Annons

EOS 300D med Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikrun

Aktiv medlem
Jag har inhandlat en EOS 300D och nu ihelgen träffade jag en god vän och lånade hennes Sigma objektiv men får error 99 när jag försöker använda det fast det fungerar utmärkt på hennes EOS D30

Vad är det för speciell skillnad mellan dessa kameror förutom årsmodeller.

Objektivet är ett Sigma 70-300 1:4-5,6 DL Macro

När jag köpte kameran sas det att jag skulle kunna använda ALLA EOS kompatibla objektiv stämmer inte detta?

Mikrun skrev:
Jag har inhandlat en EOS 300D och nu ihelgen träffade jag en god vän och lånade hennes Sigma objektiv men får error 99 när jag försöker använda det fast det fungerar utmärkt på hennes EOS D30

Vad är det för speciell skillnad mellan dessa kameror förutom årsmodeller.

Objektivet är ett Sigma 70-300 1:4-5,6 DL Macro

När jag köpte kameran sas det att jag skulle kunna använda ALLA EOS kompatibla objektiv stämmer inte detta?

Det stämmer nästan. Sigma säger att de i produktion varande objektiven fungerar och att de som inte gör de kan uppgraderas om de inte fungerar, förutom ett visst litet antal modeller. Jag hade tidigare ett objektiv med samma beskrivning som du har inköpt nytt 2003 på våren och detta objektiv fungerade utmärkt med min 300D.

Kontrollera att kontakterna inte har oxiderat på linsen, d v s ta och gnugga lite lätt på dem med hjälp av skjortan eller en pappersbit och prova igen. Kontrollera även att du har snäppt fast objektivet helt.

Har hört att det skall vara strömtillförseln som skall vara problemet med dessa objektiv. Om det stämmer eller inte kan jag inte stå för, men jag har hört det någonstans. Detta innebär att det blev mer problem iom de digitala systemarna jämfört med 35orna som inte krävde så mycket ström.
Kan det vara detta det chip ni pratar om fixar till?

ANNONS