Annons

Eos 3 istället för Eos 30V?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ja, det börjar ju dyka upp en hel del Eos 3:eek:r på begagnatmarknaden till riktigt bra priser. Nästan så jag funderar på att byta ut min 2 år gamla Eos 30V mot en beggad Eos 3:a. Vad tycker ni om det?

Vilka fördelar har 3:an gentemot 30V?

Som jag ser det har 3:an följande fördelar:

- Bättre af.
- Tåligare hus.
- Bättre sökare.
- 45 af-punkter, som dessutom kan ögonstyras.
- Aningen snabbare filmframmatning (spelar dock ingen roll för mig).


Sökaren och af-punkterna väger ganska tungt.

Men hur är det med blixtautomatiken på 3:an? Har den ETTL-2 som min Eos 30V?

Ovh hur är det med ljudnivån på 3:an? Har hört att den låter betydligt mer än 30:an.

Fler aspekter att beakta?

Kom med åsikter :)!

Mvh Magnus
 
Kom ju på att 3:an även har spotmätning och multispotmätning. Inte helt fel...

Kom igen nu, behöver lite tips, eller kanske snarare övertalning...;-)...
 
Håll en 3'a i handen, och du vill aldrig släppa den.

Titta in i den underbart ljusa sökaren, analysera bilden med multispotmätningen och du tar de mest perfekta exponeringarna du gjort. Glädjs åt att du kan slänga på 2x teleförlängare på ditt f4-tele och ändå ha autofokus.

Tryck av och känn det distinkta slaget av spegeln och den bestämda filmframmatningen. Känn tyngden i handen.

Visst låter spegeln, men allt är relativt, jag var lite besviken på det "mesiga" ljudet när jag gick från min Eos 620. Där smäller det som tunga släggslag, man känner nästan rekylen...

Inse att Eos 3 är en kamera, det slipper kännas som om du fotar med en glassburk...

(Du ville ha övertalning, så här fick du den! Men ärligt talat, Eos 3oarna är extremt billiga nu, du kan inte låta bli att köpa en. Det är nästan brottsligt att inte göra det...)
 
Diomedea skrev:
Håll en 3'a i handen, och du vill aldrig släppa den.

Titta in i den underbart ljusa sökaren, analysera bilden med multispotmätningen och du tar de mest perfekta exponeringarna du gjort. Glädjs åt att du kan slänga på 2x teleförlängare på ditt f4-tele och ändå ha autofokus.

Tryck av och känn det distinkta slaget av spegeln och den bestämda filmframmatningen. Känn tyngden i handen.

Visst låter spegeln, men allt är relativt, jag var lite besviken på det "mesiga" ljudet när jag gick från min Eos 620. Där smäller det som tunga släggslag, man känner nästan rekylen...

Inse att Eos 3 är en kamera, det slipper kännas som om du fotar med en glassburk...

(Du ville ha övertalning, så här fick du den! Men ärligt talat, Eos 3oarna är extremt billiga nu, du kan inte låta bli att köpa en. Det är nästan brottsligt att inte göra det...)

Ja, här var det övertalning! Härligt!

Hur fungerar det här med multispotmätningen egentligen? Har man möjlighet att lägga mätpunkter på flera ställen i motivet eller?
 
Du trycker in en knapp (tror det är FEL-knappen, jag använder inte multispot på min) när du pekar på olika motivdelar som du vill ha med i beräkningen. Sen gör kameran sitt bästa för att få in alla de punkterna i filmens exponeringsomfång. Jag tycker att det går fortare och att man får bättre kontroll om man kör manuellt med spotmätning.

Ett ytterligare plus för trean med tanke på ovanstående är att exponeringsskalan är i +/- 3 steg.
 
Danyael_X skrev:
Har hört att ögonstyrningen aldrig riktigt fungerat ordentligt, stämmer det?

Det där sägs vara individuellt. Personligen har jag aldrig fått den att fungera konsekvent. Problemet är att det är toksvårt att sätta an ögat mot sökaren på samma sätt varje gång man tar upp kameran. Speciellt som sökaren är så stor att man gärna vill flytta runt ögat lite för att se hela bilden och informationen i sökaren ordentligt.

Låt oss säga som så att det nog finns en anledning till att Canon inte har slängt in ögonstyrningen i någon av 1-modellerna eller i digitalhusen överhuvudtaget.
 
Nån som vet hur det är med af-hastigheten mellan Eos 30V och Eos 3? 3:an ska ju vara snabbare än Eos 30 men af:en förbättrades på Eos 30V vet jag. Nån som har bägge och jämfört eller nån som har några uppgifter på detta?
 
Har en till liten fundering. Ni Eos 3 ägare, har kollat runt lite på nätet och det verkar inte som om man kan se exponeringsmätaren i sökaren? Stämmer det? I min Eos 30:a ser man ju mätaren i botten på sökaren bredvid infon om bländare och tid. Har säkert sett lite galet, men ni som vet, hur ligger det till?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.