Annons

EOS 30D vilken bildstil/färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordlund32

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt men ej hittat på FS.

Jag har en ny 30D som jag försöker lära mig. Jag är ny med DSLR.

Jag plåtar fågel och natur och är ute efter råd.

Det största och mest akuta problem jag har (hittills) är bildstil/färgrymd-inställningar på kameran:

30Dn har en meny(menu)-rad som kallas för "Välja bildstil" (sid 56-63 i Sv.handboken).

Canon presenterar fem bildstilar; Standard/porträtt/landskap/neutral/naturlig.

De tre förstnämnda förefaller skärpa upp bilden redan i kameran. De 2 sista verkar neutrala och varken skärper upp el. påverkar bilden färgmässigt.

Uppskärpningen förefaller även påverka skärpan i RAW-filer har jag märkt.

Är det lämpligt/olämpligt att använda de bildstilar som skärper bilden redan i kameran
om jag publicerar tryckta bilder? d v s påverkar kamerans uppskärpning t ex en tryckt bild negativt eller är det Ok att köra med uppskärpnings-bildstil?

Påverkar uppskärpningen i kameran efterbehandlingen i Rawshooter/Photoshop/Neat-image negativt eller är det Ok att köra med uppskärpnings-bildstil?

Vilken bildstil bör jag välja av de fem är egentligen kärnfrågan.

Jag undrar även om färgrymd; om man som jag huvudsakligen kommer att publicera på nätet men ibland även säljer bilder för tryck i tidning/broschyrer.

Väljer jag färgrymd sRGB eller Adobe RGB? Beslutsvåndan är stor?

(Jag är troligen inte inloggad förrän i morgon söndag el. i em. så hoppas att min fråga förstås på rätt sätt. Det är Ok att maila mig privat om ngn vill göra det)

Tack på förhand!

/Mattias Nordlund, Luleå
 
Hej
Jag har använt 30d som en andra kamera under några månader. Precis som med 5d fotograferar jag aldrig i jpg från dessa två kameror eftersom kontrastkurvorna, färgåtergivningen och uppskärpningen är för rörig och resultatet för dåliga jämfört med RAW.

Fotografera i Raw så behöver du inte bekymmra dig om varken tonkurva eller färgrymd , skärpning. Dessa parametrar bestämmer du själv hur du vill ha dom när du framkallar raw bilden.

De metadata som Camera Raw tar hänsyn till är ISO, exponeringstid, bländare och vitbalans.


Vid uppräkningen sker en brusredusering, antialiasing, och skärpning

Mikael
 
Senast ändrad:
Du frågar om bildstil och dess skärpe inställningar i jpg påverkar Rawfilen - Nej

Du frågar om vilken färgrymd du skall använda.
Så stor färgrymd som möjligt, antingen kamerans profil som du kan välja i exv PhaseOnes program eller profilen ProPhoto rgb som är stor nog att visa alla de färger och nyanser vi kan se med våra ögon. Arbeta i 16 bitar och sedan proofar du in färgerna i Adobe RGB eller konverterar du till Adobe rgb och 8 bitar i slutet.
Adobe RGB är en bra och vedertagen profil att ha sina bilder i om de senare skall tryckas.
Mikael
 
Senast ändrad:
Fota i RAW, då spelar bild stil ingen roll alls.

Använd Adobe RGB.

Tar du i jpg så använd standard eller naturlig.
Porträtt och landskap har för överdrivna färger.

Dra in en RAW fil i DPP (programmet du fick med att konvertera RAW med) där finns också alla programvalen som du har i kameran, så ser du direkt vilket du gillar bäst genom att du kan testa alla på samma bild.

/Magnus
 
RAW blir det!

Hej!

Verkligen stort tack för era svar!

Jag ska bara köra RAW hädanefter.

Era svar har klurat ut en oskriven fråga (eller möjligen kunde man läsa det mellan raderna i mitt 1a inlägg?). Nämligen frågan OM RAW påverkas av bildstils-uppskärpningen och det är oerhört skönt att höra att det inte påverkar RAW. Hittills har jag plåtat RAW/JPEG-läget. Men jag avser ej göra det mer.

Jag tänkte nästan kassera alla mina bilder jag hittills tagit p g a uppskärpan (sorry, kom ej på ngt bättre ord än "uppskärpa).

Kameran har varit inställd på "Standard"-skärpeläge 5 (av 7) då kanske ni kan föreställa er JPEGs överdrivna tolkning?! Det har knappt gått att fixa någonting i PS utan att det blivt artefakter (rättstavat?).

Tack även för svar om färg samt bildstilsläge!

Oerhört, oerhört skönt att höra.

Jag plåtade en del bilder som jag absolut vill ha i RAW-format och som var/är opåverkade såsom RAW skall vara.

M a o är min fråga besvarad och jag är jättenöjd och lyfter på hatten!

Hoppas min fråga reder ut några andras ev. frågetecken också!

Mvh/Mattias Nordlund
 
.

Jag är nybliven ägare till en 30D.Har problem med att vissa bilder blir lite suddiga.Inte oskärpa utan mer "mjuka"

Går att fixa med oskarp mask i PS ,men känns som att det är onödigt att sitta med PS för att få bra bilder

Finns det inte någon "alround" inställning man kan använda ?

Behöver man ladda ner de nya bildstilarna ? Kan man inte ställa in bildstilen själv ,


Vilken bildstil använder ni ?

http://photoworkshop.com/canon/picturestyle/viewers/index.html Hittade denna simulator där man kan prova olika inställningar för picturestyles
 
Jag följde Miakels råd om RAW och plåtar bara det formatet nu.

Jag måste skärpa upp bilderna men jag vet ej om den mängd skärpa jag lägger på är att betrakta som "normal". Jga lägger på vanligen mellan 50-100 i skärpa.

Originalbilderna upplever jag som mjuka och det vill jag minnas mig läst ngn stans att de "ska" vara. Denna mjukhet gäller JPEG men jag tror inte jag upplever bilderna som lika mjuka i RAW.

Ngn annan mer erfaren kan förhoppningsvis reda ut detta.

Mvh/Mattias
 
Nordlund32 skrev:
Jag följde Miakels råd om RAW och plåtar bara det formatet nu.

Jag måste skärpa upp bilderna men jag vet ej om den mängd skärpa jag lägger på är att betrakta som "normal". Jga lägger på vanligen mellan 50-100 i skärpa.

Originalbilderna upplever jag som mjuka och det vill jag minnas mig läst ngn stans att de "ska" vara. Denna mjukhet gäller JPEG men jag tror inte jag upplever bilderna som lika mjuka i RAW.

Ngn annan mer erfaren kan förhoppningsvis reda ut detta.

Mvh/Mattias

Mattias

Utgå från en rawfil och prova dig fram, beroende på bild så är sätten många. Vissa bilder kräver en viss uppskärpning andra en helt annan teknik.

All skärpning är förstörande därför så bra med en rawfil som man kan räkna upp gång på gång för att testa sig fram.

Det är en hel vetenskap hur vi kan påverka bilden, pixlarna, prova och läs in dig i ämnet.
googla på exv Photoshop USM, oskarp mask det finns ett antal länkar, förslag på hur en uppskärpning kan göras, från de mest enkla till väldigt advacerade lösningar.

Mikael
 
Re: .

Zailor skrev:
Jag är nybliven ägare till en 30D.Har problem med att vissa bilder blir lite suddiga.Inte oskärpa utan mer "mjuka"

Går att fixa med oskarp mask i PS ,men känns som att det är onödigt att sitta med PS för att få bra bilder

Finns det inte någon "alround" inställning man kan använda ?

Behöver man ladda ner de nya bildstilarna ? Kan man inte ställa in bildstilen själv ,


Vilken bildstil använder ni ?

http://photoworkshop.com/canon/picturestyle/viewers/index.html Hittade denna simulator där man kan prova olika inställningar för picturestyles

Om du kör råformat spelar inte bildstilen någon roll. Om du nödvändigtvis ska köra jpg tycker jag att du ska köra "standard" och sätta skärpningen på max 3. Och bildstilen "faithfull" är allt annat än faitfull - hudtoner blir kass.

De nya bildstilarna du kan ladda ner är rätt meningslösa och passar bara för vissa specialmotiv och knappt då. Lite töntigt amerikanskt vykortsestetik på de inställningarna.

Enda gången bildstilar kan vara roliga är om du använder Canons råprogram DPP där du kan prova med att byta bildstilar i efterhand förutsatt att du plåtat i rå. Och som alla andra påpekat: råformat är absolut det som gäller.
 
macrobild skrev:


De metadata som Camera Raw tar hänsyn till är ISO, exponeringstid, bländare och vitbalans.


Vid uppräkningen sker en brusredusering, antialiasing, och skärpning

Mikael

Hur stor roll spelar vitbalans (i kameran) eg om man kör RAW? Så länge inte ngn kanal brännts ut helt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.