Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 10D: Error 99. Har slutaren gett upp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Har en yrkesmässigt använd EOS 10D som gått i alla fall ~50 000 exponeringar. Mitt under arbetstid ger den upp och jag får massa Error 99 hur jag än försöker. Har testat att ta ut batteriet och starta om, köra med eller utan batterigrepp, byta objektiv, byta CF-kort, stänga av och vänta, rengöra kontakterna med suddigummi, köra utan objektiv - men ständigt får man Error 99.

Av ren kuriosa ställde jag in kameran på spegeluppfällning för att se om slutaren öppnas. När man först trycker ned avtryckaren fälls spegeln upp som förväntat. När man trycker ned avtryckaren andra gången kan man se att ridåerna rycker till lite men ingenting händer. Slutaren öppnas inte.

Jag ska ringa Canon RCC imorgon, men vad tror ni? Kameran är rätt hårt körd (tusentals bilder i veckan), dock kom det här med slutaren och Error 99 väldigt plötsligt. Det är inget problem som har inträffat tidigare.
 
Inte skulle jag skrota hela kameran inte. Jag bytte slutaren på min 10D i höstas hos Infocare. Nånting på 1900:- landade det på. Enligt mig är det helt klart värt att byta slutaren istället för att skrota kameran.
Den är ju fortfarande duglig som andrakamera om du skaffar en ny.
 
Orkade inte ringa Canon idag så det får bli imorgon, men vad tror ni ett slutarbyte går på här i Göteborg hos Canon RCC?

Om vi snackar 1500-2000 tror jag nog det är värt. Jag är trotsallt mycket nöjd med kameran och känner den ut i fingerspetsarna. Om priset trissas upp till säg över 3000 blir jag desto mer tveksam... Finns ju begagnade EOS 20D med batterigrepp för 5000 (med momskvitto).
 
10D går ju begagnade ibland för 2400-280000kr, 350D för 3000-3500kr. (ok att dom kanske gått endel men)

Men lägga pengar på ett slutarbyte förstår jag mig inte på.
 
Är 6600 kronor bra för en sparsamt använd EOS 30D i bra skick med batterigrepp, extrabatterier, laddare, manual och resten av orginaltillbehören?
 
Sebastian Mandrean skrev:
Är 6600 kronor bra för en sparsamt använd EOS 30D i bra skick med batterigrepp, extrabatterier, laddare, manual och resten av orginaltillbehören?
Jag tycker att det låter skitbra.
 
Du kan just nu köpa en helt ny 30D (dock utan andra tillbehör än de som kommer med kameran) på Ebay för cirkus 6200-6400 momsad och klar i Sverige. Då har du visserligen bara USA garanti men du har väl ingen garanti på den begagnade 30D:n heller? Jag beställde en för ett par dagar sedan från Cametaauctions. Det enda du behöver är en adapter till laddaren för att kunna använda den i Sverige (26kr på Zebramedia).

Mvh
Peter
 
Min 300D gör också så, sporadiskt. Med spegeluppfällning ser man att slutaren rycker lite före den ger err99. Pröva motionera den lite, min brukar gå hundratals bilder emellan, ibland kraschar den var och varannan.
 
Laesk skrev:
10D går ju begagnade ibland för 2400-280000kr, 350D för 3000-3500kr. (ok att dom kanske gått endel men)

Men lägga pengar på ett slutarbyte förstår jag mig inte på.
Det gör jag. Med ny slutare kan kameran vara i nyskick, i princip. Det är nog mer än vad du kan säga om en tretusenkronorskamera.
Jag är fortfarande väldigt förtjust i min 10D och kan inte riktigt motivera ett 40D köp, så bra är den faktiskt, och försök inte ens jämföra med 350D (som jag också har ett exemplar av...)
 
jeskata skrev:
Min 300D gör också så, sporadiskt. Med spegeluppfällning ser man att slutaren rycker lite före den ger err99. Pröva motionera den lite, min brukar gå hundratals bilder emellan, ibland kraschar den var och varannan.
Min 10D gör det inte sporadiskt utan är alltså helt död. Har försökt kanske 100 gånger och får Error 99 varje gång. Inte en enda gång rör sig ridåerna mer än någon millimeter. Jag har gett upp hoppet om den.

Linmajon skrev:
Det gör jag. Med ny slutare kan kameran vara i nyskick, i princip. Det är nog mer än vad du kan säga om en tretusenkronorskamera.
Jag är fortfarande väldigt förtjust i min 10D och kan inte riktigt motivera ett 40D köp, så bra är den faktiskt, och försök inte ens jämföra med 350D (som jag också har ett exemplar av...)
Även om 350D/400D säkert är bra kameror ställer man helt andra krav om man exempelvis har sin kamera som arbetsverktyg. Jag personligen har testat att jobba med en 350D en gång och det är en mardröm. Det är ingen slump att jag valde att köpa en beg. 10D framför en ny 350D när jag skulle köpa kamera sist. Jag gillar att ha en liten display på ovansidan av kameran där man kan se alla viktiga inställningar, och framförallt gillar jag att det finns en knapp för det mesta viktiga (en knapp för kompensation av blixten, en för ISO, en för vitbalans osv.). På 350D/400D måste man virra in sig i menyerna på den stora skärmen för att ändra något så simpelt som ISO eller kompensation av blixten. Dessutom har jag rätt stora händer så en 10D/20D/30D/40D är att föredra rent storleksmässigt framför en 350D/400D, även om den så utrustas med batterigrepp. Även kvalitetskänslan och tyngden är mer förtroendeingivande i semiproffsmodellerna.

Peter Thorén skrev:
Du kan just nu köpa en helt ny 30D (dock utan andra tillbehör än de som kommer med kameran) på Ebay för cirkus 6200-6400 momsad och klar i Sverige. Då har du visserligen bara USA garanti men du har väl ingen garanti på den begagnade 30D:n heller? Jag beställde en för ett par dagar sedan från Cametaauctions. Det enda du behöver är en adapter till laddaren för att kunna använda den i Sverige (26kr på Zebramedia).

Mvh
Peter
Ett mycket intressant tips Peter och det lutar åt det! Snubben med den begagnade 30D:n har backat ur så jag kommer bjuda på en ny 30D från Cameraauctions på Ebay (600-700 dollar innan frakt och moms) eller köpa en ny från B&H Photo (799 dollar innan frakt och moms) om jag inte vinner någon bra auktion. Tack för tipset!
 
Upptäckte att det finns en del tyska butiker som har 30D inne för under 800 euro. Har beställt en sådan nu. Lyfter jag den tyska momsen på 19 % blir kameran fortfarande ungefär lika dyr som de från USA, dock får jag ju garanti på huset även i Sverige. Eftersom att USA inte ligger inom EU hade jag inte kunnat lyfta momsen på det kamerahuset.

:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.