Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 7D + trådlös blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

Hur tusen gör man för att avfyra den externa blixten (580 EXII) utan att den interna blixten avfyras samtidigt.
Jag har kikat i manualen för både blixten och kameran men det fungerar inte.

Har kollat på denna video men blir inte klok ändå. Den interna blixten avfyras hur jag än gör.

http://cdn.sellpoint.net/canon/EOS_60D_13_Integrated_Speedlite.html

Det lustiga är att jag är 100% säker på att jag har lyckats fota med trådlös blixt utan att den interna blixten avfyrats. Men jag har ingen aning om hur jag bar mig åt.

Tack på förhand.

En flash från den interna blixten är väl just vad som triggar de trådlösa blixtarna, så jag har svårt att se att det skall fungera utan att den aktiveras. Det bör däremot endast vara en mycket svag förblixt som inte påverkar exponeringen.

Jo, men den kommer alltid att "blixtra" eftersom den skickar signaler till de externa blixtarna, däremot påverkar den inte exponeringen.

Videon stämmer ;). Du uppfattar den fel bara. Den inbyggda blixten kontrollerar de övriga blixtarna. Den styr dom genom förblixt.
Dvs förblixten används inte vid exponeringen.
du kan dock använda den inbyggda att interagera med de andra blixtarna och få den att blixtra en gång till under exponeringen (fyllnadsblixt).

/Stefan

ANNONS