Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 40D + 17-55, eller lös 40D med supervidvinkel? [Ångest]

Produkter
(logga in för att koppla)

simonbertilsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag äger just nu en EOS 350D med kitgluggen (18-55), Tamron 28-75 2,8 och Canon EF 70-200 4 L IS USM.
Nu har jag dock bestämt mig för att köpa en 40D, och i samma veva sälja min 350D, med kitglugg, batterigrepp och batterier till en bekant, och det är nu ångesten uppstår.
Idag plåtar jag ytterst sällan med vidvinkel, av den anledningen att min vidvinkel ger totalt kass bildkvalitet i förhållande till mina andra två gluggar. Trots det finns den med, och den ger en viss trygghet ifall man skulle behöva den.
Nu är det ju så att det finns diverse kit att köpa 40D med. Bland annat med 17-85 (som jag är lite avskräckt från. Behöver dessutom inte det omfånget, då jag har min 28-75) och dels med 17-55 2,8 IS.
Det är inte utan att sistnämnda lockar mig rätt kraftigt. Jag är dock osäker. Dels för att den ju faktiskt kostar över 7 000 spänn i kitet. Dels för att jag känner att jag behöver mer vidvinkel. Jag använder sällan just det spannet däremellan 18-55. Egentligen är det jag saknar, lite mer extrema vinklar åt vidvinkelhållet. Skulle vela närma mig 10, men ändå kunna gå upp emot 18 utan att kompromissa på kvalitet.
Jag har absolut inget L-krav. Gluggen behöver inte kännas som ett kassaskåp, men ska ändå ha en viss kvalitetskänsla. De optiska egenskaperna är det som är av betydelse.

Vad ska jag egentligen välja?

Jag har för avsikt att handla på fotovideo i Malmö, och är även lite nyfiken över i vilken mån de kan kompromissa ihop egna kit med mängdrabatt. Är prutmånen stor eller obefintlig?

Tackar på förhand! :)
 
Om jag var i din sits så skulle jag utan tvekan köpa 40D + Canon 10-22 mm vidvinkelzoomen.

Knappats någon jätteprutmån men upp till 10% borde man kanske kunna få om man kan snacka lite för sig.

Bara att prova.
 
jag säljer min nya 40D och 10-22 och 17-55. vore ju fint för dig om du kan tänka dig begagnat. inköpt i okt 2007.
 
17-55/2.8 IS är ett mycket bra objektiv och den sitter på min 40D nästan jämnt. Tycker dock att 55mm är lite för kort, skulle gärna vilja ha 85mm men jag gillar inte kvaliten på bilderna som 17-85an levererar.

MEN eftersom du har en ljusstark 'normalzoom' så blir ju 10-22an mycket mer intressant. Bra bilder och med 10mm (16mm med cropfaktor) kan man får till riktigt tuffa vinklar.
http://www.jonasf.se/20080120/content/IMG_8292_large.html

Båda objektiven är bra. Allt beror på vilken typ av bilder du vill kunna ta...

/Jonas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.