Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 400D vs PENTAX 10K

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer kanske du flesta säga att Pentaxen är mer kamera, själv vet jag inte, har inte pluggat så noga om dessa 2.

Det jag vet att Pentaxen är 1500kr dyrare. OCh jag vet att Canon´s gör riktigt bra bilder med låg brusnivå.

Om vi borser från utseendeet och vilken som är skönast att hålla i, och borser lite från priserna, vilken skall man satsa på?

400D är jag rädd att den har mycket mindre sökare än 10K, vilket jag tycker är en nackdel. Hur bra bilder tar 10k? Bättre än 400d?

Objektiv kommer jag köra icke-orginal, skall köpa till Sigma och Tamaron. Pentax gluggar är ju super, men för dyra.

KÄnns som 10k är proffsigare på nått sätt. Är det någon av dessa som saknar något vesentligt?

Kanske man skall jämföra 10K med 20D istället? ...o då är valet solkart om man tittar på priset.

TACK!

Patrik såklart skrev:
Objektiv kommer jag köra icke-orginal, skall köpa till Sigma och Tamaron. Pentax gluggar är ju super, men för dyra.

Om du värdesätter bildstabilisering och budgeten är tight så blir nog valet enkelt - Pentax - eftersom den har antiskak i huset.

Om bildstabilisering är av mindre betydelse och budgeten är tight så är valet lika självklart - Canon - eftersom det finns ett mycket större utbud av objektivt - inte minst begagnade och du spar en peng på inköpet.

Själv har jag en Canon 400D och är jättenöjd. De som har Pentax K10D verkar ju också mycket nöjda - ja närmast fanatiskt nöjda! :)

Frågar du sedan Nikon folket om D40/D80 så får du nog också bara lovord.

Sanningen är nog att man idag har otroligt bra val framför sig och mycket handlar nog om personliga preferenser och känsla, mer än reella prestanda skillnader.

Lycka till.

Mvh
Anders

Re: Re: EOS 400D vs PENTAX 10K

AFJ skrev:

Om bildstabilisering är av mindre betydelse och budgeten är tight så är valet lika självklart - Canon - eftersom det finns ett mycket större utbud av objektivt - inte minst begagnade och du spar en peng på inköpet.

Lycka till.

Mvh
Anders

Samtidigt är Pentax objektiv ofta billigare än Canons jämförbara. Inte minst märks det på nyframtagen digitalanpassad optik där Canon har ett sämre utbud. Ett Pentax 14/2.8 kostar tex ca 14.000 mindre än Canons motsvarighet.

Det är nog annars bättre att jämföra K10D med kameror som 30D, D200 etc.

Re: Re: Re: EOS 400D vs PENTAX 10K

papi skrev:
Samtidigt är Pentax objektiv ofta billigare än Canons jämförbara. Inte minst märks det på nyframtagen digitalanpassad optik där Canon har ett sämre utbud. Ett Pentax 14/2.8 kostar tex ca 14.000 mindre än Canons motsvarighet.

Det är nog annars bättre att jämföra K10D med kameror som 30D, D200 etc.

Patrik G skriver ju att han av kostnadskäl ämnar köpa Sigma och Tamron och då är priset i princip det samma men utbudet större.

Dessutom finns en begagnadmarknad för objektiv till Canon som är så enormt mycket större än till Pentax.

Eftersom man kan jämföra en 400D och en 30D kan man väl jämföra en K10D med en 400D? Vad som är naturligt att jämföra med beror nog mest på vilken budget man har.

Mvh
Anders

Re: Re: Re: Re: EOS 400D vs PENTAX 10K

AFJ skrev:
PDessutom finns en begagnadmarknad för objektiv till Canon som är så enormt mycket större än till Pentax.

Men det finns ju också många fler potentiella köpare, så blir det i praktiken bättre för den som vill köpa begagnat? Om utbudet är större och efterfrågan också är större så kanske det jämnar ut sig? Har inte kollat på beg. marknad för Canon, bara en tanke.

Re: Re: Re: Re: EOS 400D vs PENTAX 10K

AFJ skrev:

Eftersom man kan jämföra en 400D och en 30D kan man väl jämföra en K10D med en 400D? Vad som är naturligt att jämföra med beror nog mest på vilken budget man har.

Mvh
Anders

Visst kan man det, men jag gissar att den inte var en prisjämförelse som avsågs med frågan.

Helt riktigt att det även är ett större utbud av optik till Canon från tredjepartstillverkarna.

mvh Patrick

Patrik såklart skrev:

KÄnns som 10k är proffsigare på nått sätt. Är det någon av dessa som saknar något vesentligt?

K10 är ju en semipro modell om jag fattat det rätt? Alltså en modell som lämpar sig för den som har kommit lite längre. Givetvis kan du ha den även om du är nybörjare. 400D är ju mer en instegsmodell. På K10 har du ju inte tex de här motivprogrammen som du har på 400D. Själv har jag aldrig använt mig utav dessa, jag förstår inte riktigt poängen.

Själv värdesätter jag ju helt klart bildstabiliseringen framför dammborttagningen. Byter du inte objektiv allt för ofta klarar man sig ganska bra utan antidustfunktionen, och håller man inte kameran öppen för länge samt inte har den öppen i mer dammiga och smutsiga miljöer blir det nog inte något problem.

Re: Re: Re: Re: Re: EOS 400D vs PENTAX 10K

oskard skrev:
Men det finns ju också många fler potentiella köpare, så blir det i praktiken bättre för den som vill köpa begagnat? Om utbudet är större och efterfrågan också är större så kanske det jämnar ut sig? Har inte kollat på beg. marknad för Canon, bara en tanke.

Prisbilden på begagnat kan nog mycket väl vara likartad. Min poäng är att att med det marknadsledande märket är det så mycket enklare att köpa (och sälja) det man vill. Har man ett mindre märke är det (oftast) lite knepigare.

Mvh
Anders

Re: Re: Re: Re: Re: EOS 400D vs PENTAX 10K

papi skrev:
Visst kan man det, men jag gissar att den inte var en prisjämförelse som avsågs med frågan.

Det har du helt rätt i - frågeställaren skriver ju uttryckligen att han vill jämföra de två modellerna utan hänsyn till pris och då kanske svaret är 30D?

Vad vet jag - men med kameror i detta segment är väl den ekonomiska fatkorn oftast mycket avgörande. Det är väl därför som K10D är så lockande?

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar