Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 6d kan inte läsa sd kortet

Produkter
(logga in för att koppla)

befl

Aktiv medlem
Helt plötsligt kan kameran inte läsa mina sd kort eller formatera dem. Jag har testat olika kort med samma resultat. Är det någon som råkat ut för detta? Vet ni vad man kan göra förutom skicka in kamerahuset för reparation?

Innan du ger dig på kanske dyra reparationer ska du veta att det finns en 6D till salu på den här sidan. 4000 kronor.
Antar att korten fungerar i andra kameror eller i någon dator eller vad du nu har?

Canon har fast pris på den här typen av reparationer. Du kan lämna in på Scandinavian Photo eller Goeckers. Men som tidigare sagts, se upp så att det inte blir dyrare än en begagnad. Eller så är det kanske läge att uppgradera till en begagnad 6D Mark II?

Canon har fast pris på den här typen av reparationer. Du kan lämna in på Scandinavian Photo eller Goeckers. Men som tidigare sagts, se upp så att det inte blir dyrare än en begagnad. Eller så är det kanske läge att uppgradera till en begagnad 6D Mark II?
Tack Magnus, ja är det alldeles för dyrt så ställs jag inför valet hur jag ska göra.

Helt plötsligt kan kameran inte läsa mina sd kort eller formatera dem. Jag har testat olika kort med samma resultat.
Rapporterar kameran något fel när du stoppar in kortet i kortfacket eller händer det ingenting alls?

Jag har råkat ut för att SD-kortläsaren i en dator misslyckades med ett SD-kort, vilket berodde på att det satt skräp i kortläsarens kontakter.

Försök att se om det är rent i kortläsaren i kameran. Jag minns inte hur jag fick bort mitt skräp, men du kommer nog att se om det går att anända en tops eller om det behövs något mindre (men ganska mjukt!). Eventuellt är det bästa att blåsa bort skräpet med en blåsborste, men blås inte med munnen.

Rapporterar kameran något fel när du stoppar in kortet i kortfacket eller händer det ingenting alls?

Jag har råkat ut för att SD-kortläsaren i en dator misslyckades med ett SD-kort, vilket berodde på att det satt skräp i kortläsarens kontakter.

Försök att se om det är rent i kortläsaren i kameran. Jag minns inte hur jag fick bort mitt skräp, men du kommer nog att se om det går att anända en tops eller om det behövs något mindre (men ganska mjukt!). Eventuellt är det bästa att blåsa bort skräpet med en blåsborste, men blås inte med munnen.
Tack, jag får kolla det oxå, i och för sig säger kameran att den inte hittar något kort, men det kan ju vara som du säger.

Jag tackar för alla tips och idéer som jag testat och konstaterar att min ursprungliga gissning tyvärr stämmer. Läsaren är ordentligt sjuk så nu står jag inför en annan typ av beslut. Tack för alla tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar