ANNONS
Annons

Eos 400D överexponerar….Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Hoppas nån sitter på en lösning.Min gamla eos 400D överexponerar ljusa delar av bilden, tar jag till exempel en bild på ett motiv med en fin blå himmel i bakgrunden så blir himlen extremt överexponerad.
Har precis investarat i en 60D, måste fatta ett beslut om 400´n, skrot eller reparation, vore bra o ha en backup-kamera.
Nån som har erfarenhet av detta problem/lösning?
Martin.

Dum fråga kanske, men du har kollat att den inte står på + exp. kompensering? Testa med de olika mätmetoderna, matris, center, spot etc, och se om det enbart är i en mätmetod du har problem. Ett sätt är väl att ha den inställt på - exp.kompensering (jag har min D5000 o D90 alltid på -0.3 som utgångsläge)

Jag tycker det låter som Martin tar kort en vanlig sommardag. Sensorn har helt enkelt inte tillräckligt dynamiskt omfång för att fånga både en välexponerad himmel och samtidigt mark/fond/stad eller vad som nu är motivet. Man får balansera exponeringen utan att bränna ut himmeln "för mycket" och sen lyfta motivet i efterhand, fota i RAW är en god hjälp. En annan populär metod är HDR -sätta samman (ofta) 3 olika exponerade bilder av samma motiv.

Tack för svaren, har testat det mesta, även tipsen jag fick av er, inget funkar. Ang sensorn som inte ska greja en sådan exponering mitt på dagen så jämför jag bilder jag tagit för ett tag sedan och ser en tydlig försämring, bilderna går ej att använda medans jag har väldigt många bilder med likvärdiga motiv som ser riktigt bra ut. Har även provat med lite olika objektiv men får samma överexponering med alla.
Känns nästan som 400'n har gjort sitt, synd efter allt vi upplevt tillsammans.

Hej, eftersom du säger att du sett en försämring så kanske det inte har med saken att göra men min tanke var i alla fall att exponera manuellt - om inte det funkar så är det nog kört. Om du däremot får schyssta bilder med manuell exponering så lär det ju vara något problem med ljusmätningen.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto