Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS1Dmk3 C.Fn hockeysetup

Produkter
(logga in för att koppla)

BenkeO

Aktiv medlem
Såhär ser mina inställningar + C.Fn ut för att fota hockey. Hur ser dina ut och varför? Skiljer de sig från mina?
Mvh/Benke

Manuellt exponering 1/500 sek och f/2.8, JPEG Large, ISO 800-2000 beroende på ishall, Manuell vitbalans, AI-servo, 10 b/s, evaluerande ljusmätning - exponeringskompensation + 1,5 steg, manuell AF-punkt

C.FnIII
2) Skärpefölj AI Servo känslighet = LÅNGSAM
Långsam inställning gör att fokus inte byter objekt i onödan

4) AI Servo AV skärpeföljningsmetod =1, kontinuerlig skärpeföljningsprioritet
Kameran försöker i första hand att följa senaste fokuserat objekt och ignorerar fladdrande klubbor eller armar som tillfälligt inkräktar i kompositionen.

8) Utvidgning av Vald AF-punkt = 1, MÖJLIG (vä/hö assisterande punkter)
Om kontrasten inte räcker för AF i huvudpunkten, så försöker kameran hitta fokus i de två angränsande punkterna.

17) Begränsa antal bilder i serie = MÖJLIG 3-5 bilder per avtryck
max 3-5 bilder per burst lite beroende på om det är pojkhockey eller A-lag, det är lätt att skjuta av lite för mycket bilder...

C.FnIV
1) Avtryckare/AF-knapp = 2, AF på tummen
Vanesak, jag har nyligen börjat med detta och lider lite av kramp emellanåt då det kostar på att hålla AF-knappen intryckt kontinuerligt. Tveksam till denna inställning – men skall ge det en ärlig chans.

3) Bakre inmatningsratt = 1, AF-punktval
Känns naturligt att snabbt flytta AF punkt i sidled med tummen för att kunna komponera om snabbt

13) Förkortad avtryckarfördröjning=1, Möjlig
Såklart det skall gå snabbast möjligt att aktivera kameran om den gått ned i vila

Övriga C.Fn är inställda på "default". Ovan inställningar sparas i en egen setup "HOCKEY_0.CSD" och gör mig startklar på några sekunder vid rinkside.
 
BenkeO skrev:
Såhär ser mina inställningar + C.Fn ut för att fota hockey. Hur ser dina ut och varför? Skiljer de sig från mina?

C.FnIV
1) Avtryckare/AF-knapp = 2, AF på tummen
Vanesak, jag har nyligen börjat med detta och lider lite av kramp emellanåt då det kostar på att hålla AF-knappen intryckt kontinuerligt. Tveksam till denna inställning – men skall ge det en ärlig chans.

Nu så kör jag med mark ii, men när det gäller AF så använder jag möjligheten att tillfälligt stänga av AF via AF-ON-knappen (* på mitt hus).
Detta för att undvika just kramp i tummen.

/D.
 
BenkeO skrev:

C.FnIV
1) Avtryckare/AF-knapp = 2, AF på tummen
Vanesak, jag har nyligen börjat med detta och lider lite av kramp emellanåt då det kostar på att hålla AF-knappen intryckt kontinuerligt. Tveksam till denna inställning – men skall ge det en ärlig chans.


13) Förkortad avtryckarfördröjning=1, Möjlig
Såklart det skall gå snabbast möjligt att aktivera kameran om den gått ned i vila


1) Har kört så sedan jag provade på min 20D, tycker det är helt outstanding. Tar en tid att vänja sig, men sedan är man fast....

13) Det är väl inte riktigt så den funkar. Eller? Min uppfattning är att den utesluter en stabiliseringskontroll av slutaren (vid exponering) vilket gör att bilden tas snabbare. Har inte boken här, men vill minnas att det minskar fördröjningen från avtryck till exponering med upp till 20%. Kolla i manualen, det står där.

/Arne
 
Re: Re: EOS1Dmk3 C.Fn hockeysetup

Arne S skrev:
13) Det är väl inte riktigt så den funkar. Eller? Min uppfattning är att den utesluter en stabiliseringskontroll av slutaren (vid exponering) vilket gör att bilden tas snabbare. Har inte boken här, men vill minnas att det minskar fördröjningen från avtryck till exponering med upp till 20%. Kolla i manualen, det står där.

/Arne

Nja - jag tolkar manualen som att man spar 20 % fördröjning om man kör på största möjliga bländare, samt högst tre steg ifrån. Eftersom jag i denna setup som regel kör manuellt på f/2,8 (vilket är mitt objektivs max) så erhåller jag denna 20 % tidsbesparning. Rätta mig gärna om jag har fel. Mvh/Benke
 
Re: Re: Re: EOS1Dmk3 C.Fn hockeysetup

BenkeO skrev:
Nja - jag tolkar manualen som att man spar 20 % fördröjning om man kör på största möjliga bländare, samt högst tre steg ifrån. Eftersom jag i denna setup som regel kör manuellt på f/2,8 (vilket är mitt objektivs max) så erhåller jag denna 20 % tidsbesparning. Rätta mig gärna om jag har fel. Mvh/Benke

Helt överens!

Jag tolkade ditt första inlägg som att du menade att du fick en snabbare uppstart på kameran. Det du skriver ovan är precis som jag uppfattat det.

/Arne
 
Re: Re: EOS1Dmk3 C.Fn hockeysetup

danielsfrilansfoto skrev:
Nu så kör jag med mark ii, men när det gäller AF så använder jag möjligheten att tillfälligt stänga av AF via AF-ON-knappen (* på mitt hus).
Detta för att undvika just kramp i tummen.
/D.

Efter flera serier med oskarpa bilder ger jag upp. Tack för tipset Daniel. Jag byter funktion på tumknappen.
 

Bilagor

  • img_3706_filtered.jpg
    img_3706_filtered.jpg
    57 KB · Visningar: 344
C.FnIV
1) Avtryckare/AF-knapp = 1, ingen AF när tumknappen aktiveras
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.