Annons

Eos 1d mk iv

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Om man använder autoiso på 1d mk iv så har jag märkt att den ger för långa slutartider om jag använder AV programmet.
Går det att ändra i ngn automatikinställning så att man får snabbare tider?

Det finns en inställning i 1DX-modellerna (åtminstone i mark II) där man kan påverka om tiden ska väljas kortare eller längre än standard. Men jag har inte använt 1D mark IV, så jag vet inte om den fanns redan då.

nej, det finns nog inte. Jag brukar köra M-läget med auto-ISO. Det ger mer kontroll.
Dock saknar väl rätt många Canon exponeringskompensation med den kombinationen, vilket ger rätt begränsad kontroll ändå, och 1D IV är väl en sådan. Jag begriper inte riktigt hur Canon tänkte där.

Hos Canon tänkte de att i manuellt läge är ena hjulet till för tiden och det andra för bländaren. Sen fanns det inte fler hjul och mottot "ändra inget som kunderna vant sig vid" satt djupt in i ryggraden på dem. Så länge det satt film i kameran fungerade det tänket bra.
På 1D-kamerorna blir det ännu fånigare för där finns det en knapp med symbolen +/-. Man kunde ju tänkt sig att om man trycker ner den knappen samtidigt som man vrider det främre hjulet skulle det bli exponeringskompensation istället för vad ratten annars skulle ställt in. Men så är det inte heller. Trycker man på knappen +/- så hamnar funktionen på bakre hjulet på det övre, främre hjulet. Detta oavsett vilken funktion som finns på bakre hjulet. Vilket innebär att om man har tiden på främre och bländaren på bakre hjulet, trycker ner knappen +/- och vrider på främre hjulet, då ändrar sig bländaren, inte exponeringskompensationen.

1DX-modellerna finns det dock möjlighet att slingra sig runt det här. Fortfarande blir det dock inte exponeringskompensation bara för att man trycker på exponeringskompensationsknappen (+/-) och vrider på hjulet.
Det hade väl varit för uppenbart...

Tack för alla svaren.
Hur blir det om man använder autoiso och TV programmet och själv väljer sin slutartid, kommet kameran att välja ett bra bländarvärde, eller blir det helt tokigt få?

apersson850
Ja, så har Nikon gjort länge. Exponeringskompensationsknappen (ovansidan av greppet) plus den bakre ratten (som standard) ger exponeringskompensation i M. Detta även t ex hos en kamera som min gamla D700 som ju kom 2008. Däremot är andra aspekter hos auto-ISO funktionen sämre än hos nyare modeller på den, inte minst min största "pet peeve" att det inte går att slå av och på funktionen med ISO-knappen plus framratten som man kan med nyare modeller. Otroligt mycket smidigare än att behöva tända skärmen och jönsa runt.

Tack för alla svaren.
Hur blir det om man använder autoiso och TV programmet och själv väljer sin slutartid, kommet kameran att välja ett bra bländarvärde, eller blir det helt tokigt få?
Nu vet jag inte säkert, men ska jag göra en kvalificerad gissning efter hur kameror brukar bete sig så går den successivt först till största bländare och börjar sedan höja ISO. Detta är dock rätt lätt att testa själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar