Annons

EOS 7D streck över bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Köpte mig en 7D igår och har bränt av strax över 100 bilder..

Märkte nyss på senaste laddningen bilder att det blev ett vågrätt streck över samtliga bilder när jag förde över dem till datorn.
Kikade lite närmare och ser att strecket finns där även i LiveView läge på kameran. Men det syns bara om ja zoomar 1snäpp på skärmen eller mer.

Bar provat olika objektiv och kan konstatera att strecket finns i kamerahuset.....

Kameran har inte fått nå smällar eller liknande, det som setat på är ett sigma 10-20 och en nissin DI 622..

Här kommer ett exempel på strecket.
http://www.bilddump.se/bilder/20120922133420-83.179.3.245.JPG

Någon som vet va det kan vara?

Med vänlig hälsning
Jimmy Larsson
Västerås

Edit.......... Det blir inge streck när man filmar.

Senast ändrad:
Ser ut som avläsningen av sensorn inte fungerar för en eller flera pix-rader.
Vid filmning minskar upplösningen. Dessa rader kanske är uteslutna då?
Men jag är inte expert. Kommer säkert in experter om det skrivs lite i tråden.
Håller med Peter, som hann före. Gå tillbaka med kameran.

Fotograferat laser? Om man fotograferar (eller framförallt filmar) mot laser på disco/konserter så brukar det kunna bränna ett sträck eller två på sensorn. Bara en heads up eller tanke...

Näe har varken fotat eller filmat något annorlunda, packa upp kameran sent igår kväll och han bara ladda batteriet och prova lite snabba bilder. Idag prova ja mestadels filma våran lilla katt när han jagade gosedjur, inge mer än så.. :/

Tack för era svar änsålänge!
Ska kontakta butiken på måndag.. Det tråkiga är att det är mediamarkt och jag har dåliga erfarenheter av reparationer hos dem.. Det tar oftast månader...

Med vänlig hälsning
Jimmy Larsson
Västerås

Näe har varken fotat eller filmat något annorlunda, packa upp kameran sent igår kväll och han bara ladda batteriet och prova lite snabba bilder. Idag prova ja mestadels filma våran lilla katt när han jagade gosedjur, inge mer än så.. :/

Ska kontakta butiken på måndag.. Det tråkiga är att det är mediamarkt och jag har dåliga erfarenheter av reparationer hos dem.. Det tar oftast månader...

Med vänlig hälsning
Jimmy Larsson
Västerås
Hör direkt med intervision så slipper du mellanhanden Mediamarkt.

Med vänlig hälsning
Jimmy Larsson
Västerås

Iom att kameran är ny så bör du kräva ny kamera istället för att vänta på reparationer och dylikt.

Reparationen eller en omleverans (ny vara) skall ske inom skälig tid, be att få prata med någon chef om det tar flera månader.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
Du har också rätt att få kostnader ersatta, ex reseersättning, bortfall av lön pga ledighet.

Hörde mig för lite på Mediamarkt's serviceavdelning och dem var villiga att ta emot kameran som den var.
Och ja får ut en flong ny i veckan då dem inte hade någon på lager :)

Tack för era svar.. Mysteriet ligger dock fortfarande kvar hur denna pixelrad kunde ge upp på en såpass ny kamera!

Med vänlig hälsning
Jimmy Larsson

Hörde mig för lite på Mediamarkt's serviceavdelning och dem var villiga att ta emot kameran som den var.
Och ja får ut en flong ny i veckan då dem inte hade någon på lager :)

Tack för era svar.. Mysteriet ligger dock fortfarande kvar hur denna pixelrad kunde ge upp på en såpass ny kamera!

Med vänlig hälsning
Jimmy Larsson
Gick den någonsin? Annars är tillverkningsfel mer troligt.

Den gick 150exponeringar, sen låg den ett par timmar. När ja sedan skulle kika batteriet innan ja skulle ut & fota så såg ja strecket rakt över displayen när ja gick in i liveläge.

Med vänlig hälsning,
Jimmy Larsson
Västerås
OK. Det är oftast så med elektronik (har jobbat med datorer de senaste 30 åren). Antingen går de sönder väldigt kvickt eller så håller de oftast mycket länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar