gärna prioritera minsta möjliga bländare (för skärpans skull) Förblixten är till för att mäta vilken mycket som är minsta möjliga bländare.Så ska man slippa det problemet får man köra piratblixt med TTL, men utan A-TTL..."

Så skulle det va...

Däremot är det ju så att med 540EZ så att den inte använder A-TTL i Av eller Tv (som du sa), fast inte i ditt första inlägg där "dom lirar bra ihop".

För att bli en riktigt bra blixtfotograf rekommenderas följande:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Tillbaka till ämnet.

EOS 5 var bättre än EOS 30/33 ända fram till EOS 30an lanserades......:rolleyes:hängde ni med..:D men eftersom 5an har några år på nacken så finns 5ans teknik i förfinad version i 30/33an..

Annorlunda men inte bätttre. Jag har aldrig fotat med en 30'a men de skillnader som ser och tycker är viktiga är

Spottmätnign på 5'an
Vertikalgreppet på 5'an

möjlighet att använda AA bateriter i 30'an med vertikalgreppet (men varför är det i övrigt så kast)
Bättre blixtljusmätning.

jag bryr mig inte om ögonstyrning och 7 autofokuspunkter.

Det verkar också som om 5'an är stabilre byggd enligt min mening. men det kanske bara är subjektivt.

Håller med dig stefan...just därför valde jag 5an istället + att den är lite stabilare byggd. :D

öhmm

jag började skriva ett kort inlägg som blev ett långt inlägg som blev ett långt,rörigt osammanhängande inlägg om blixtrande, Eos5/30 osv

Puh, man blir ju alldeles matt.

Summan av kardemumman var att jag (eftersom jag mest plåtar i dagsljus och mörka skogen) i princip numera alltid kör M-läge med "maxljusintag" (stor bländare och så kort slutartid som brännvidd/motiv tillåter) samt ca -1på blixten. Min kombo är numera en eos1n med 540ez men för inte så länge sen så använde jag eos5.

Jag har svårt att se poängen med att välja eos30 framför eos5 om du inte använder blixt mycket (men det gör väl ingen som använder canon...). multi AFpunkterögonstyrning osv är sånt man klarar sig utmärkt utan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar