Annons

EOS 350D, lämpligt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

CopyCola

Avslutat medlemskap
Jag har som sagt en EOS350D med 18-55mm objektivet som följde med, men känner att det inte räcker till när det gäller att fota fåglar etc.
Har suttit och läst recensioner till förbannelse men vet inte om jag har blivit såå mycket klokare ändå.

Jag har suttit och funderat på någon av bl a. dessa:
  • Canon EF-S 55-250
  • Canon EF 28-200
  • Canon EF 75-300
  • Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
Har säkert kikat på fler som jag inte kommer ihåg att räkna upp. :)

Det ska tilläggas att jag är heeelt novis när det gäller foto, men tycker det är grymt roligt och vill gärna utvecklas mer. Då mina enda två foto-bekanta har flytt länet så får jag 'learn by doing'. :)

Så min fråga är, vad är ett lämpligt objektiv när det gäller att fota t ex. fåglar, djur osv på ett lite längre avstånd. Prisklassen för ett begagnat bör helst inte överstiga 1500:-

Mvh, Andreas
 
Jag har som sagt en EOS350D med 18-55mm objektivet som följde med, men känner att det inte räcker till när det gäller att fota fåglar etc.
Har suttit och läst recensioner till förbannelse men vet inte om jag har blivit såå mycket klokare ändå.

Jag har suttit och funderat på någon av bl a. dessa:
  • Canon EF-S 55-250
  • Canon EF 28-200
  • Canon EF 75-300
  • Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
Har säkert kikat på fler som jag inte kommer ihåg att räkna upp. :)

Det ska tilläggas att jag är heeelt novis när det gäller foto, men tycker det är grymt roligt och vill gärna utvecklas mer. Då mina enda två foto-bekanta har flytt länet så får jag 'learn by doing'. :)

Så min fråga är, vad är ett lämpligt objektiv när det gäller att fota t ex. fåglar, djur osv på ett lite längre avstånd. Prisklassen för ett begagnat bör helst inte överstiga 1500:-

Mvh, Andreas
Jag skulle råda dig till sigma af 70-300. Dels för att de är billigt men även för att man får rätt mycke för pengarna. De är ett bra objektiv att börja med och om du skulle vilja uppgradera nån dag så behöver du inte sälja. De har ju nämligen en rätt trevlig "fusk macro" som kan vara användbar. Sen följer motljusskydd med till sigma så där spar du nån liten slant. Nypriset ligger på en 2000 så de är nog rätt lätt att fixa en för 1500 begagnat.
 
Tamron AF 70-300/4-5.6 Di LD ger faktiskt mycket för pengen. Inte riktigt lika bra som sigma 70-300 APO, men nära på:

Edit:
För småfåglar kan även 300mm vara lite i kortaste laget, men det är en början. Man får räkna med att ha ganska bra ljus då teleobjektiv i denna prisklassen måste bländas ner lite för att prestera bra, särskilt ut mot 300mm.
 
Okej, tack för svaren. :) Just nu lutar det åt Sigma AF 70-300, men det känns som att det svänger från dag till dag. Vart man än tittar så har alla olika åsikter om objektiven, vissa tycker dom är kanon och vissa tvärtom. Svårt då att bestämma sig :)
 
Titta själv på mycket bilder tagna med objektiven så kan du bilda dig en egen uppfattning. På tex photosig.com, pbase.com, pixelpeeper.com kan du söka efter bilder tagna med ett visst objektiv.
Sedan finns kanske något/några av dem testade på slrgear eller photozone...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.