Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 5+VG10 VS. Eos 3+PB-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

viachtor

Medlem
Okej, så är ligger det till.

Jag har i dagsläget en Eos 300.
Nu börjar det kännas som om det är dags att byta upp sig.

Första tanken var en 3a med booster, kostar typ 6-7k.
Men nu har jag även fått upp ögonen för en 5a med VG10, kostar cirka 2k.

Så frågan lyder: Vad saknar en eos 5 jämfört med en eos 3?

E-ttl vet jag.

Men i övrigt?
Autofocus? Är 5an märkbart långsamare?
Annat som kan vara bra att veta..?
Upplys mig!

Köper jag en 5a så får jag ju pengar över till ett objektiv...

Tacksam för råd och funderingar.

Tack för länken Tomas. Jag visste att jag hade läst om samma problem ganska nyss men jag hade tappat bort länken och lyckades inte söka mig fram till den.

Ska läsa och fundera om det är nåt mer jag vill veta.. fakta är kul :)

Idag har jag ett 50/1.8 II och en sigma 24-70/2.8
Saknar alltså i första hand något på tele-sidan, ett 70-200 eller liknande. Eventuellt en fast brännvidd kring 100mm.
Ett 135/2 L är väl drömmen

Senast ändrad:
EOS5 ÄR ju en bra kamera men jag menar att om man tänker stanna vid det analoga och/eller ha en fin analog flitigt använd vid sidan om en Dslr så är och förblir en EOS3 det bästa valet,,
Men visst är det samtidigt lockande med både nytt hus och lins;)

Spännande val som ligger framför;)
Mvh Niclas,

Jag har tänkt fortsätta med analogt ett tag framöver. Eftersom jag just börjat plugga så kommer det här nog att bli det enda kamerahuset jag köper under 3 år (tror jag ja...:) ).

Digitalt känns för dyrt i dagsläget (läs 1DMkII/1Ds)

En eos3 är väldigt lockande, men dom kanske har rasat så pass mkt i pris om nåt år att jag kan köpa en då för nån ynka tusenlapp. Då kan jag skrota 5an, köpa en 3a och ett digitalt hus.

Herrejösses vad mycket att fundera på.

Hur pass robust är en eos 5?
Kommer den att kännas solid även med ett 70-200/2.8 på? Någon som har/hade den kombinationen?

Min eos300 känns nämligen lite vek med ett 24-70/2.8 och det är mycket det jag vill slippa när jag köper "nytt". Plus allt annat som eos300 saknar.

viachtor skrev:
Hur pass robust är en eos 5?
Kommer den att kännas solid även med ett 70-200/2.8 på? Någon som har/hade den kombinationen?

Det knakar lite, men det håller. Kvalitetskänsla och kvalitet är inte samma sak, Jag har haft två femmor under många år och trots tuffa tag så håller de. Det enda som hänt är att programvalsknappen tappat sina klicklägen.

Ett starkt argument för Eos 5 är att man får en fin med vertkalgrepp för 2000 spänn, det är i alla fall vad min kompis säljer sin för.

Bilagor

• brudarn1.jpg
    brudarn1.jpg
    47.3 KB · Visningar: 146
Nu har jag bestämt mig för en Eos5 med VG-10.

Tänkte försöka hitta en bra beg lins till den, förhoppningsvis en 135/2 L men dom verkar väldigt sällsynta på beg. marknaden.

Tack för alla råd och synpunkter i den här och den andra tråden som behandlade samma sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar