Annons

EOS 30/33: Objektivet skymmer blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå!

Jag har ju funderat ett tag på EOS 30/33, men har tvekat lite eftersom jag har sett i några inlägg och i recensioner att objektivet ibland skymmer den inbyggda blixten.

Jag undrar nu om det gäller alla objektiv eller om det är det där omtalade 28-135 IS objektivet som verkar vara ett väldigt bra objektiv. Om det gäller just detta objektiv undrar jag om det är hela tiden eller när objektivet är utdraget en bit (hur långt?). När man har småbarn och ska fota någon kul situation ganska snabbt är det ju käckt att kunna använda den inbyggda blixten!

Vad säger ni?

Hälsningar // H Zetterberg

Jag har bestämt för mig att det objektivet är konstruerat för att inte skymma blixten om man inte har motljusskyddet på. Det funkar iaf på Eos 5.

Jag har de grejjorna och kan intyga att blixten skyms ja. Det blir lixom en mörk båge nederst i bilden. Syns mest mellan 28-40 typ.

Som nämnst så kan objektivet synas om du har 28 mm eller så... jag har en bild eller två där det hänt. Om du zoomar in lite, vet tyvärr inte hur mycket, så försvinner problemet.

Det kan ju faktiskt hända att eos5:ans blixt itne skymms.
Den har en mycket fin inbyggd blixt somär rätt kraftig (för inbyggd)

Får väl ta och skaffa en extern blixt om gluggen skymmer den inbyggda blixten:)
Dessutom får man ju en mycket bättre blixt med på köpet!

Per-Olof Nordin

EOS 30 + 28-135 IS USM + 420 EX är fan det grymmaste systemkamerakittet man kan ha. Säljs som set ibland. Finns inget man inte kan göra.

skelett skrev:
EOS 30 + 28-135 IS USM + 420 EX är fan det grymmaste systemkamerakittet man kan ha. Säljs som set ibland. Finns inget man inte kan göra.

...som att plåta på frihand med bara svagt befintligt ljus... :)

Min poäng är att en 50/1,8 är ett bra komplement. Det naturlifga ljuset är ofta bättre än bölixtljuset.

Om du köper en sigma 28/1.8 (eller 24, 20mm) kan du ta dubbelt så långa tider som med ett 50/1.8 på fri hand. Något dyrare iofs...

Tjaa.. eller varför inte ett EF 50/1.0L då.. när vi ändå är på gång.. Det lär ju skymma den inbyggda blixten även utan motljusskydd..

Haha.. märkessnobberi alltså. Det fanns nog tider då man skulle hålla sig borta från tredjepartstillverkare men idag tror jag inte att det är någon fara. Men men... En 50/1.8 ju iofs inte fel att ha när den dessutom är så billig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar