Annons

EOS 1V eller EOS 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNordlund

Medlem
Hej!
Jag plåtar uteslutande fågel.

Jag sitter och funderar om jag skall köpa en EOS1V eller en 3:a den dagen jag har råd till det (efter jag sålt mitt 400:a tele).

Jag har hört att 3:an är ljudlig likt gamla Canon F-1 och inte bra vid t.ex. fågelfoto från gömsle. Hur ljudlig är 1V i jämförelse med 3:an?.

1V är en tung kamera, hur är den att hålla utan BP E2? (jag tror mig inte ha råd med både kamera och booster samtidigt).Jag anser att det är rätt dåligt grepp i EOS-5, 100 och 30:an utan deras batteripack, gäller detsamma 3 och 1V?

Tacksam för svar/Mattias
 
Ägde en 3:a innan jag bytte till Nikon för några månader sedan.
EOS 3 har klart "bastantare" grepp utan booster än vad 5:an och 30:an har. Mitt tips är att du inför en så stor investering går in i en proffsig butik och känner och testar lite. Då kan du själv svara på dina frågor bäst. Om du vill ha min åsikt så är den att EOS 3 är en ypperlig kamera. Om den är för ljudlig för gömselfoto eller inte kan jag inte svara på, men den har något högre ljudnivå än EOS 1V.

Bara min åsikt...ta den eller kasta den:)

Vänligen Martin
 
EOS-1V, utan tvekan.

Subjektivt är det stor skillnad på slutarljuden. EOS-3 har ett vassare, raspigare ljud medan EOS-1V (och den gamla EOS-1N) har en mjukare karaktär. Jag antar att du inte tänkar använda boostern i höghastighetsläget, då kvittar det nog vilken du väljer.
 
Jag har haft Eos 3 och kör nu 1v och är mycket nöjd. Ljudnivån är betydligt lägre. Med booster upplevs ljudet som lägre än utan för att det är snabbare. Jag har också haft F-1 new med motor och det går inte att jämföra ljudskillnaderna. F-1:ans motor låter ju som ett tröskverk.

Skillnaderna i tyngd ligger på 100 gram och spelar ingen roll.

Det finns en del Eos 1v HS (med booster) på fotosidan för 12 000.

Det finns en massa småskillnader mellan 3:an och 1v som inte alla framgår av broschyrerna. Jag gillar den förbättrade ljusmätningen, snabbknappen för autofokus, att man kan hantera kameran helt med handskar, alla pytteförändringar som gör kameran betydligt mer logisk och lättarbetet, känslan av kvalitet och infotograferingen av filmnummer och kamera-ID.

Men man måste nog plåta mycket för att motivera prisskillnaden.

Greppet utan booster är bra på 1:eek:rna. Det finns dessutom ett batteripack som ger ännu bättre grepp.
 
Min vanliga 1:a återspolar filmen ganska högt i alla fall mot en eos 5. Men vet inte hur det är på 3 och 1v kanske borde vara en sak att tänka på också
 
Tack!

Mitt varmaste tack för alla tips. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar fler. Jag är nu övertygad att EOS 1V är överlägsen. Jag har läst en del recensioner av bl.a. några av er som svarat här och inser vilka generösa fotokollegor det finns!. Tack än en gång!!
 
Japp.. Tänkte lite snabbt där... Men om det Magnus säger att ljudet halverades på 1N så måste ju den gamla ettan låta hyffsat högt.
 
Jag hade min programerad så att kameran spolade tillbaka filmen först efter att jag tryckt på återspolningsknappen för at inte risker att hamna i pinsamma situationer.
 
supergrepp

Eos3:an har ett nycket bra grepp utan booster. Vad gäller ljudnivån så ta och skaffa dig en EOS:100 som x:trahus. Tystare kamera hittar du inte. Jag använder hellre min 100 än min 3:a då jag fotar på nära håll/gömsle.
 
froderberg skrev:
Jag hade min programerad så att kameran spolade tillbaka filmen först efter att jag tryckt på återspolningsknappen för at inte risker att hamna i pinsamma situationer.

Jo det kan man ha fast då kan du ju hända att man får ågot fel och glömmer att återspola den innan man ska byta och det är väl ingen höjdare
 
EOS 100 finns det batterigrepp till den? Jag har en eos 10 och till den finns det ju bara ett extragrepp och 2cr5 batterierna är ju ganska dyra och svåra att få tag i.

lcf
 
LCF skrev:
EOS 100 finns det batterigrepp till den? Jag har en eos 10 och till den finns det ju bara ett extragrepp och 2cr5 batterierna är ju ganska dyra och svåra att få tag i.

lcf

Nix.. Det enda som finns är ett förlängninsgrepp, heter GR-70
 

Bilagor

  • gr-70.jpg
    gr-70.jpg
    28.9 KB · Visningar: 139
ART.NR ARTIKEL SKICK PRIS
200265 Canon EOS-3 hus med booster och batteripack Spricka i hörn, påverkar ej funktion men ingen garanti 4.800:-
200264 Canon EOS-3 hus med booster och batteripack Snygg 7.000:-
200263 Canon EOS-3 hus med booster och batteripack Snygg 7.000:-
200262 Canon EOS-3 hus med booster och batteripack Snygg 7.000:-
200261 Canon EOS-3 hus med booster och batteripack Snygg 7.000:-
200260 Canon EOS-3 hus med booster och batteripack Snygg 7.000:-
20022 Canon EOS1 hus D 3.000:-
20021 Canon EOS1N RS med booster B 7.000:-
http://www.madeco.se/ har en del begagnade EOS på sin hemsida.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.