Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 30D eller 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix Neldemo

Avslutat medlemskap
Jag har en EOS 300D för tillfället och har bestämt mig att uppgradera, frågan är vilken kamera jag skall köpa.
Det är egenteligen två stycken som är realistiska ekonomiskt sett och det är 30D och 5D.

Det jag tycker är största fördelen med 30D är snabbheten i seriebildtagning.

Det som talar för 5D är sensorstrl och att den visserligen är lite slöare men kan ta fler bilder i en serietagning.

MVH Felix Neldemo
 
om ca 29 0000 är inget hinder för att köpa den då kan du vel köpa 5D men du får räkna med att behöva köpa dyra L-Gluggar för att utnytja
fördelarna med 5D.
Sen beror det på vad du fotar om den passar bättre än 30D..
 
Visst är 29.000 en större biff.
Jag fotar mest actionsport så en EOS-1D Mark II N vore kanske det bästa alternativet men den har jag helt enkelt inte råd med.
Jag tror dock att det blir en 30D och att jag lägger resten av pengarna på nått schysst objektiv eller blixt.

Men är det någon mer som har synpunkter? Är 5D värd det dubbla priset?
 
5D är en utmärkt ladskaps och studio kamera,
30D är utmärkt för sport o fågelfoto mm.
Det behövs oxå mer CF kort o större hårddisk
för att lagra bilderna från 5D.
 
Felix Neldemo skrev:
Men är det någon mer som har synpunkter? Är 5D värd det dubbla priset?

Absolut, om man behöver upplösningen och fullformat. För dig så låter det som om 30D absolut är bäst. Den + nån kul glugg och du kommer undan bra mycket billigare än om du hade köpt 5D. Plus att du får 5bps istället för 3.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.