Annons

Eos 1000D/18-55IS eller Powershot SX30 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Mi71

Medlem
Ska nu införskaffa min första digitala systemkamera, men blir naturligtvis velig i valet.
Har inte så stor budget så ovanstående modeller är väl vad jag har tänkt mig - tror jag.
Jag vill gärna ha en kamera som kan fånga ögonblicksbilder, funka om jag är i naturen och inte kan tassa fram nära ett djur men den ska också funka för detaljerade närbilder av småsmå saker. Visst, objektiv kan jag köpa på mig senare om det behövs. Men jag vill ha en i grunden bra kamera som uppfyller det mesta av mina krav.
HJÄLP! Vad bör jag tänka på och undvika?
 
Själva kameran 1000D klarar alla dessa situationer bra, men du kommer att behöva minst två, sannolikt tre, olika objektiv. 18-55IS är för "kort" för att du ska kunna ta bilder på vilda djur och även om det går att fokusera ganska nära småmotiv går det inte att få riktiga närbilder (makro).

Powershot SX30 IS kan både zooma in på vilda djur och ta makro, men å andra sidan blir bildkvaliteten inte alls klass med systemkameran. Ganska bra kan det dock bli, sä länge du har tillräckligt med ljus.

Du får väga för och emot om bildkvaliteten är viktigare än bekvämligheten, eller tvärtom.
 
HJÄLP! Vad bör jag tänka på och undvika?
Först tycker jag du ska gå till en butik och känna på kamerorna. Då kommer du att upptäcka hur väldigt olika de är, trots att de kanske liknar varandra på bild.

Sen är det precis som Helena säger. SX30 är extremt flexibel och bekväm -- den kan göra allt! Det kan inte en riktig systemkamera (som 1000D) om man inte lägger en mindre förmögenhet på objektiv. Men en systemkamera gör allt bättre än SX30. Om du plåtar saker som står någorlunda still i någorlunda bra ljus tar SX30 bra bilder, men så fort det rör lite mer på sig eller blir lite mörkare är systemkameror mycket överlägsna.
 
Ska nu införskaffa min första digitala systemkamera, men blir naturligtvis velig i valet.

Du har redan fått två bra svar, tänkte bara förtydliga att Powershot alltså INTE är en systemkamera.

För egen del vaknade mitt fotointresse just till liv tack vara en Powershot. Den var mycket trevlig men rätt så snart gick jag över till sytemkamera och idag skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaka.

Det beror förstås på vad man prioriterar, vad man skall fota etc.
 
För egen del vaknade mitt fotointresse just till liv tack vara en Powershot. Den var mycket trevlig men rätt så snart gick jag över till sytemkamera och idag skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaka.
Det var likadant för mig, fast det råkade vara en Minolta A2. Tyckte det var en fantastisk kamera och trivdes mycket bra, saknade inte min gamla analoga systemkamera det minsta.

Tills jag en gång råkade låna en dslr av en bekant. Vilken skillnad!
 
Tack och bock

Tack för tipsen. Har redan vänt och känt på båda produkterna, och jag måste erkänna att Eos ligger bäst till. Dels känns det som om den har bäst möjligheter att "hänga med" eftersom jag kan köpa till objektiv (visserligen ingen liten kostnad - men en valmöjlighet) och sen så är jag inte ute efter en filmfunktion i kameran jag ska ha.
Har redan en kompakt digitalkamera, så steget till systemkamera känns rätt bra.
En vacker vinterdag som den här, när man ser hur solen blänker i snön gör att jag redan nu vill springa ner till butiken och hämta den :)

Ha en fortsatt bra dag alla därute
Marie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.