Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 350D vs. EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Carolinag

Ny medlem
Efter avslutat sommarjobb kommer jag äntligen ha råd med en systemkamera! Jag har funderat väldigt länge och kommit fram till att jag vill ha en Canon. Dock har jag lite svårt att bestämma mig. Jag har hört att man får mer kamera för pengarna om man köper en Canon EOS 350D. Köper jag en 350D kommer jag ha råd att köpa ett objektiv till också, vilket jag inte kommer ha råd med om jag köper en 400D.

Så, en 350D med ett bra objektiv, eller en 400D med standartobjektivet?
/Carolina

hej

Jag har haft 350D och har nu en 400D, dock har jag haft dessa som reservkamera vid resor, fotade en hel del med 350D, bla Barcelona och senaste thailand på www.roine.nu då men stora 1d mk2 inte var praktiskt att ha med. Större delen av Barcelona är fotade med kitobjektivet eller Canons 28-200/4.5-5.6.

Har inte hunnit köra så mycket med 400D, men i princip är det få skillnader som jag märker i mitt fotande, mer pixlar, men redan 6 mpixlar är nog för det mesta man kommer att göra med bilderna. 350D har ju 8mp o 400 ca 10mp.

Displayen bak är dessutom lite större och bättre på 400D.

Min bedömning är att det är bättre lägga pengar på ett bra objektiv direkt, men frågan är då vad är ett bra objektiv.

Dels styrs ju det av vad du skall fota, dvs skall det vara vidvinkligt för du fotar i folkvimmel, på stan osv, eller ett mer normalt för du vill dokumetera dina intressen, hästar o det som sker där, eller tele för natur o djur är dominerande.

Så att köpa på känn kan vara lurigt, utan prova ett tag och se vad som saknas o köp då. Då kanske du hittar nått begagnat här på fs som passar dina behov, nytt suger ju om det blir fel, att köpa ett begagnat objektiv och sen sälja det igen ger oftast inte så stor förlust som att köpa ett nytt som blir liggande eller man försöker sälja.

Men ett ljusstarkt objektiv av god klass kan vara 18-50/2.8 från sigma, men då drar pengarna iväg, dvs objektiven kostar snabbt som kameran eller mer så det gäller att vara rätt säker på behovet också. Ett bra tele kan närma sig 7 000 och däröver.

Ang priset har du chashback på 400D och visa säljer av lagret med sina 350D då den inte tilverkas mer. Såg Elgiganten har en drive på 350D med kitobjektiv nu.

Men i båda fallen så köp ett relativt snabbt minneskort direkt, tex SanDisk ultra II eller Extreme

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar