Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
EOS 5 i kyla?!
- Trådstartare NiklasK
- Start datum
Sinuslinus
Aktiv medlem
Om jag har fattat det rätt så ska du köpa en EOS 5 för att den är billig så att du kan ramla och ha sönder den??
nä skoja bara, fattar frågan..
Den borde väl funka som alla andra moderna kameror gör i kyla = ta med extra batterier.
Men om du har den i en ryggsäck så blir det inte super kallt så det borde nog gå.
Bäst är annars äldre kameror med mekaniska slutare och utan annan elektronik (eller lite elektronik) som kräver batterier.
nä skoja bara, fattar frågan..
Den borde väl funka som alla andra moderna kameror gör i kyla = ta med extra batterier.
Men om du har den i en ryggsäck så blir det inte super kallt så det borde nog gå.
Bäst är annars äldre kameror med mekaniska slutare och utan annan elektronik (eller lite elektronik) som kräver batterier.
NiklasK
Aktiv medlem
Ok! Det var lite så jag menade. Att det inte skulle göra så mycket om jag slog sönder. Min chef skulle iaf inte slå ihjäl mig!
Jag behöver någorlunda AF och ungefär 3 bilder per sekund! EoS 1V känns lite overkill...
Men kameran fattar inte trögare bara för att det är kallt???
Jag behöver någorlunda AF och ungefär 3 bilder per sekund! EoS 1V känns lite overkill...
Men kameran fattar inte trögare bara för att det är kallt???
Sinuslinus
Aktiv medlem
Kameror fattar alltid trögt
Om du har någon display (säger man så på svenska?)på kameran så kommer säkert den att vara seg, men batterierna tappar ungefär 50% av kapaciteten vid kyla.
Motor kommer alltså förmodligen inte orka köra på max fps som den klara vanligtvis.
Till lite dyrare kameror brukar det dock finnas lösa ackar som man via kabel kan förvara i jackfickan. Men då blir det lite dyrare, förståss.
Om du har någon display (säger man så på svenska?)på kameran så kommer säkert den att vara seg, men batterierna tappar ungefär 50% av kapaciteten vid kyla.
Motor kommer alltså förmodligen inte orka köra på max fps som den klara vanligtvis.
Till lite dyrare kameror brukar det dock finnas lösa ackar som man via kabel kan förvara i jackfickan. Men då blir det lite dyrare, förståss.
johanfalkman
Aktiv medlem
LITHIUM!!!
Se till att ha LITHIUM kvalitetsbatterier i kameran så fungerar den garanterat!
Borde nog funka i EOS 5, funkar i allafall utmärkt i min 600:a..
Varför inte köpe en 600:a?, om det inte är AF som du är ute efter....
Se till att ha LITHIUM kvalitetsbatterier i kameran så fungerar den garanterat!
Borde nog funka i EOS 5, funkar i allafall utmärkt i min 600:a..
Varför inte köpe en 600:a?, om det inte är AF som du är ute efter....
patrikmalmberg
Aktiv medlem
Varför inte använda en kamera som håller för smällarna. Jag har landat på min EOS600 ett antal gånger både med mountainbike och skidor och den bara tickar och går. EOS 1V ska ju vara den tåligaste kameran som byggts så jag skulle bli djupt besviken om den inte tål några omkullåkningar.
Maverick28
Aktiv medlem
HAr kört...
Eos 5:a i "bara" 15 minusgrader. men det var inga problem..
Skall du köpa denfrö bara ett jobb kan du ika väl köpa till det speciella batteripack som finns (fanns???) där du drar i 6 D batterier och får ut 200 36 rullar... Dåkan du ju ha batteripacket innanför jackan... I värmen... Samt attskitsamma om du bara får ut 20% av kapaciteten.. Du har ju i allafall fått typ 40 rullar
Kikade på Canon.se men kunde inte hitta dne längre...
Den finsn tyvärr inte med i min intsrbok heller tyvärr,,
Parantes.. Häftigt att en 10 år gammal konstruktion anses så bra att den säljs.. utan att de har kommit med en modifierad version,...
Eos 5:a i "bara" 15 minusgrader. men det var inga problem..
Skall du köpa denfrö bara ett jobb kan du ika väl köpa till det speciella batteripack som finns (fanns???) där du drar i 6 D batterier och får ut 200 36 rullar... Dåkan du ju ha batteripacket innanför jackan... I värmen... Samt attskitsamma om du bara får ut 20% av kapaciteten.. Du har ju i allafall fått typ 40 rullar
Kikade på Canon.se men kunde inte hitta dne längre...
Den finsn tyvärr inte med i min intsrbok heller tyvärr,,
Parantes.. Häftigt att en 10 år gammal konstruktion anses så bra att den säljs.. utan att de har kommit med en modifierad version,...
Sinuslinus
Aktiv medlem
Re: HAr kört...
Nikon F3 tillverkades i tjugo år; produktionen lades ner för nåt år sedan.Maverick28 skrev:
Walkerboh
Aktiv medlem
Kyla
Batterier som sagt var
jag var ute här för ett tag sen i -25 och gjorde "slut" på 1.2 batteri på en rulle. Visserligen körde jag mycket med stabilisaton men ändå det är mycket. Funderar därför starkt på ett extern batteripack. antingen att köpa det som finns eller bygga ett eget.
Kameran drar 6v alltså borde det funka med vilket 6v batteri som helst?
kommentarer tack!
/Stefan
Batterier som sagt var
jag var ute här för ett tag sen i -25 och gjorde "slut" på 1.2 batteri på en rulle. Visserligen körde jag mycket med stabilisaton men ändå det är mycket. Funderar därför starkt på ett extern batteripack. antingen att köpa det som finns eller bygga ett eget.
Kameran drar 6v alltså borde det funka med vilket 6v batteri som helst?
kommentarer tack!
/Stefan
Maverick28
Aktiv medlem
ÄR v'l inga störr problem
*lite förundrad* Imma uppkommer väl bara när ,am flyttar en sak från en varm omgivning till en kall Alternativt när man andas på den elelr motsv???
Har inga större problem med imma när jag är ute...
*lite förundrad* Imma uppkommer väl bara när ,am flyttar en sak från en varm omgivning till en kall Alternativt när man andas på den elelr motsv???
Har inga större problem med imma när jag är ute...
Det får man inte förrän man kommer in i värmen igen. Ja, förutsett att man inte blåser på frontlinsen då, men det får man hålla sig ifrånNiklasK skrev:
Hur undviker man att få imma på linsen när det är så kallt då???
Sinuslinus
Aktiv medlem
enda problemet som jag har haft vid kyla är att det bildas frost på bakstycket ifrån utandningsluften men det är inget problem egentligen.
Utandningsluft? Jag tycker det brukar se mer ut som snorSinusLinus skrev:
enda problemet som jag har haft vid kyla är att det bildas frost på bakstycket ifrån utandningsluften men det är inget problem egentligen.
Thunderstorm
Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Utandningsluft? Jag tycker det brukar se mer ut som snor
Just därför bör man tänka sig för innan man köper en begagnad kamera
Sinuslinus
Aktiv medlem
Nja, snoret brukar mer droppa ner (varför blir det så flyktigt vid låga temperaturer) på kameran men det kan man torka bort .jimh skrev:
Utandningsluft? Jag tycker det brukar se mer ut som snor
Eller jag kanske dreglar för mycket över min F2