Annons

EOS 10D - Error 99 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn M

Medlem
Jag är ny ägare av en EOS 10D sedan en dag. Allt fungerar perfekt förutom ett problem med det ena objektivet. Det är en EF 100-300mm 4.5 - 5.6.

Felet yttrar sig såhär:

Med helt öppen bländare kan jag zooma hur jag vill.
Med objektivet ställt på 100mm kan jag ställa bländaren hur jag vill.

Så fort jag har zoom plus bländar ned får jag "Err 99"

Har någon här upplevt detta?
Tror ni det är fel på objektivet eller kameran?

Med min EOS 5 fungerar objektivet helt korrekt.

/Björn
 
Äldere Sigmalins eller?
Hittade följande på nätet;

"EOS Err 99 message on 10D when using Sigma lens"

Som leder hit
Sigma News


"Dear Sigma lens user,

Recently Canon introduced a new model digital AF SLR camera, the EOS 10D. This new camera incorporates some significant upgrading in technology (electronics, software, etc.). In order to be fully compatible with this new camera, lenses must have compatible new electronics and software.

Some Sigma lenses made before December 2000 will require upgrading in order to function properly with the Elan 7 and EOS 10D camera. This modification is not necessary for Sigma HSM type lenses. There may be no outward indication that the lens is not performing properly with the Elan 7 and EOS 10D camera. Owners who believe their lens may require modification should contact Sigma's Service department for instructions on how to have their lens upgraded.

The lens should then be sent to Sigma’s Service Department, with a note describing that the lens will be used with the new camera. Sigma technicians will then perform the necessary upgrade.

This service will be provided as a courtesy and will not affect the lens’ performance with other Canon AF SLR cameras. In addition, a cleaning and a check of all lens functions will also be provided at no cost to the lens’ owner.

Sincerely,

SIGMA Corporation of America
Service Department
15 Fleetwood Court
Ronkonkoma, NY 11779"
 
Som manualen säger. s 171

Err 01 - Rengör kontekterna på objektivet (s.11)
Err 02 - Det är något fel på CF-kortet. Gör något av följade: Ta ut och sätt in CF-kortet igen, ormatera CF-kortet eller använd ett annat CF-kort
Err 04 - CF-kortet är fullt. Radera onödiga bilder eller byt ut CF-kortet.
Err 05 - Någonting blockerar den automatiska öppningsmekaniken i den inbyggda blixten.
Vrid huvudbrytaren till OFF och sedan till ON igen
Err 99 - Ett annat fel än ovanstående har inträffat. Ta bort och installera om batteriet.
 
vanligt Problem..

Efter att ha sökt lite på internet har jag nu förstått att detta är ett utbrett problem. Jag jag dock inte sett någonting om ngn som löst problemet. Kan tydligen hända med avsevärt dyrare originalobjektiv.

Jag har mailat Canon och min ÅF. Får se var de säger. Skulle vilja prova med ett annat hus för att se om felet inträffar då också..

/Björn
 
Error 99-EF 50/1.8 @ f/2.2

Min EOS 10D rapporterar "Error 99" någorlunda ofta vid följande kombination:

-EF 50/1.8 monterat
-c-f 6=1 (dvs 1/3 bländarsteg)
-Av = 2.2

Om jag kör bländare 2 eller bländare 2.5 så funkar det fin-fint.

Konstigt nog blir det inte alltid Error 99, ibland funkar det som det ska.

Någon annan som kollat olika bländarvärden när ni får Error 99? Vad tror ni, bara att skicka in objektivet, eller?

Felet är ju enkelt att undvika om man kör manuellt eller tidsautomatik. Jag upptäckte det efter att kört ett tag i "P"-läge för då ställer kameran ju själv in f/2.2 lite då och då.
 
Re: Error 99-EF 50/1.8 @ f/2.2

thodan skrev:
Min EOS 10D rapporterar "Error 99" någorlunda ofta vid följande kombination:

-EF 50/1.8 monterat
-c-f 6=1 (dvs 1/3 bländarsteg)
-Av = 2.2

Om jag kör bländare 2 eller bländare 2.5 så funkar det fin-fint.

Konstigt nog blir det inte alltid Error 99, ibland funkar det som det ska.

Någon annan som kollat olika bländarvärden när ni får Error 99? Vad tror ni, bara att skicka in objektivet, eller?

Felet är ju enkelt att undvika om man kör manuellt eller tidsautomatik. Jag upptäckte det efter att kört ett tag i "P"-läge för då ställer kameran ju själv in f/2.2 lite då och då.

Irriterande med sådana problem, själv kör jag med Sigma till min 10 D och har aldrig stött på problemet som ju i bland verkar va ett problem vanligt just med Sigma. 24-135 2,8-4,5 är linsen jag använder!
 
hra varit med om detta en gån goch det var direkt jag slog på kameran, slog av den och på igen och då var det borta...
detta skedde med ett Tamron 28-75:2,8
 
Jeg vet ikke om dette kan hjelpe, men jeg fikk samme feilkode, og det viste seg å være minnekortet. Digitale speilreflekser krever svært raske CF-kort, ellers så kan kameraet låse seg helt på de mest uventede steder. Jeg trodde også feilen var noe helt annet enn det som faktisk viste seg å være feil! Det er verd et forsøk i fverfall...
 
Jag har haft detta problem sedan jag köpte kameran, och fan va irriterad jag har varit!

Jag har pratat med affären där jag köpte kameran, dom stod som frågetecken, jag har varit i mailkontakt med canon och dom är som frågetecken, jag har pratat med produktansvarige i sverige för canon produkter, och han var som ett frågetecken!

Så jag har antagit att det varit mitt ca 6 år gamla canonobjektiv varit för gammalt och dåligt för kameran.

Nu ska jag köpa ett nytt objektiv , ett Canon Ef 200/2,8L II Usm och hoppas som F*n att det funkar felfritt nu, för om det inte gör det så är nämligen min garanti slut!

:/

MVH patrik
 
pwrdesign skrev:
Jag har haft detta problem sedan jag köpte kameran, och fan va irriterad jag har varit!

Jag har pratat med affären där jag köpte kameran, dom stod som frågetecken, jag har varit i mailkontakt med canon och dom är som frågetecken, jag har pratat med produktansvarige i sverige för canon produkter, och han var som ett frågetecken!

Så jag har antagit att det varit mitt ca 6 år gamla canonobjektiv varit för gammalt och dåligt för kameran.

Nu ska jag köpa ett nytt objektiv , ett Canon Ef 200/2,8L II Usm och hoppas som F*n att det funkar felfritt nu, för om det inte gör det så är nämligen min garanti slut!

:/

MVH patrik

men det är väl inte 2 år sedan du köpte kameran??? Då skall du fortfarande ha reklamationnsrätt och jag tror inte att de tjaffsar på canon om det är en originalglugg det strular med??
 
Verkar som om dagens kameror, åtminstone de som är digitala, alltmer börjar bära sig åt som windowsdatorer. Kanske inte så konstigt, de ÄR ju datorer nu för tiden, med en lins framför... och linsen är full med kretskort och annat elektriskt den med... *tar fram och smeker sin gamla Minolta SR-1 med 35/4 och gör några blindavfyrningar*
 
Re: Error 99-EF 50/1.8 @ f/2.2

thodan skrev:
Min EOS 10D rapporterar "Error 99" någorlunda ofta vid följande kombination:

-EF 50/1.8 monterat
-c-f 6=1 (dvs 1/3 bländarsteg)
-Av = 2.2
...
Jag besvarar mitt eget inlägg då detta fel inte verkar ha berott på kameran. Nu har nämligen mitt EF 50/1.8 slutat fungera helt. Objektivet klarar inte av att blända ned längre. Det är mitt andra EF 50/1.8 som åker in på service nu.
 
Dom är klent bygga. Otroligt så.

Hade min i en vadderad påse och denne inlinad i en handuk på en resa, i handbagaget. Första gången jag försökte använda det så fälldes spegeln upp men inte ner igen. Kom hem och lämnade in det. Visade sig kräva en justering av fattningen som krävdes.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.