Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 3 eller 30

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Ojojoj, Jag har varit och tittat på EOS 3a och en 30a och undrar vad jag ska köpa som komplement till min 300.

Iofs har jag inte råd med 3an, men man kan alltid börja spara... Problemet är ju följande:
Jag hade nästan bestämt mig för 3an tills jag kom till affären och kände på båda. Visst, 3an är ju bättre på det mesta. Men 8000kr kan jag ju alltid lägga ut på objektiv istället.

Anledningarna till varför jag hade bestämt mig för 3an var de 45 autofokuspunkterna, spegelupphängning och att man kan koppla dit en booster.

Anledningarna till varför det nog blir en 30a är att den ögonstyrda autofokusen fungerade över förväntan, de 7 autofokuspunkterna kommer nog att räcka och att den är tystare än 3an.
Sen läste jag någonstans att 30an tyligen också har spegelupphägning, stämmer detta?

Någon som har erfarenhet av båda kamerorna, eller ställts inför samma val? Berätta gärna vad som fick er att välja den ena eller den andra.

mvh
Jorge

blir nog snarare så att din 300 blir ett komplement till din 3/30 ;)

jag har en 30 och är nöjd med den. (saknar spotmätning dock) jag köpte den för att jag fick ett bra pris på den.
Har inte klämt/känt/dräglat över någon 3:a än.

med C.Fn-5 kan du Aktivera Manuell spegeluppfällning på 30:n. så det finns.

Du blir nog nöjd med vilken du än väljer.
Lycka till med sparandet.

Jag gissar att du redan läst recensionerna på EOS 3 och EOS 30 här på fotosidan.

EOS 3 är närmare ett proffshus än 30. Det är ett stadigare bygge och kan nästan allt man önskar sig. En annan styrka hos 3:an är sökaren som utklassar 30:ans dito. Men ska du inte ut och kräla i någon krigszon samt klarar dig utan spotmätning och lite annat finlir så får du ett grymt smidigt och tyst hus i EOS 30. Du får ju också mycket glugg för mellanskillnaden, som egentligen är viktigare att satsa på.

Lycka till / PJ

C.Fn. = Custom Function = Egna programmeringsfunktioner. Med dessa kan du anpassa många av husets funktioner. EOS 3 har 17 stycken. Några exempel:

-Val av filmåterspolningshastighet/ljudnivå.
-Utelämning av filmände vid återspolning.
-Exponeringskompensation i hela, 1/2 eller 1/3 steg.
-Spotmätning på aktiv AF-punkt.
-Markering av vald AF-punkt (lysande/blinkande/ingen).
-AF-lås på annan knapp än avtryck.

Och så vidare. Har dock inte koll på exakt vilka EOS 30 har.

Ögonstyrning på EOS 3 kan vara lite lurig med så många AF-punkter. På vissa ögon funkar den jättebra, men på andra inte alls... Starka glasögon kan tex lura den rejält så testa innan om du ändå tar en 3:a. EOS 3 är trots ögonstyrningens brister en suverän kamera med "proffsprestanda" så den kostar ju därefter också... En till detalj till 3:an kan vara att spara pengar till en booster/batteripack (jo, numera finns det ett batteripack också) på en gång. Kameran får en oerhört bättre balans och skönare grepp.

Några ord till EOS 30 fördelar borde jag väl också lägga: Det finns ingen funktion som på något sätt är användbar som kameran saknar! 3:an är bättre på det mesta, men behöver du verkligen 1/8000 sekund och 6 bilder/sek?

/Ingo

pjutsi skrev:
C.Fn. = Custom Function = Egna programmeringsfunktioner. Med dessa kan du anpassa många av husets funktioner. EOS 3 har 17 stycken. Några exempel:

-Val av filmåterspolningshastighet/ljudnivå.
-Utelämning av filmände vid återspolning.
-Exponeringskompensation i hela, 1/2 eller 1/3 steg.
-Spotmätning på aktiv AF-punkt.
-Markering av vald AF-punkt (lysande/blinkande/ingen).
-AF-lås på annan knapp än avtryck.

Och så vidare. Har dock inte koll på exakt vilka EOS 30 har.

Kan bara tillägga att ovanstående CF även finns på eos30.

Jag har hört av vissa att 30an inte har spotmätning, och av andra att den har det...
Är det någon som vet exakt?

mvh
Jojje

Teknik är verkligen inte mitt område, men varför inte testa EOS-5:an? För mig funkar den alldeles utmärkt och den är billigare. En bättre begagnad kan du få för runt 5.000:- Den har 16 Custom Function, inkl de funktioner som pjutsi räknar upp (utom exp.komp. i 1/3steg). Har du sett Anders Geidemarks bilder? Han fotar med en gammal manuell Canon kamera. Bilderna kommer inifrån dig själv, inte ifrån kameran. Det är bättre att satsa på skarp optik. Köp bra begagnat. Det finns gott om begagnad Canon-utrustning i mkt fin kvalitet (håll dig till B-skick) Köp inte så dyr utrustning så du inte har råd att köpa film...

Mvh Stefan

Om jag inte minns fel kan man länka "utsnittsmätningen" till en av fokuspunkterna via CF på 30:an.

Nu äger jag ingen EOS 30 (= rätta oss någon som verkligen kan!), men det står ingenting om att man kan länka utsnittsmätningen till fokuspunkten på någon av Canons nätsidor, medans det står på de flesta andra kameror, så kolla upp om det ordentligt om funktionen är viktig!

/Ingo

EOS 30

1. Evaluerande ljusmätning (länkad till aktiv fokuseringspunkt)
2. Utsnittsmätning (cirka 10% av sökarbilden)
3. Centrumvägd genomsnittsmätning

Med C.Fn-8 kan man på 30:an välja om man vill ha utsnittsmätning och FE-lås kopplad till aktiv fokuspunkt eller ej. Står att läsa i min instruktionsbok nu när jag kollat!

/Mats

Den kanske största väsentliga skillnaden är nog byggkvaliteten. Jag tycker inte 30:an är värd de 6000 de vill ha för den. Hela kameran förutom några kåpor är gjorda i plast. Dessutom har den gummiremmar inombords. 30:an har chassi i lättmetall. Du betalar helt klart mycket för kvalitetsskillnaden.
Jag gissar att 30:an är ganska krasslig efter, säg, 10 år, men då är det väl å andra sidan digitalhus som gäller och film finns knappt att köpa...
Mitt måtto: "Du minns kvaliteten långt efter att du glömt priset"

/ Mats

Objektiv viktigast

Jag brukar predika i allehanda fotosammanghang att det är viktigare att satsa på objektiv (och film) än kamerahus. Det är gluggarna som ger möjligheterna. Kamerahuset är sällan avgörande.

Kvalitet kontra kvalitetskänsla

I åtta år använde jag två Eos5.or flitigt. De var kanstötta, välnötta och inte särskilt snygga, men de höll. Visst knakade när man kramade handgreppet och visst hade har en del vatten runnit in. Men de fungerade alltid.

Nu har jag bytt till två 3:eek:r. De är verkliga arbetshästar och förtroendeingivande. Jag bytte inte för att det var något fel på 5:eek:rna utan för att tekniken går framåt. E-TTL och snabba motorer behöver jag.

Sensmoralen är att inte dömma Eos 30:an efter håren. Den lär göra jobbet även om den kan se risig ut efter några hårda år. Använd resten av pengarna till gluggar och film.

Ps. Inte ens Eos 1V klarar hur mycket som helst. min kompis som är pressfotograf har resan skickat några till service efter häftigt regn vid fotbollsplanen.

Hur länge ett kamerahus håller beror självklart vad man använder den till. Tar man tusen rullar om året och åker jorden runt på olika uppdrag väljer man förmodligen ett stabilare hus än 30:an. Äger själv eos 30 och visst innehåller den en del plast men tror ändå att den lär hålla för de flesta. Eos 3:ans "baklucka" är exempelvis i plast! Det är en kompetent kamera med en stor nackdel. Ljudet från spegel/slutare. Värre än en F4! Om man inte är pressfotograf eller äventyrare duger förmodligen en 30:a. Men har man vid plånbok så...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar