Annons

EOS 350 eller 400?

Produkter
(logga in för att koppla)

nisseliten

Ny medlem
Nu har jag tröttnat på min lilla compakt kamera så nu är det dags att köpa första systemarna.

Jag har kollat runt lite och Canons EOS 350 och 400 har fångat mitt intresse. Men har läst många recentioner och vilken är igentligen bäst som första kamera? 350 eller 400? Eller är det kanske någon helt annan kamera? Tacksam för hjälpen
 
Fortsätt att läsa recensionerna och alla hundratals trådarna om denna och liknande frågor här så kommer du att inse att din fråga inte har ETT svar. Ingen kamera är "bäst" på allt.
 
Båda är bra kameror men...

400D är en nyare modell än 350D.
Den har högre upplösning och ett bättre autofokussystem, det är den bättre av de två och skillnaderna är väl värda den ganska lilla prisskillnaden.
 
Om budgeten är snäv skulle jag rekommendera en begagnad 350D så du har råd med ett ljusstarkt objektiv inom samma kostnadsramar. Det ger möjlighet till korta slutartider även i ljussvaga miljöer. Känns mer värdefullt i praktiken än 400D's lite bättre autofokussystem. Kortfattat: Val av objektiv betyder väldigt mycket i systemkameravärlden. Objektivet har du sedan kvar när du byter hus i framtiden.
 
Jag köpte nyss en 350D eftersom jag inte ville lägga ut alltför mycket pengar på en systemkamera och kunna satsa på objektiv i framtiden. Jag är nybörjare så jag läste och jämförde dem noga och kom fram till att jag inte behöver 10 megapixel utan 8 räcker bra. Sedan har det varit mycket snack om att 400D brusar mer, detta kan jag inte uttala mig om då jag inte jämfört de båda kamerorna. Optiskt tror jag 350D står sig lika bra som 400D så det är också ett skäl till att jag valde det billigare alternativet.

Hmm vet inte om mitt inlägg gör dig något visare men jag tror 350D duger för de flesta, men självfallet är ju 9-punkters AF bättre än 7, och den är bättre också vad jag läst :)
 
Du kan ju oxå titta på bilder tagna med bägge kamerorna och se om du kan se nån skillnad alls ( www.dpreview.com tex har bilder från båda ).

Jag har haft min 350d i precis två år i dagarna. Det enda jag har att anmärka på är just autofokusen som inte är helt hundra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.