Annons

Eos 550D, exponeringsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

nicklasx

Ny medlem
Hej!

Köpte förra veckan en eos 550d som jag är väldigt nöjd med. Har dock en liten fråga ang. manuell exponeringskompensation i läge "M". Det verkar som jag inte kan ställa in det manuellt utan kan bara ställa in "automatisk exponeringsvariation" (AEB). Jag kan göra detta i övriga lägen i Av, Tv och P men borde enligt mitt tycke även kunna göra detta i läge M. Men det kanske inte alls går att göra vad vet jag. Någon som har en liknande/likadan kamera som vet svaret på denna fråga?

/Niklas

Såvitt jag vet kan du inte använda begreppet exponeringskompensation i manuellt läge på någon kamera. Det är enbart när du använder något av autolägena som du kan tvinga kameran till att kompensera + eller - gentemot vad kameran tycker är en bra exponering. I manuellt läge får du tänka själv. När kameran säger att nu har du en neutral exponering så rattar du antingen tiden eller bländaren och justerar exponeringen upp eller ner baserat på dina egna kunskaper.

T.ex skulle du fotografera en gul vägg en solig dag så är en korrekt exponering +1. Detta är något som du har med dig som erfarenheten av att vara fotograf. Skulle du exponera på "nollan" så kommer din bild att bli lite för mörk - underexponerad.

Kör du i ett autoläge enligt ovan. Då ställer du helt enkelt reglaget exponeringskompensation på +1. Beroende på vilket autoläge som du använder justerar kameran tiden/bländaren enligt din beställning.

Jag tackar så mycket för svaret. Jag är en mycket ny inom foto och detta är min första systemkamera. Jag har massor att lära mig och har precis lärt mig något nytt nu =). Tänkte först att det kanske va en inställning eller fel på mjukvaran. Hehe.

Tack!
/Niklas

Din tanke är inte helt tokig. Bara lite.

Exponeringskompensation är alltså till för att göra exponeringen lite mörkare eller ljusare än vad kamerans automatik (P, Tv eller Av) kommer fram till. Men i läge M är det ju du själv som bestämmer om du ska ställa in kameran så att mätarnålen står i centrum på skalan, i vilket fall du ställer in samma sak som kameran skulle göra, bara på ett långsammare sätt, eller om du ställer så nålen står vid sidan om centrum.

Nikon tillåter kompensation även i läge M, men det enda som händer är att man flyttar mitten på mätaren. Sen ska man hålla reda på två saker när man ställer in exponeringen. Så jag håller med Canon. Så länge man inte blandar in Auto ISO finns ingen anledning att ha kompensation i M.

På 500D (tror det är samma på 550D) så är +/- knappen användbar när man vill ställa in exponeringen utan att ta ögat från sökaren.

Pekfingehjulet ändrar slutartiden som standard i M-läge, när du vill ändra bländare med pekfingerhjulet så håller du +/- knappen intryckt samtidigt med tummen. Kameran visar hela tiden sin åsikt om exponeringen i exponeringsskalan.

ANNONS