Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1Ds Mk I, EOS Capture och Mac OS X 10.4.9

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag försöker förgäves få EOS Capture att starta på min PowerBook och/eller iMac. Dubbel-klick på ikonen resulterar bara i att programmet avslutas.

I ReadMe-filen står följande kryptiska information;

2. Connecting the camera
----------------------------------------------------------------------------------------------
The camera may not operate with Mac OS 10.3 or later.
In this case, either disconnect the camera from the Macintosh, or start EOS Capture and operate the camera.

Goddag - yxskaft. Fattar nada. Nå'n som fått det att fungera?

Okej, har testat nu och på min MacBook är det inga problem att styra kameran. Däremot har jag problem att starta EOS Capture. Kan bara starta det genom DPP och inte direkt.

Du kanske har samma problem som jag, dvs glapp i FW-kontakten?

Jag kör 1Dsmk2 med följande program från Canon:

ImageBrowser 5.8.0.10
EOS Utility 2.0.1
Digital Photo Professional 3.0.0
EOS Capture 1.5.0.8

Funkar kanon!!

Jeppe skrev:
Okej, har testat nu och på min MacBook är det inga problem att styra kameran. Däremot har jag problem att starta EOS Capture. Kan bara starta det genom DPP och inte direkt.

Du kanske har samma problem som jag, dvs glapp i FW-kontakten?

Testa att ladda hem EOS Utility 2.0.1......tror det hjälpa dig att starta Capture.

Tack för tipset Thomas, men jag använder normalt inte Capture alls. Använder faktiskt inte någon av Canons programvaror ;)

Men nu när jag läser igen, så har ju jag samma problem som Lennart. Ett dubbelklick startar och stänger Capture. Så Lennart, prova Thomas tips eller starta från DPP, så ska det nog gå.

Jo, men det är märkligt att programmet går att starta genom DPP, men inte direkt, trots att jag inte rört kameran (inkopplad alltså)

Jeppe skrev:
Tack för tipset Thomas, men jag använder normalt inte Capture alls. Använder faktiskt inte någon av Canons programvaror ;)
...
Normalt använder jag inte "me'kastad" programvara, utan använder lösningar som jag tycker fungerar utan en massa strul av typen "Fungerar alldeles utnärkt - men bara i söderläge".

En av anledningarna till att jag skaffade en 1Ds, var ett till sommaren planerat tekniskt dokumentationsprojekt i skalan 5:1 - 2:1 och jag inbillade mig att Capture skulle kunna vara till hjälp. Inte vart'e' b'a inte - ännu.

Jag försöker igen, ska bara uppdatera allt som kan/ska/behöver/borde uppdateras. Tack för tipsen så länge. Har en känsla av att jag återkommer i ärendet ;-(

Näpp. Inte en chans. Lägger ner det hela och kör med Minoltan och film i stället. Tack för insatsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar