Annons

EOS 5 MkII eller EOS 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Funderat ett tag på att byta ut min gamla 40D och ny dök ju 6D upp som ett riktigt intressant alternativ.
Å andra sidan har MkII känns som ett hett alternativ tidigare. Den är ju desstom billigare.......men bättre?
Bryr mig inte om att 6D har funktioner som GPS, Wifi, EOS remote etc, även om det varit "smutt" att ha, men det känns som bonus features och inget som skulle fälla något avgörande om det inte står och väger om man beaktar de andra aspekterna.

Pros och cons med de två alterantiven?

//Jocke

Funderat ett tag på att byta ut min gamla 40D och ny dök ju 6D upp som ett riktigt intressant alternativ.
Å andra sidan har MkII känns som ett hett alternativ tidigare. Den är ju desstom billigare.......men bättre?
Bryr mig inte om att 6D har funktioner som GPS, Wifi, EOS remote etc, även om det varit "smutt" att ha, men det känns som bonus features och inget som skulle fälla något avgörande om det inte står och väger om man beaktar de andra aspekterna.

Pros och cons med de två alterantiven?

//Jocke

Jag skulle gissa att 6D är bättre på det mesta- Tex. bildkvalitet på höga ISO, Autofokus osv.

Men samtidigt så är 5D Mk2 fortfarande en riktigt bra kamera. Kan man tänka sig att köpa begagnat så kan man fynda riktigt ordentligt nu.

Jag kommer nog att välja en 5Dmk2.. Den känns fortfarande som en mognare kamera och dessutom är nog mina inte så stora händer ändå för stora för en 6D som håller 60Ds mått.

Skulle kunna tänka mig att 5D sjunker något till när 6D börjar säljas, lagom till mellandagsrean kanske? ;) och förhoppningsvis kanske begagnatpriserna dyker lite till om nypris sjunker, vilket det borde göra.

Vad skulle vara bättre på 4 år gamla 5D Mark II? Du kan möjligen få en till lägre pris än 6D, och att du kan få den på direkten. Någon kanske tycker greppet är någon millimeter större = bättre/sämre på 5D2.

En tydlig fördel med Canon 5D Mark III (och vi kan anta även 6D) är att du kan utnyttja hela det dynamiska omfånget utan en mängd störande ränder över bilderna när skuggorna ljusa upp.

Autofokusen är säkert mer exakt på 6D (mindre felfokusering), det syns tydligt att Canons modeller får allt exakta fokusering (ref. Lens rentals).

De stora tillverkarna kommer inte ut med omogna kameror. Det kan vara någon liten detalj som felstavat på portugisiska eller något bristande funktion med ett kit-objektiv från 1991.

Prestandan på höga iso, ett mindre kamerahus, högre framerate, bättre dynamiskt omfång osv.
Finns ju inget som riktigt motiverar 5d2 förutom priset, eller?

Nog skiljer det bara några millimeter i höjd men det gör en viss skillnad..

Jag tycker att många funktioner i 6D inte är så nödvändiga ur mitt perspektiv, såsom gps och wifi, jag brukar veta vart jag tagit mina bilder, och i nuläget kör jag inte anslutet till dator under tidne jag plåtar. Är oftast utomhus på dammiga blöta och stötiga ställen där fullt magnesiumhus väger lite tyngre i prion.

Självklart är det bättre med en nyare kamera rent teknikmässigt, det kan jag inte säga emot, men jag hade nog ändå valt en 5dmk2, och finns pengarna till en 6D kan jag lika bra knega ihop lite extra och ta en 5Dmk3 begagnad och bli så mycket mer nöjd sen där inte sparats in på något.

Jag har 5D II, men kan nog tänka mig att 6D:n är en förbättring på många punkter.
T.ex. Autofokusen på 5DII är ju i princip tagen direkt från gamla 5D:n så den är ju säkert bättre, sen hög ISO egenskaperna utvecklas ju hela tiden. Men överlag är ju nog 5DII en riktigt bra kamera.
Det återstår ju att se när 6D:n kommer ut, men storleksmässigt är den ju som 60D så aningen mindre än 5DII:n och vet ju inte hur 6D kommer att vara vädertätad. Byggmässigt är den ju gjord av magnesium med en topp av plast vilket är lite sämre än 5DII.

Men när kommer den att finnas hos konsumenterna? När vill du ha kameran?

5DII fås ju idag begagnad viket inte var nån vanlig syn när jag köpte min. Dessutom till ett riktigt bra pris.

Lycka till i ditt val!

Jag tycker att många funktioner i 6D inte är så nödvändiga ur mitt perspektiv, såsom gps och wifi, jag brukar veta vart jag tagit mina bilder, och i nuläget kör jag inte anslutet till dator under tidne jag plåtar. Är oftast utomhus på dammiga blöta och stötiga ställen där fullt magnesiumhus väger lite tyngre i prion.

Inget säger att metalltoppen håller bättre. Det är generellt ovanligt med moderna systemkameror som förstörts av stötar, slag eller annan misshandel. Resterande delar av husen är lika välbyggda. Det är snarare objektiven som är känsliga.

Jag vet också var jag tagit mina minnen, men mitt minne är inte indexerat av datorn eller Lightroom. Med GPS-info får det att göra sökkombinationer som "Alla bilder på pappa i Grekland".

Ja, som ni säger så har det väl hänt en del sedan MkII kom.
En 6D får man ju för $2100och en MkII för $1900. MkII lär väl iofs sjunka mer, men just nu motiverar väl inte en så liten skillnad som $200 att välja MkII.......
Har absolut inte bråttom att köpa en ny kamera, men börjar man kolla på det blir man ju ivrig :)

Inget säger att metalltoppen håller bättre. Det är generellt ovanligt med moderna systemkameror som förstörts av stötar, slag eller annan misshandel. Resterande delar av husen är lika välbyggda. Det är snarare objektiven som är känsliga.

Jag vet också var jag tagit mina minnen, men mitt minne är inte indexerat av datorn eller Lightroom. Med GPS-info får det att göra sökkombinationer som "Alla bilder på pappa i Grekland".

Självklart kan plast hålla riktigt bra! men litar dock mer på magnesium :)
Jag kan säkert föreställa mig att många har nytta av GPSfunktionen.. men om jag hade stått i valet o kvalet hade inte den varit en avgörande faktor för min del i alla fall..

Känner lite att 6D är en såklart bra kamera, men lite halvmesyr där man snålat in på vissa rätt bra saker och lagt till lite lull-lull för tech-orienterade personer. (är dock medveten om förbättrad mörker-AF osv)

som sagt, kör hellre på en begad 5d3 som är mer kompromisslös för några lusentappar extra.. ser inte någon anledning för i alla fall mig att köpa ett mellanting mellan det jag har och det jag vill ha. Men sen tänker inte alla som mig och är i samma situation såklart!

En tydlig fördel med Canon 5D Mark III (och vi kan anta även 6D) är att du kan utnyttja hela det dynamiska omfånget utan en mängd störande ränder över bilderna när skuggorna ljusa upp.

Synd bara att 5dIII inte är ens i närheten av samma dynamiska omfång som tex Nikon D800. (och D600)
http://newzealandphotographer.wordp...kii-landscape-photography-comparison-updated/

http://www.fredmiranda.com/5DIII-D800/index_controlled-tests.html

Jag brukar inte behöva lyfta skuggor så mycket, men det är ändå lite surt att Canon halkat efter så mycket de senaste åren. Funderar dock ändå på att skaffa en 6d :)

Absolut största fördelen med 5D är att den går att köpa... 6D är ju fortfarande bara en kommande kamera som inte finns i butik än....

Annars, om jag jämför så har 5DMKII:
- Marginellt större sökarbild (troligtvis ej märkbart)
- Marginellt högre upplösning (troligtvis ej märkbart)
- Större och 100g tyngre
- 1/8000s slutare mot 1/4000s
- Något billigare

När 6D väl finns i affär skulle jag möjligtvis köpa en 5D istället för 6D om du har stora händer och ofta använder 85/1.2 på f1.2 utomhus (då 1/4000s kan vara i längsta laget).

Annars skulle jag gå på 6D (om inte 5D verkligen reas när 6D kommer i butik).

PS! Tänk en liten smidig 6D FF med nya pankaksobjektivet 40/2,8. Riktig trevlig smidig kombination för resor... Hoppas Hoppas verkligen att AF i 6D är närmare 5DMKIII än 5DMKII..

GPS är nog inte så dumt...

Själv tycker jag det inte är så dumt att kombinera en riktigt bra kamera med GPS och wifi. Min fru fotar hela tiden med sin smartphone och 30 sekunder senare har hon fått kommentarer från släkt och vänner. Det är jag väldigt avundsjuk på. Problemet är bara att bilderna håller sådär kvalitet.

Sen kan det ju så småningom bli till nytta för barn och barnbarn att se var en bild är tagen, man lever ju inte för evigt....

Annars, om jag jämför så har 5DMKII:
- Marginellt större sökarbild (troligtvis ej märkbart)
- Marginellt högre upplösning (troligtvis ej märkbart)
- Större och 100g tyngre
- 1/8000s slutare mot 1/4000s
- Något billigare

Jag tror att många är glada åt att Canon inte återanvänder af-sensorn i 5D Mark II. Den nykonstruerade af-sensorn borde rimligen innebära en förbättring.

När det gäller GPS så ser jag den största fördelen att geoinformationen är sökbar. Då går det sekundsnabbt att söka fram alla bilder från en viss plats under en viss tid eller med vissa personer närvarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar