Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos RT

Produkter
(logga in för att koppla)

karmi

Aktiv medlem
Hejsan Vänner


Tänkte höra om det finns någon som har erfarenhet av Eos RT och vilken annan Eos den är likvärdig.

Kan 1700 riksdaler vara för mycket för huset

mvh/Micke
 
Nu är ju jag Nikon-människa, men RT är väl en 650:a med fast spegel? Vilket innebär att du tappar 1+1/3 steg ljus på filmen och 2/3 steg i sökaren. Dessutom är spegeln halvgenomskinlig, känslig och svårligen rengöringsbar (gör det inte själv!). Kan du leva med att objektiven blir långsammare så har den flera fördelar, men kolla så att spegeln är perfekt! 1700 låter som ett helt OK pris om den är snygg. Scandinanavian Photo hade en inne om du vill jämföra pris.

/Pontus
 
Nja, det stämmer att spegeln stjäl ljus men det är ca 2/3 steg till filmen (Canon säger 1/3). Du får alltså ca 1/170 när andra kameror får 1/250 (för en viss ljussituation).

Jag har själv haft en EOS RT och även dess efterföljare EOS 1 N RS. Fördelen är att du ser motivet hela tiden utan sk "black-out" från spegeln samt att det är väldigt liten fördröjning mellan avtrycket tills bilden tas (8 ms jämfört med 100 ms på en vanlig AF-kamera).

1700:- låter som ett väldigt bra pris. Kolla dock upp spegeln innan.
 
Jag testade denna kamera som praktikant på tidningen Aktuell Fotografi (som blev FOTO) och var mycket nöjd.

Det är en proffsmodifierad Eos 600 (inte 650). Den har framförallt fast spegel och fler CF-funktioner.

Kamerahuset är relativt robust och exponeringen är bra. Man får helt enkelt mycket kamera för pengarna.

Autofoksen är hyggligt snabb, särskilt med moderna USM-gluggar.
 
Japp, stämmer!

Bygger på EOS 600/630, 2/3 stop förlust på filmen, 1/3 i sökaren. Blandade ihop sifforna lite.

Jag ska nog lämna Canon-frågorna ifred i fortsättningen. Var intresserad av RT för ett tag sedan (eftersom Nikon inte har någon liknande modell, och Nikon objektiv funkar på EOS, med adapter), men siffrorna verkar inte ha fastnat riktigt. Brukar vara bättre påläst. Ursäkta!

/Pontus
 
rt ,

EOS rt är en kompetent kamera , inget snack om den saken . priset verkar ok tycker jag .
En grej som du kanske vill kolla är om det finns reserdelar att tillgå , det är en rätt ovanlig kamera . kolla med en canon verkstad .
Skulle tro att många delar är samma som på 600 serien men kolla ändå .
Pentax börjar få problem med sina äldre autofocus kameror , jag fick inte tag på en battrilucka till en sf-7 ,
Kan vara liknande problem till en rt ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.