Annons

Eos 600d + DL objektiv fungerar, går det även med andra "bokstäver"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lady_Luck

Ny medlem
Har försökt leta runt här efter information ang gamla objektiv till "ny" Eos 600d, men det är rena grekiskan för mig. Jag har bara det man får med i paketet, 18-55.
Hittade ett gammalt Sigma 100-300 4.5-6.7 DL objektiv hos mamma och det fungerade.
Har läst att det INTE skulle fungera med DL till Eos, kan det vara så att även andra bokstäver skulle kunna fungera.
Hittade en annons där följande säljs:

Canon 70-210/4,0
Canon 50/1,8
Canon 28/2,8
Sigma 28/2,8
Canon blixt Speedlite 299T

Det står ju inga bokstäver, tänkte fråga efter dom men vet ju inte vad som skulle passa.

(Har fotat lite för 15 år sedan med min mammas gamla analoga, så jag är en rookie som bara vill se om det här kan vara något för mig innan jag lägger mycket pengar på bättre objektiv)
 
För att upprepa Erland med lite andra ord: Alla objektiv som är gjorda att sitta på en EOS (oavsett modell och år) passar på din kamera.
Vissa undantag kan gälla exempelvis äldre Sigma. De går att montera och att fotografera med. Men elektroniken är inte helt kompatibel så det är inte säkert att autofokusen fungerar bekymmersfritt. Själv fick jag något felmeddelande typ "00 fel i kommunikation med objektivet". Startade om kameran så funkade det för några bilder innan felet dök upp igen. Problemet är knappast skadligt för kameran, utan bara irriterande för fotografen .Kan du stå ut med det är det bara att leka på.

Petter ....
 
Senast ändrad:
Tack för svar, jag blev liiite klokare :)
Så om jag förstår det rätt så passar olika bokstäver, om dom är gjorda för att passa min vill säga...men hur vet jag om dom är gjorda för den?
Har sett olika begagnade objektiv som jag googlat på, men inte lyckats få fram om de skulle kunna passa...antar att det inte finns en tabell eller liknade man kan läsa av?!
Märkte det med autofokusen, gick inte alls!
 
25 år, faktiskt. Jag köpte mig en jättefin Canon EOS på hösten 1989.

Canons äldre fattning heter FD-fattning. Du hittar säkert lite bilder på sådana objektiv. De ser helt annorlunda ut.


Lustigt nog fanns det en Canonmodell för länge sedan med namnet "Canon EF", som hade FD-fattning, långt innan någon uppfann EF-fattningen...
 
Lustigt nog fanns det en Canonmodell för länge sedan med namnet "Canon EF", som hade FD-fattning, långt innan någon uppfann EF-fattningen...
Canon EF var en av de sista kamerorna i Canons F-serie. Eftersom den hade inbyggd exponeringsautomatik (Canons första kamera för FD-objektiv med den finessen inbyggd) och automatisk exponering på den tiden ofta kallades EE (Electronic Exposure), fick den beteckningen EF. Det var för övrigt min första Canonmodell. Den fungerar än.

Canons FD-serie av objektiv tillverkads förvisso ett tag efter det att EOS med autofokus introducerades, fast då i versionen new FD. EOS 650 introducerades 1987, men den sista modellen för FD-serien, T60, kom 1990. Det sista nya FD-objektivet, new FD 200 mm f/1,8L, introducerades sent 1989.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.