Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS M eller M3?

Produkter
(logga in för att koppla)

karl-petter

Medlem
Hej,

börjar kraftigt ledsna på att batteriet i min iphone dör ständigt när jag är ute på vinterfjället. Men jag orkar inte släpa med systemkameran samt märkte i somras att den är rätt hård när man vurpar med MTBn och får den på hakan :) Så är på jakt efter någon liten kamera som tar ok bilder och mankan göra manuella inställningar med och som man kan ha med så gott som jämt o ständigt, på toppturer, fjällturer, cykelrundor och snökiting äventyr. I och med att jag redan har den del Canon linser tänkte jag att EOS M kunde vara intressant alternativ. Och nu kommer ju M3 strax. Så då är frågan, vänta på M3 eller köpa M redan nu?

Fördelar med M; billig, finns för 2900 kr just nu på Cyberphoto, liten, och kompakt med 22 mm linsen.
Nackdel med M; rätt långsam och inga rattar för snabba inställningar
Fördelar med M3; de har löst problemen som fanns i M vad gäller hastighet och rattarna
Nackdel med M3; mer än dubbelt så dyr och ser ut att vara större

Så tänkte kolla ni som har EOS M, är ni nöjda med kameran trots dess begränsningar. Är det ett bra köp för den slanten? Eller skulle ni rekommendera och vänta? Eller har du/ni något annat tips?

Mvh Karl-Petter
 
Hej,

börjar kraftigt ledsna på att batteriet i min iphone dör ständigt när jag är ute på vinterfjället. Men jag orkar inte släpa med systemkameran samt märkte i somras att den är rätt hård när man vurpar med MTBn och får den på hakan :) Så är på jakt efter någon liten kamera som tar ok bilder och mankan göra manuella inställningar med och som man kan ha med så gott som jämt o ständigt, på toppturer, fjällturer, cykelrundor och snökiting äventyr. I och med att jag redan har den del Canon linser tänkte jag att EOS M kunde vara intressant alternativ. Och nu kommer ju M3 strax. Så då är frågan, vänta på M3 eller köpa M redan nu?

Fördelar med M; billig, finns för 2900 kr just nu på Cyberphoto, liten, och kompakt med 22 mm linsen.
Nackdel med M; rätt långsam och inga rattar för snabba inställningar
Fördelar med M3; de har löst problemen som fanns i M vad gäller hastighet och rattarna
Nackdel med M3; mer än dubbelt så dyr och ser ut att vara större

Så tänkte kolla ni som har EOS M, är ni nöjda med kameran trots dess begränsningar. Är det ett bra köp för den slanten? Eller skulle ni rekommendera och vänta? Eller har du/ni något annat tips?

Mvh Karl-Petter

Mycket nöjd med min EOS-M, som alternativ till den stora.
Tycker det är ett fynd för oss Canon ägare då den säljs ut till detta pris med alla tillbehör.
Några bilder tagen med kombon.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3275911.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3275912.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3276860.htm?set=mp

Sista bilden är ju inte kombon , utan kompletterad med en Raynox DCR 250 makrolins, 42mm gänga som skruvas direkt på 22mm objektivet.

Och i denna har jag använt EF adaptern tillsammans med ett EF 100/2,8 makro.
http://www.fotosidan.se/pools/view/19814/3183775.htm
 
Senast ändrad:
Fina bilder @gedjan!

Hur uppfattar du hastigheten på M? Lite långsam eller störande långsam?

Och hur lätt tycker du det är att tex växla mellan M och Av tex eller ändra bländare/slutartid?
 
Fina bilder @gedjan!

Hur uppfattar du hastigheten på M? Lite långsam eller störande långsam?

Och hur lätt tycker du det är att tex växla mellan M och Av tex eller ändra bländare/slutartid?
Har inte tänkt på hastigheten, då det inte stört mig. Men OK långsam jämfört med min 5DMKIII.
Växla mellan de olika menyerna är inga konstigheter när du har lärt dig pekskärmen. Oavsett vad du vill ha för inställningar.
 
Jag hade lite tur när jag köpte min EOS-M på ett kampanjerbjudande hos Elgiganten samtidigt som Canon hade cachbackkampanj, betalade 1740kr med 18-55 objektivet sen köpte jag ett 22 f/2 från ebay för 624kr och slutligen ett 11-22 från Cyberfoto när de körde Blackfridaykampanj, tror jag betalade ca 2700kr. För vad jag betalt så kan jag inte vara annat än nöjd. Men, det är ingen kamera att fota action med, efter att du knäppt av bilden så är den svart i nästan en sekund innan du kan fota igen och autofokus är inte speciellt snabb. Jag tycker även att batteritiden är dålig så jag har köpt på mig tre batterier.

När jag använder 22 f/2 i bländarval och autoiso så väljer kameran lite för lång tid så att det blir skakningsoskärpa, önskar att den kunde välja snabbare slutartid genom att ändra ISO så när det är dåligt ljus så använder jag hellre slutartidsval.
Jag har fortfarande lite svårt med touchskärm, tycker det är lite plottrigt men beror nog mest på ovana.

I ryggsäcken där jag oftast haft 5dmk3 med ett objektiv där får jag plats med EOS-M och alla EF-M gluggar.

M3 är det ju svårt att säga nåt om än då den inte kommit ut.
 
Om Focus Peaking är intressant:
M3 har, men inte M.

Fast:
Programmet MagicLantern för EOS-kameror fungerar med EOS-M och har bl. Focus Peaking.

http://www.magiclantern.fm/

Jag testar just med min M.
Man ser en rad punkter i kontrasterande färg på detaljer som är fokuserade, tydligt och effektivt.

DOCK:
Just för EOS-M har programmet en bug,
"Shutter bug" som kan få slutaren att inte utlösa
Den kan uppträda (enl. länk nedan) vid EF-M zoomobjektiven
men inte vid 22mm-objektivet eller vid objektiv på EF-adaptern.

https://bitbucket.org/hudson/magic-lantern/issue/1893/eos-m-shutter-bug

Programmet har en mängd andra finesser jag ännu inte testat,
t.ex. autom. exponering till höger (ETTR),
time lapse, och annat.

( Jag har ännu ingen uppfattning om kamerans hastighet. Den känns ok, men jag har hittils bara tagit stillastående motiv.)
( Om du sedan satsar på M3, så har du redan ett billigt reservhus, eller kan ha två objektiv skjutklara.)
 
Det blev en M beställd. Insåg att jag vill ha 22/2.0 och EF-adaptern oavsett men de ingår inte i M3 paketet och köper man de löst så kostar de mer än M paketet så jag fick ett kamerahus på köpet :)

Focus peaking ser ju riktigt intressant ut!! Måste testa! Buggen löser de säkert snart och kommer nog inte använda EF-s speciellt mycket!
 
Det blev en M beställd. Insåg att jag vill ha 22/2.0 och EF-adaptern oavsett men de ingår inte i M3 paketet och köper man de löst så kostar de mer än M paketet så jag fick ett kamerahus på köpet :)

Blev du nöjd då? Jag är i nästan precis samma situation. Vill ha 22mm och adaptern, och då blir det ju väldigt stor prisskillnad mellan M och M3.
 
Blev du nöjd då? Jag är i nästan precis samma situation. Vill ha 22mm och adaptern, och då blir det ju väldigt stor prisskillnad mellan M och M3.

Jo helt klart. Fokusproblematiken tycker jag är överdriven. Visst det händer att den inte låser fokus utan kör igenom hela registret utan att hitta fokus och det går inte fort. Men väldigt smidig kamera, speciellt med 22:an på. Har kört ett antal kiteturer nu med den hängandes i en linsväska på bröstremmen. Då finns den alltid tillgänglig. Stört mig lite på att det är lite för lätt med vantar att komma åt reglage utan att man velat och råkat göra omställningar man inte vill ha. Speciellt på touchskärmen men inte kollat än om den går att stänga av...

Sedan ute på vintern i snölandskap ser man i princip inte ett smack på skärmen, speciellt med solglasögon på så där saknar man sökare. Men storleken väger upp i jmf med en full systemkamera.

I vilket fall, mycket bättre än min iPhone som där så fort jag försöker ta en bild när det är kallare än 0 grader och det var det jag villa ha, en kamera som jag kan fota med under flera dagar men är nästan lika lättillgänglig som telefonen.

Sticker snart upp till Lofoten för lite havsfiske. Har inte bestämt än om det blir M eller min 50D eller båda som får åka med. Men lutar åt att ta med båda för att jämföra i en lite mindre extrem situation.
 
Det blev en M beställd. Insåg att jag vill ha 22/2.0 och EF-adaptern oavsett men de ingår inte i M3 paketet och köper man de löst så kostar de mer än M paketet så jag fick ett kamerahus på köpet :)

Tack för tipset! Istället för att sitta och sura över att det inte verkar finnas paket med 22'an och adaptern har jag nu klickat hem ett paket enligt ditt tips, sparat någon hundralapp och fått en extra kamera.

Min ska också få cykla MTB förresten, så ditt tips passade mig för bra för att inte ta.
 
Ja det känns som en bra äventyrskamera. Dela gärna med dig av MTB erfarenheter för min lär få åka med i sommar. Vi skall bara bli av med lite snö först här :)
 
Hade också tänkt ha med den på MTB-turer, så vi har väl tänkt lika. Hoppas det funkar bra.
 
Har ni hunnit använda kamerorna något? I så fall, vad tycker ni?

Edit: mest riktat till Henrik
 
Jo, visst är kameran använd. Tyvärr inte så mycket som jag hade tänkt, men det beror inte på kameran utan på annat elände. Det ena är att Capture One inte stöder kamerans RAW-filer ännu och det andra är att jag fått diskbråck i nacken som hindrar mig från att göra alla de där kul och äventyrliga sakerna där jag hade tänkt ha kameran med mig.

Men jag har absolut testat och använder den en del när jag prioriterar storlek framför RAW-format. Den är bra. Riktigt bra till och med tycker jag. Det finns absolut några saker som är sämre än på min "riktiga" kamera. Lite segare att fokusera och jag saknar möjligheten att "spotmäta" fokus med bara en fokuspunkt (som jag använder till nästan alla bilder i vanliga fall. Nu är det en rätt stor ruta som täcker det som ska hamna i fokus och jag hade önskat att den hade gått att göra mindre.

Men sensorn är riktigt bra. Bilder även i svagt ljus blir klart bättre än jag hade förväntat mig. Sedan är jag imponerad av exponeringen. Eftersom jag är van med att alltid fota i RAW, så spelar det ingen större roll att exponeringen blir lite småfel, men nu när jag är tvingad at hålla mig till jpeg är jag positivt överraskad av at den nästan altid prickar exponeringen. Jag har inte testat mer än någon enstaka gång med något EF-objektiv, utan hållit mig till EF-M 22/2.0, men det verkar helt ok även om fokus då blir lite segare. Jag har använt svag upplättningsblixt ute i solen en del och det funkar smidigt. Både med den inbyggda och med en lös 90EX.

Nöjd alltså.
 
slutarprioritet på Canon M?

Kapar tråden få den ändå handlar om denna kamera....

Gick en fråga av min kusin härom dagen hur hon lättare skulle kunna fånga sina lekande barn. Då hon inte kan nåt om exponering skippade jag förhållanderna som hon måste ha koll på (vi satt på ett 65-års kalas) och tänkte att slutarprioritet med an dlutartid kunde lösa hennes problem rätt enkelt (bilderna blev suddiga när barnen lekte och sprang). Finns det slutarprioritet och vad heter det läget (AE?)? Vid ett bord med halva dläkten lyssnandes är det inte läge att förklara förhållandet mellan bländare/slutartid och ISO...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.