Annons

EOS 60D + Elinchrome d-lite2 , Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Laesk

Aktiv medlem
Hej

Får lite smått panik här, har lovat kompisen att fota deras barn nu inför julen, (framkalla barnbilder som julklappar till deras släkt å vänner osv)

Dock får jag dålig knas på kamerans trådlösa blixtstyrning.
(förr då mitt fotointresse blommade använde jag 5D mark II och 7D + kabel till blixtarna, 3st d-lite2)

Nu då jag bytt bort alla dyra objektiv å hus å ist införskaffat mig en 60D (som inte har nån port till blixtkabeln) Så därför då måste använda den trådlösa styrningen.
Jag tror jag ställt in allt rätt, jag får elinchromeblixtarna att blixtra, men ljuset blir på tok för svagt, alltid förr med 5D-n kunde jag ligga på ISO100 F5,6 1/100 då jag fota barn, men nu med 60D får jag ist ligga på ISO1600 5,6 1/20 , för att ens se vad jag fotar för nått.

Nån som känner igen felet?
 
Det ljus då får tag i är omgivningsljuset, och inget från blixtarna. Ta ett kort utan att ha slavsändaren på så får du se. Du har någon form av synkproblem med blixtarna. Prova att återställa blixtarna till fabriksinställning. Och den blixten du har på kameran skall du stänga av om du kan, om du inte kan det så får du slå av ögat på Elinchomblixtarna. Jag brukar köra medel på blixtarna iso 100 f8 och1/125 som start.

Michael
 
Är nästan säker på att dina Elin triggar på din förblixt. Nu kan jag inte 60D men det låter som om det vore "felet". Har du en extern blixt. Sätt på den och slå den bakåt eller i taket i manuellt läge. Det kommer att räcka för att trigga Elinblixtarna och du kommer att få en korrekt exponering.
 
Du har väl fått en sändare till studioblixtarna väl? Annars använd kabel. Använd inte kameransblixt!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

och varför skulle hon inte kunna använda kamerans blixt att trigga sina elin?
det funkar hur bra som helst om man sänker effekten på den inbyggda så att den inte syns, samt ställa in så att den INTE ger någon förblixt, manuellt inställd blixt, mao.
Mvh Daniel
 
Dock får jag dålig knas på kamerans trådlösa blixtstyrning.

Jag antar att jag bara märker ord, men du är med på att du inte kan styra blixtarna trådlöst med kameran, bara trigga att de löser ut, eller hur?

och varför skulle hon inte kunna använda kamerans blixt att trigga sina elin?
det funkar hur bra som helst om man sänker effekten på den inbyggda så att den inte syns, samt ställa in så att den INTE ger någon förblixt, manuellt inställd blixt, mao.
Mvh Daniel

Precis, och det är väl här det felar. Kan man öht. ställa in den inbyggda blixten på en 60D på manuellt och sänka effekten? Och tar det bort alla sorters förblixtar? Kan inte den detaljen om 60D, men går inte det måste OP skaffa sig antingen en adapter som ger ett pc-uttag på kameran och en kabel till en av blixtarna, eller en trådlös styrning som t.ex. Skyport.
 
Daniel ... hon? Lennart är väl ändå ett killnamn, (gubbnamn) :)


Nefan jag får de inte att funka, och som sagt, 60D har ingen utgång för blixtar, bara Mic, HDMI, A/V out och trådutlösare. dvs ingen vanlig rund blixtport :( Så går de när man är snål å köper 60D.. får bli en 7D känner jag.


Lars Ringh, Ja juste absolut, jag skrev lite fel =))


Tusen tack för all hjälp iaf!
 
Daniel ... hon? Lennart är väl ändå ett killnamn, (gubbnamn) :)


Nefan jag får de inte att funka, och som sagt, 60D har ingen utgång för blixtar, bara Mic, HDMI, A/V out och trådutlösare. dvs ingen vanlig rund blixtport :( Så går de när man är snål å köper 60D.. får bli en 7D känner jag.


Lars Ringh, Ja juste absolut, jag skrev lite fel =))


Tusen tack för all hjälp iaf!
Åh förlåt!!
Jag är lite trött och ska sluta kalla dig för "hon"
!! ;)
Och du behöver inte byta kamera!! Den du har är bra!
Men då tycker jag att du kollar på www. Kaffebrus.se där kan du köpa en liten
Pryl som du sätter i blixt skon på din kamera, den har ett synk uttag, tror inte den är speciellt dyr heller...
Vet inte vad den kallas...
Jag kollar...
 
Åh förlåt!!
Jag är lite trött och ska sluta kalla dig för "hon"
!! ;)
Och du behöver inte byta kamera!! Den du har är bra!
Men då tycker jag att du kollar på www. Kaffebrus.se där kan du köpa en liten
Pryl som du sätter i blixt skon på din kamera, den har ett synk uttag, tror inte den är speciellt dyr heller...
Vet inte vad den kallas...
Jag kollar...

Inte mycket rätt nu...
. Com ska det vara!
Den heter iaf blixtsko med synkuttag.
http://www.kaffebrus.com/blixtsko-med-synkuttag-14-ganga-pa-undersidan-667.html
Hoppas att länken funkar.. ( från ajfån.. ;)
Den borde iaf lösa dina problem billigast, sen kan man ju såklart köpa lite dyrare trådlösa varianter,
Lycka till!!
/Daniel
 
Tusen tack Daniel!!


Fredrik B... Hur fan orkar du rent ut sagt? Har inte bror duktig något vettigt att komma med så kan du lika gärna lämna tråden. Jag har fotat väldigt lite med mina elinprylar! Frilans går att va som konsertfotograf (utan all kunskap inom blixtar/studioljus osv). Dock ligger min FA-skatt på hyllan den me, så jag ska genast byta frilans mot amatör.
 
Nuså, nu funkar det! Batteri till sändaren löste jag genom att ta batteriet i bankdosan, dock lite för litet (men samma Volt) så tog lite papp för att fylla ut "släden" :)
 

Bilagor

  • batteri.jpg
    batteri.jpg
    60.5 KB · Visningar: 229
Lennart det är säker någon form av förblixt som löser ut dina elin förtidigt. De har redan blixtrat när kameran tar bilden. Hände mig igår när en inställning ändrades när batteriet byttes i kameran.

Ställ din inbyggda på manuell och effekt 1/128 det funkar fint med min quantuum studioblixt och sb800.

Får inget ljus alls i bilden med 1/200 f8 iso100.

Lycka till!

Att fotta barn är kul. Det är liksom action under besöket.
 
Inte mycket rätt nu...
. Com ska det vara!
Den heter iaf blixtsko med synkuttag.
http://www.kaffebrus.com/blixtsko-med-synkuttag-14-ganga-pa-undersidan-667.html
Hoppas att länken funkar.. ( från ajfån.. ;)
Den borde iaf lösa dina problem billigast, sen kan man ju såklart köpa lite dyrare trådlösa varianter,
Lycka till!!
/Daniel

Om han ska sätta den i blixtskon på kameran är det denna han ska ha ;

http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html

Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.