Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 350d vs. Panasonic DMC-FZ50 EG-K

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbiias

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska köpa mej en ny kamera.

Jag har läst lite recensioner osv. och har kommit fram till ett val mellan en Canon Eos 350d eller en Panasonic Lumix DMC-FZ50 EG-K (som dessutom har exakt samma pris: 799Chf = knappt 4800 kr)

Jag skulle vilja be er med lite mer erfarenhet än vad jag har om råd..

Här är specifikationerna;

Canon:
- 8,0 megapixels
- 18-55mm
- ISO 100-1600
- 3 b/s med upp till 14 bilder per serie
- E-TTL II blixtautomatik
- DIGIC II
- 7-punkts autofokus
- Ny programvara DPP för RAW-bildbehandling
- Samtidig registrering av RAW- och JPEG-bilder
- USB 2.0 Hi-speed och videoutgång
- Kompatibel med EF och EF-S objektiv och Speedlite EX blixtaggregat
- PictBridge-kompatibel

Panasonic:
- 10.1 Megapixel
- Zoom 12x
- 35mm Equiv.: 35-420mm
- Macro bis 5 cm
- ISO 100 to 1600
- Free-angle 2.0" Polycrystalline TFT LCD
- Sensor Size 1/1.8" RGB-CCD-Chip
- Optical Image Stabilizer MEGA O.I.S.
- SD-Karte (32 MB inkl.)
- 141x86x138 mm, weight 668 g

Vilken anser ni skulle vara det bästa köpet för mig som amatör? Glöm ej att de säljs för samma pris!

Skulle vara otroligt tacksam för engagerade svar.

Mvh,
Tobias

Senast ändrad:
Panasonicen är ingen systemkamera. Du jämför en systemkamera med en avancerad kompaktkamera.

Panasonicen har massor med zoom utan att du behöver byta objektiv, bildstabilisering, film. Allt detta i ett kompakt format.

Canon (och andra systemkameror) har möjlighet til utbytbara objektiv, bättre kontroll över de olika funktionerna, bättre bildkvalitet med ffa mindre brus. Den klarar högre ISO utan att bli alltför brusig också. Snabbhet i autofokus och avtryck är andra plus. Men den blir ju större och tyngre.

Bildkvalitén från Canonkameran är som sagts bättre.Jag har själv haft en Panasonic FZ1 med Leica 35-420/2.8 optik och den linsen är verkligen mycket bra. Går du på Canonen skulle jag föreslå en bättre lins för att få ut vad sensorn klarar av att ge. Risk finns att du kan bli besviken annars.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar