ANNONS
Annons

EOS 350D, sälja i förmån för 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruergård

Aktiv medlem
Hej!

Har nu råkat hamna i en fundering om jag kanske skall byta ut min 350D. Är riktigt nöjd med kameran i sig, alltid fungerat klockrent. Nu har dock en kompis visat intresse för att köpa den och jag funderar då på att sälja och köpa en 30D istället. Då den nu går att få för schyst pris tillsammans med cashbacken samt att det känns som "mer" kamera..

Låter det här som en heltokig idé som jag borde avskriva direkt eller något man borde genomföra? :D

Undrar också lite på vad värdet är på en 1 år gammal 350D med alla medföljande tillbehör. Kitoptiken, motljusskydd och ett Hoya Uv filter. Samt ett några månader gammalt batterigrepp och ett i princip helt nytt Hähnel batteri? Allt i perfekt skick.

Tacksam för svar!

MVH
Henrik Ruergård

Jag gjorde faktiskt exakt samma sak. Sålde min 350D till en kompis då jag tyckte jag "växt" ut den.

Frågan är dock om du inte skall vänta tills en 40D kommer.

Niklas

Canon 350D säljs nu för 4000kr på Blocket, men 4500kr är nog ett normalpris. Några hundra till för kitoptiken. 900kr för batterigreppet. Sammanlagt kanske 5500kr?

Fundera på om du behöver den snabbare serietagningen som nog är det främsta argumentet för 30D.

Att sälja en kamera man är nöjd med och förlora hela värdeminskningen, bara för att köpa en ny kamera som inte tillför så mycket mer, låter för mig inte som en jättebra idé, men det beror ju på vad man behöver.

Ett alternativ är att köpa en begagnad 20D. Jag sålde min i kanonskick för 6900kr nyligen, utan optik och batterigrepp.

/Pontus

Jag ska också byta ut min 350D till förmån för lite "mer" kamera.

Antingen blir det en 30D (om inte den hinner bytas ut) eller så lutar det mot en nikon d200. Just nu är väl nikonkameran högst upp på listan, trots att jag får byta optiken.

400D kostar 6100:- (6990:)

30D kostar 10000:- (11695:)

1D Mark II N kostar 29000:- (32895:)

1Ds Mark II kostar 59999:- (67999:)

priserna är inkl. frakt fram till dörren från Tyskland
man betalar till bud kille så man slipper bli blåst

priserna inom () är CyberPhotos priser exkl. frakt
det är några tusenlappar att spara om man köper 1D/1Ds

mmm. tänkte samma sak här.

Känns ju inte helt säkert att ge alla pengar till en budkille heller. Han kanske jobbar sin sista dag och tycker att 30 000 eller så är lämpligt avgångsvederlag.

man ska ju inte överdriva riskerna. Men jag lägger hellre lite extra kosing på att få den över disk och att känna att man har en butik att gå till för råd och tips om det skulle bli några problem efter köpet.

bune skrev:
mmm. tänkte samma sak här.

Känns ju inte helt säkert att ge alla pengar till en budkille heller. Han kanske jobbar sin sista dag och tycker att 30 000 eller så är lämpligt avgångsvederlag.

man ska ju inte överdriva riskerna. Men jag lägger hellre lite extra kosing på att få den över disk och att känna att man har en butik att gå till för råd och tips om det skulle bli några problem efter köpet.

det är bara att öppna paketet när dom är där
eller så hämtar du paketet från kontoret

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar