Annons

Eos 7D prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Elvez

Aktiv medlem
Lite fredagsunderhållning i tankevärlden.

EOS 7D har ramlat ned till 6500:- ny på Prisjakt, mk II ligger drygt 10 000:- över det. Är 7d fortfarande en intressant kamera, särskilt till det mysiga nypriset och i perspektivet av att mk II är så överprisad nu?

Klart att de inte går att jämföra med varandra, men det är ändå en viss substans i prisskillnaden.

Någon som nyligen gjort valet på budgetvarianten med en ny 7D? Eller skall man pruta till sig en begagnad Istället och vänta ut mk II till ett bättre pris?

Senast redigerad av en moderator:
Det beror ju lite på hur du fotar. Jag har båda kamerorna, den gamla som andrahus.

Du väljer den nya om:
Du behöver en rappare autofokus
Ofta blöter ner kameran
Behöver upplösningen, eller mindre brus
Har nytta av GPS
Vill ha en tystare kamera
Behöver AF vid liveview eller video

Den gamla:
Lättare
Har längre batteritid

Jag "behövde" en snabb kamera i somras och valde mellan EOS 7D och EOS 70D. Det blev den senare eftersom den har samma AF-system och har nästan lika snabb serietagning (7 bps mot 8 bps). EOS 70D är dessutom 4 år yngre vilket bör ge några fördelar i form av bättre processor o.dy.

EOS 70D var också det självklara valet för den som vill videofilma eftersom den har "dual-pixel" AF för jämn och fin AF för video. (Det visade sig fungera riktigt bra, faktiskt). Samt vridbar skärm med pekfunktion.

Om inte pengar vore en faktor i ekvationen så skulle jag givetvis välja EOS 7DII. Den har nästan alla fördelar som EOS 70D har och är ännu vassare på det mesta.

Jag "behövde" en snabb kamera i somras och valde mellan EOS 7D och EOS 70D. Det blev den senare eftersom den har samma AF-system ...

Den har visserligen samma af-sensor, men själva af-systemet är mer avancerat på 7D, med separat processor och andra konfigureringsmöjligheter. Sen har 70D andra fördelar, men en lite sämre sökare.

Jo, det är väl de mer finkorniga konfigrationsmöjligheterna av AF som kan tippa över till valet 7D:s fördel för den som verkligen behöver sådant, men det räckte inte för min del. Det tog också emot lite att köpa en såpass gammal kamera.

När jag köpte min 70D var priset på den och 7D ungefär detsamma, så jag tyckte att jag fick mer kamera för pengarna genom att köpa en 70D. (Your mileage may vary, som de säger på andra sidan pölen).

Nu, däremot, är 7D rejält mycket billigare än 70D så för en del är det kanske mer kamera för pengarna att köpa en 7D, men det kan nog vara värt att fundera en lång stund på valet mellan 70D och 7D.

Nu, däremot, är 7D rejält mycket billigare än 70D så för en del är det kanske mer kamera för pengarna att köpa en 7D, men det kan nog vara värt att fundera en lång stund på valet mellan 70D och 7D.
Det tycks dock vara en tillfällig prissänkning för EOS 7D (Elgiganten) som gäller t.o.m. söndag 22/3, så efter det är EOS 70D återigen något billigare.

Priser går upp och ner

Nu gäller detta inte 7D utan en 18mpix kamera. ex 550D
Den kunde man få inklusive kittobjektiv (IS) för 2000 eller minder för några månader sedan.
Just nu går det för 2500 eller mer...

Hade det inte varit för att jag behöver många megapix (scannerbygge) så hade jag hellre köpt en 5D för dom pengarna.

Men jag förstår inte prisbilden på dessa äldre APC jämfört med prisbilden på äldre FF.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar