Annons

EOS 3 och blixt 550 EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekequist

Aktiv medlem
Hejsan!

Har en eos 3 och en 550EX blixt till denna. Instruktionerna till både 3an och blixten är lite otydliga/alltför generella inom vissa områden. Bl.a. när det gäller visning av exponeringsnivå i sökaren. Problemet jag har är följande:

Då blixten inte är monterad visas aktuell exponeringsnivå grafiskt i sökarens högerkant. Man kan då se om bilden blir över- eller underexponerad. Så långt är allting klart.
Frågan uppstår då blixten monteras. Då visas BÅDE exponeringsnivån som syntes tidigare (utan blixt) OCH en stapel till höger som visar blixtens exponeringsnivå. Ofta visar kamerans exponeringsstapel att bilden blir underexponerad medan blixtens exponeringsstapel visar korrekt exponering.

Hmm...hur hänger det här ihop? Vilken expneringsstapel är det som gäller??

Har försökt få hjälp från Canon med detta men de flesta på Canon Sverige vet knappt vad en EOS 3 är och ännu färre vet vad en 550EX är för något.:)
Eftersom jag är privatperson och inte ringer från någon tidning eller dylikt kan jag inte få hjälp från proffshjälpen...de enda som kan något. Därför vänder jag mig nu till ER i hopp om hjälp med detta...

Mvh Martin Ekequist

Jag har varken en eos 3 eller 550ex, men jag tror jag kan svara ändå.

Det är ju verkligen kanon att du får två staplar, skulle jag verkligen vilja ha i min 5a med 540ez.

Jag är ganska säker på att syftet är detta. Den vanliga stapeln visar vilka värden du får UTAN blixt, dvs den underexponerar gärna om du plåtar i svagt ljus med otillräckliga slutar/bländarvärden. Blixten portionerar ju ut exakt så mycket ljus som behövs oavsett dessa värden med hjälp av TTL (så länge den orkar med). Detta betyder att blixtens exponeringsstapel endast visar + eller - om DU själv ställt in att du vill under/överexponera.

För att ta ett litet exempel:
Du är ute i skymningen och vill plåta av en modell, utan blixt får du 1/8 sek slutartid med största bländare så du väljer att använda blixt. På med blixten och du väljer istället 1/60. Detta innebär ju att bakgrunden (som ej påverkas av blixtljuset) blir underexponerat med 3 steg, därför kommer stapeln visa -3, om den nu går så långt.
Blixtljuset kommer dock lysa upp modellen perfekt så den stapelt visar +-0.

Vill du att bakgrunden ska bli ljus också så håll kvar vid 1/8sek som kameran ville från början utan blixt. Modellen kommer ju ändå bli skarp tack vara blixtens extremt korta brinntid, alltså hon blir fryst av blixtljuset ändå.

Jag är ganska säker på att det är så här det är tänkt att funka även om jag inte har denna kamera själv. Alltså att man kan säga att en stapel visar hur bakgrunden bli och en som visar hur huvudmotivet blir med blixt. Lär dig utnyttja dessa! Det är ju enormt smidigt att kunna se detta i sökaren. Samma sak kan jag göra med min 5a men då måste jag trycka på en knapp för att skifta mällan vilken stapel jag vill se.

Mvh Micke

Senast ändrad:
Tack Micke!

Ditt svar var kanon! Är du lärare eller...?:)
Var lite orolig att det var något som inte riktigt fungerade som det skulle, men nu är jag trygg igen. Som sagt så är instruktionsböckerna lite luddiga på det här området så ditt svar var mycket välkommet!:)

Då är det bara till att ut och bomba med blixten då...:)

/Martin

Det är viktigt att komma ihåg att kameran har två oberoende mätsystem: ett för fast ljus och ett för blixtljus. Om du exempelvis ställer kameran i Av-läget så kompenserar du insläppet av det fasta ljuset med tumhjulet (dvs slutartiden ändras). Detta ser du på den vänstra raden prickar.

Om du vill justera blixljusets styrka gör du det genom att trycka ner blixtknappen på kamerans ovansida samtidigt som du snurrar tumhjulet. Effekten syns på den högra prickraden.

Med 550EX (och 540EZ) kan man även ställa blixtjusets styrka på själva blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar