Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 300D "Auto rotate" problem

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Jag har lite problem med att min bilder inte automatiskt roteras i min EOs 300D. Inte så farligt egentligen då det är väldigt lätt gjort i datorn, men det är ändå störigt. Har ju självklart aktiverat funktionen i kameran, vad kan vara orsaken till att den inte gör som jag vill?

/Andreas

Förmodligen en dum fråga, men jag ställer den ändå: Du menar alltså att de inte roteras i kameran heller (när du tittar på dem i bildvisningsläget)?

Jag vet att en del bildhanteringsprogram inte klarar av att läsa den informationen i bilderna, och därför inte roterar dem. Gäller t.ex. Apples iPhoto (vet inte hur det är med den senaste versionen dock).

Om bilderna inte roteras automatiskt varken i kameran eller programmet, och du har provat att stänga av och slå på funktionen (och kameran) vet jag inte vad som kan vara fel.

Läste faktiskt på ett annat forum att det kunde bero på att man inte läst in bilderna via canons zoombrowser, och att roteringsinformationen då skulle försvinna!

Bilderna är rätt roterade i visningsfönstret på kameran.

Okej. Jag brukar föra över dem via iPhotos importfunktion och där roteras de inte, men om jag sedan öppnar filerna i Photoshop (även via iPhoto) blir allt rätt.

Hoppas du får ordning på grejerna hur som helst!

woofes skrev:
Läste faktiskt på ett annat forum att det kunde bero på att man inte läst in bilderna via canons zoombrowser, och att roteringsinformationen då skulle försvinna!

Bilderna är rätt roterade i visningsfönstret på kameran.
Nej. Använder själv inte Canons program alls men får autoroterade bilder med olika digitalkameror, både i windows och Linux, med olika program. Zoombrowsern är inte ens installerad här och har, såvitt jag känner till, inget med detta att göra.

woofes skrev:
Jag har lite problem med att min bilder inte automatiskt roteras i min EOs 300D. Inte så farligt egentligen då det är väldigt lätt gjort i datorn, men det är ändå störigt. Har ju självklart aktiverat funktionen i kameran, vad kan vara orsaken till att den inte gör som jag vill?

/Andreas

Om du menar att "auto rotate" inte fungerar på displayen i kameran efter att du har aktiverat funktionen i menyerna så är det något fel på kameran/testa uppgradera firmware.

Om du istället menar att när du tittar på bilderna i datorn så funkar inte "auto rotate" med andra program än Canons egna, så har du rätt, så är det. Windows och de program som jag har testat roterar inte bilderna automagiskt, endast de medföljande File Viewer Utility mfl från Canon.

Jag brukar ofta använda dessa om jag vill snabbt titta igenom bilderna och om det är någon specefik bild som jag vill se noga på öppnar jag den i något annat program.

En sak som man bör se upp med som jag har råkat ut för är att windows ibland kan "spara om" bilden UTAN Canoninfo (all data som finns "till höger i File Viewer Utility") om man tex säger åt den att rotera bilden i XP My Pictures (Filmstrip View), detta utan att meddela att windows förändrar filinnehållet.

Därför gör jag numera alltid så att jag så fort jag fört över bilderna till datorn från Microdriven bränner jag en CD med bilderna, innan jag ens tittat på dem. Detta för att försäkra mig mot att ändringar görs, antingen av windows eller för att man själv ibland är en klant när man har ett bildredigeringsprogram igång. Givetvis är det också en billig försäkring mot en kraschad hårddisk eller stulen dator...

ANNONS