Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS Utility startar ej!

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

När jag ansluter min kamera (EOS 7D) så startar inte EOS Utility upp automatiskt som jag har angett att det skall göra när jag slår på kameran på ON. Byter jag USB-port så funkar det en gång men nästa gång jag skall försöka så startar inte EOS U. Då får jag starta det manuellt. Jag har installerat om mjukvaran men det blir samma fel igen.

Vad kan det vara för fel?

När du väl har startart EOS Utility, och har kameran ansluten, om du då tittar i inställningarna, har du kryssat i att programmet ska starta när kameran ansluts?

När du väl har startart EOS Utility, och har kameran ansluten, om du då tittar i inställningarna, har du kryssat i att programmet ska starta när kameran ansluts?

Jo det är precis det jag har gjort. Jag kan tillägga att det är samma fel när jag ansluter en extern hårddisk eller min Powershot G11. USB-portarna verkar inte reagera. Datorn är 6 år gammal men den krånglade aldrig med mina gamla kameror. Jag misstänker att det är något fel på datorn.

Hej!

Om du kör Windows kan du prova följande.
Öppna Kör och skriv cmd (tryck Enter). Ett DOS-fönster öppnas, skriv

Set devmgr_show_nonpresent_devices=1 (tryck Enter)
devmgmt.msc (tryck Enter)
exit (tryck Enter)

Nu har du fått upp Enhetshanteraren. Klicka på Visa i menyn,
och välj ”Visa dolda enheter”.
Nu bör du se din kamera (EOS 7D) t.ex. Högerklicka på den och välj, avinstallera.
Du får en fråga om du vill avinstallera, klicka Ja, och stäng Enhetshanteraren.

När du gjort detta, starta om datorn. När datorn startat om ansluter du kameran igen och Windows kommer att installera drivrutinen på nytt.

Jag brukar ha för vana att alltid ansluta mina kameror och hårddiskar till samma USB-port som jag valde första gången.

Lycka till!

Hej!

Tack, jag har nu avinstallerat en hel rad med gamla enheter (kameror och mobiler) inkl EOS 7D.
Men när jag startar om datorn och ansluter kameran så vill Windows inte installera drivrutinen igen.
Det enda som händer är att kameran syns i "Den här datorn" som EOS 7D #2.

Finns det något sätt att installera kameran på USB-platsen manuellt?

Tack på förhand

Daniel

ps. Jag kör Win XP

Du har prövat med systemåterställning till en tidpunkt när det funkade? Ibland behövs inte mer än så.

//J

Jo jag har gjort det tidigare. Men det fungerade inte.

Jag har nu kikat i loggboken och den är nedlusad med felmeddelanden.

DCOM fick felet tjänsten kan inte starta... (Event 10005)

WPDMTPFDriver has failed to start. Error 0x8007005 (Event 15300)

Samtliga fel kan spåras till mina försök att starta EOS Utililty.

Tack för alla svar. Då denna dator sjunger på sista versen så väljer jag att lämna problemet därhän. Jag väntar bara på ett nytt Sandy-Bridge moderkort så skall jag bygga en ny dator runt en Intel i7 2600K processor.

Jag kan ju starta EOS Utility manuellt så det får bli så tills den nya datorn tas i bruk.

//Daniel

ANNONS