ANNONS
Annons

Eos 300 + Ef 28-90

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hej!

Jag är totalamatör på systemkameror och är nu på gång att köpa min första. Det generella rådet som man får är att satsa på bra grejor direkt istället för att eventuellt så småningom byta upp sig. Det kan ju ligga något i det.."i fall att..", "om jag kommer att..", "det kan vara bra att ha ifall jag..." etc.

Men priset på ett fint system som har många finesser (som man kanske kommer använda) är ju trots allt en del tusenlappar mer än om du skulle satsa på ett mindre avancerat system som trots allt är okej för dig idag..och kanske imorgon också.

En F80 med ett AF 28-105/3.5-4.5 går löst på ca 8000:-. Det är ganska mycket slantar, även om systemet är mycket bra. Men hur är ett billigare system som Canon EOS 300 med objektivet EF 28-90 mm?

Det lär ju inte bli samma skärpa i bilderna och man kan förmodligen inte komma lika nära motivet som med Nikons 28-105. Men håller objektivet EF 28-90 tillräckligt hög kvalité och brännvidd för att kunna fota landskap, porträtt, situationsbilder etc?

3500:- skulle man få ge för EOS 300 + detta objektiv. Det tycker jag känns väldigt rimligt :rolleyes:

Vad säger ni där "ute"?

Det är svåra beslut det här :D , kanske man ändå skulle fortsätta med sin gamla kompaktkamera och till den köpa lite bra film!? :p

Ha det, så länge!

Mvh
Jonas

Hej,
Jag köpte nyligen en EOS 300 med 28-90 bl.a. 28-90 standardsom. Objekteivet känns faktiskt mycket plastigt och var lite av en besvikelse. Har en vän som köpte samma system men med 28-105 Sigma i ställte. Det objekteivet känns klart mer gediget och priset borde bli ungefär det samma.

Nu är detta paker i och för sig helt tilräckligt för att täcka mina behov, det är mer teknikfreaket i mig som längtar efter dyrare prylar. Men, faktum kvarstår, Canon 28-90 EF standardzoom ÄR litet väl plastig.

Objektivet (28-90) är inte speciellt bra. Jag har haft min EOS300 ett tag och tänker byta "glugg". Men å andra sidan är det väl inte katastrofdåligt. Kör du färgkort duger det bra. Jag blev missnöjd först när jag knäppte några diarullar.

När man köper i paket så ger man inte många hundralappar för ett sånt här objektiv. Köp film för pengarna och ett nytt objektiv om och när du känner för det.

Själv funderar jag på ett 28-105 USM eller slå på stort och köpa ett 28-135 IS USM (och leva en månad på nudlar från Tokyo).

Vad säger Canon-experterna?

Per

Nöjd med Sigma!

När jag bytte upp mig till en bättre kamera så fick jag en billig Nikonzoom på köpet, det kostade i alla fall inte så mycket extra. Objektivet är mycket plastigt men helt OK rent optiskt. Till min gamla kamera hade jag dock två ganska billiga Sigma-objekti.

Jag trodde faktsikt att Sigmaobjektiven skulle vara plastigare än Nikon´s, men jag hade fel. I samma prisklass så håller Sigmas billiga objektiv en långt högre kavalitet än NIkon original, i alla fall så känns det så.

Mitt råd:
Satsa på ett Sigma 24-70. Ett kanon objektiv med en kraftig och ball vidvinkel...

Andreas

Nöjd med Sigma!

När jag bytte upp mig till en bättre kamera så fick jag en billig Nikonzoom på köpet, det kostade i alla fall inte så mycket extra. Objektivet är mycket plastigt men helt OK rent optiskt. Till min gamla kamera hade jag dock två ganska billiga Sigma-objekti.

Jag trodde faktsikt att Sigmaobjektiven skulle vara plastigare än Nikon´s, men jag hade fel. I samma prisklass så håller Sigmas billiga objektiv en långt högre kavalitet än NIkon original, i alla fall så känns det så.

Mitt råd:
Satsa på ett Sigma 24-70. Ett kanon objektiv med en kraftig och ball vidvinkel...

Andreas

Ett EF 28-90 är inte Canons bästa skapelse, men är å andra siden inte gjort för att vara det heller. Så länge du nöjer dig med 10x15 kopior kommer objektivet troligtvis (jag har ingen egen erfarenhet av 28-90 tyvärr) att levera användbara bilder. Att det sedan har plastbajonett och en plastig känsla är något helt annat :)

En 28-105, 24-85 eller 28-135 IS är en skarpare och gedignare skapelse, men den kostar å andra sidan en hel del mer... Ett alternativ är naturligvis att köpa begagnat eller ett objektiv från en tredjepartstillverkare (t ex Tamron, Sigma eller Tokina).

I princip får man vad man betalar för när man köper fotogrejor. En annan vis detalj är att lägga den största pengen i objektiven. Kameran är i princip en hållare för filmen, medans objektiven avgör skärpan och den (tekniska) kvaliten på bilderna. Ett dyrt objektiv på ett billigt hus är oftast bättre än ett billigt objektiv på ett dyrt hus.

För att få reda på exakt hur bra eller dåligt ett 28-90 är föreslår jag en tripp till biblioteket och tidningen FOTO. Med allra största sannolikhet är objektivet testat inom de närmaste åren.

/Ingo

Precis så tänker jag också Ingo!

Att använda ett bra och då också lite dyrare objektiv på ett billigare hus än lägga pengarna på finesser i själva huset.

Problemet jag upplever är att prisskillnaderna mellan ett bra och dåligt objektiv är betydligt större än prisskillnaden mellan ett avancerat hus och ett mindre avancerat sådant. Man sparar inte mycket där..och då kan man lika bra satsa på ett mer avancerat hus trots allt.

Det känns som om det inte finns något mellanting..antingen kommer man sitta där med sitt halvtaskiga system med alla dess begränsningar; avsaknad av nyttiga finesser, resultat med dålig skärpa mm eller också sitter man där med ett system som klarar allt.

Spontant känns det helt rätt med kombinationen F80 + 28-105. Det svider bara att lägga 10000:- med diverse tillbehör. Jag är ju nybörjare och vet inte hur mycket jag egentligen kommer att fota. Fast ännu värre är ju att lägga 5000:- på grejor med dålig kvalité som inte har potential att ge fina bilder. För 10000:- får man iallafall något för pengarna... :rolleyes:

Det är jobbigt och att vara perfektionist!

:confused: ...men lika glad är jag för det..men gladast är nog räven! :p

Det är konstigt..(för att vara lite filosofisk), att man kan (iallafall jag) spendera flera 10000-tusentals kr och mer än så på exempelvis HiFi-utrustning. Det är en oerhörd känsla att höra musik som det ska låta utan komponenter som färgar eller filtrerar bort en del av innehållet. Samma sak gäller ju egentligen fotograferande. En oerhörd känsla att få se sina egna motiv på bild, precis så som man hade tänkt sig..tekniskt och kompositionsmässigt fulländade. Det är ju klart att man då borde satsa på ett system som har potential att skapa ens inre visioner.

Dock är det nog en väsentlig skillnad (för mig) att köpa tex dyra HiFi-prylar och avancerade kamerasystem: Det första känner jag till...jag vet vad det är jag köper...vad det är jag får. Det vet jag knappt med det andra. Jag köper mig i det andra fallet kanske lite fler finesser, några värden som sägs vara bättre än andra eller ett hus som "ligger bättre i handen".

Man skulle förvisso kunna gå ut och köpa sig riktiga proffsgrejor för många 10000-tals kr och sedan veta att huset har alla finesser som går att få för pengar och optik av högsta klass. Betryggande..eller hur? Men det skulle definitivt inte kännas tillfredsställande, inte för mig iallafall. Jag vill känna att jag har gjort ett bra och relevant köp för mina behov. Så det är inte pengarna i sig som gör att det svider..utan vad man får för pengarna kopplat till sina behov och kunskaper. Det är en konst att göra kvalificerade köp helt enkelt! :)

Jag får helt enkelt fundera vidare..ger mig inte förrän bästa köp är gjort!!

Med vänlig hälsning
Jonas

forstheim skrev:
håller objektivet EF 28-90 tillräckligt hög kvalité och brännvidd för att kunna fota landskap, porträtt, situationsbilder etc?
Jag har nog sagt det förut, men jag kan säga det igen; Ja, med ett paket för 3500 kr kan du ta alldeles utmärkta bilder och det lär nog inte vara prylarna som sätter begränsningen ett bra tag framöver. Och när du känner för att byta upp dig har du i princip inte betalat någonting för objektivt. Men å andra sidan så kan det vara bra att köpa rejäla doningar från start, så du i alla fall inte kan skylla på grejerna sen, vilket vissa har en tendens att göra :) Men allvarligt, du har fått en hel del bra råd i dessa trådar så du kan nog ta ett upplyst beslut när du väl kommer till skott.
forstheim skrev:
Det är svåra beslut det här :D , kanske man ändå skulle fortsätta med sin gamla kompaktkamera och till den köpa lite bra film!? :p
Beror väl lite på vad du tänker dig för inriktning på fotograferandet. Kompaktkameran låter dig inte kontrollera t ex skärpedjup eller rörelseeffekter och du kan inte heller använda filter. För närbilder är den också oanvändbar. Men för att utveckla sitt seende duger den nog minst lika bra.

Jag är oerhört tacksam för alla goda råd man får från forumet. Inte minst från dig Jim. Tack!

Från början hade jag tänkt mig fota landskapsmotiv..vackra, storslagna vyer som får en att häpna med sin skönhet :eek: . Men ju mer jag har tittat runt på fotosidan och bekantat mig med teknik och möjligheter så har den första tanken dragit sig tillbaka en del. Istället har intresset för situationsbilder växt. Att förmedla innehåll tillsammans med en god komposition i rena, enkla och personliga bilder. Helst i s/v. Att fota aktiva/sysslande människor på ett eller annat sätt lär nog aldrig bli tråkigt.

Att fota landskap tror jag personligen inte blir lika intressant efter ett tag. Kanske fortfarande intressant att ge sig ut och söka det där motivet..finna det och sedan knäppa av. Men troligtvis lite tjatigt att titta på hemma vid senare tillfällen (om inte bilderna är riktigt originella vill säga). Med människor känns det ändå som ett personligt möte..en slags relation..en historia. Det blir inte bara ett kompositionsmässigt vackert avtryck utan också ett innehåll. Så upplever jag det nu iallafall.

För denna typ av motiv inbillar jag mig att det inte behövs något jätteavancerat hus..men jag kan ju förstås ha fel. Att ställa skärpedjup känns som en viktig sak. Likaså kravet på detaljrikhet. Men det kan ju hända att man så småningom vill testa nya saker..och då sitter man där i ett begränsningarnas system - och ångrar sig! :(

Jag ska iallafall gå och känna på en F80 till att börja med. :)

Tack igen för alla goda råd!

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar