ANNONS
Annons

Enskild näringsidkare

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Hej, har ingen som som helst aning om hur det är att driva enskild firma men har fått förfrågan om att sälja /har sållt några bilder. Jag har fast inkomst från annat arbete och det här med fotot är en bisyssla/hobby. Vad innebär det att vara enskild näringsidkare? Fördelar-nackdelar, när man lyssnar på den allmänna debatten får jag intrycket av att vara egenföretagare är förknippat med enorm byrokrati, stämmer detta?
Min eventuella förtjänst av att sälja bilder bedömmer jag som liten, kanske några tusen på ett år, skulle det löna sig ändå?Försökte få tag i boken Enskild firma av Björn Lunden men den fanns inte inne i någon bokhandel.
Bengt

Tack Daniel. Okey, om det skulle gå bättre så....
Finns det några skattemässiga fördelar, moms, att kunna fakturera mm. om man har enskildfirma.
Tror t.e.x. att många företag tycker det är krångligt om man inte "blir fakturerade".

När det gäller hobbyverksamhet har jag också alltid undrat just hur man förhåller sig till "kunden". Hur tar man betalt egentligen?

Problemet här är ju att inkomsttypen kanske främst är tänkt för t.ex. gårdsförsäljning av egenodlad honung till privatpersoner med kontantbetalning

Sist jag försökte sätta in mig i det här med bokföring, fick jag intrycket att fakturan kan framställas av av antingen säljaren eller köparen (eller både och var för sig?), dvs. iaf. teoretiskt så ska en näringsidkare som köpare kunna göra sin egen faktura för köpet. Alltså, det som är relevant är att alla parter i köpavtalet som är näringsidkare på något sätt får en faktura att sätta in i sin bokföring.

Borde man då inte som hobbyutövare helt enkelt kunna vara kunden behjälplig och själv framställa fakturan (i ett ex) och skicka den till denne?

Jag menar alltså att det skulle gå till på följande sätt:

1. Köpavtalet träffas (varvid jag t.ex. levererar en bild).
2. Jag skriver ut en faktura enbart för köparens räkning och skickar den till denne.
3. Köparen betalar, nöjd med att kunna följa sina normala rutiner.
4. Jag sparar ett kvitto till deklarationen.

Skulle detta funka? Kommentarer någon?

Följdfrågan är hur man får ett kvitto? Skriva ett själv? Spara ett ex av fakturan?

Hur vet köparen att han inte ska betala sociala avgifter när jag inte har någon F(/A)-skattesedel att visa? Han är ju skyldig att beivra (ev. anmäla?) folk som agerar så som en näringsidkare (vilket jag ju gör utåt, förutom att det inte står någon moms på "fakturan" samt att stycket "Innehar F-skattesedel" saknas).

Bengt: Fördelar med enskild firma? Man får dra av moms på sånt man köper in för verksamheten mot den moms man betalar in från intäckterna (Eller inkomsterna? Jag är begreppsförvirrad...).

Senast ändrad:
Fördelar med enskild firma och handelsbolag är att allt du investerar i firman, dvs utrustning, inventarier m.m är en insättning i firman - m a o kan du ta ut detta när vinsten kommer. Utgående moms skall helst kvittas mot inkommande moms - Nollsummespel eller vinst med andra ord.

Du kan inte få tillbaka momsen på sånt du köper om du inte till sist har pengar in i firman. Då börjar skatteverket titta lite mer på verksamheten och det är inte helt ovanligt att du får krav på dig att generera pengar in i firman.

Egenföretagare, visst!

Tycker att du skall ta ett snack med någon på skattemyndigheten på din bostadsort. Bolla olika ideér med dom, de är inte så jävliga som vi tror, utan även där har man gått över till mera serviceinriktad verksamhet.
I ditt fall kanske en hobbyverksamhet är enklast, du drar av inköp o moms vid deklarationstillfället. Eller blir påför xtra skatt för ev. vinst.
Ha de önskar Ilkka, egen sedan 1987!

LeadHead skrev:
När det gäller hobbyverksamhet har jag också alltid undrat just hur man förhåller sig till "kunden". Hur tar man betalt egentligen?

Problemet här är ju att inkomsttypen kanske främst är tänkt för t.ex. gårdsförsäljning av egenodlad honung till privatpersoner med kontantbetalning

Sist jag försökte sätta in mig i det här med bokföring, fick jag intrycket att fakturan kan framställas av av antingen säljaren eller köparen (eller både och var för sig?), dvs. iaf. teoretiskt så ska en näringsidkare som köpare kunna göra sin egen faktura för köpet. Alltså, det som är relevant är att alla parter i köpavtalet som är näringsidkare på något sätt får en faktura att sätta in i sin bokföring.

Borde man då inte som hobbyutövare helt enkelt kunna vara kunden behjälplig och själv framställa fakturan (i ett ex) och skicka den till denne?

Jag menar alltså att det skulle gå till på följande sätt:

1. Köpavtalet träffas (varvid jag t.ex. levererar en bild).
2. Jag skriver ut en faktura enbart för köparens räkning och skickar den till denne.
3. Köparen betalar, nöjd med att kunna följa sina normala rutiner.
4. Jag sparar ett kvitto till deklarationen.

Skulle detta funka? Kommentarer någon?

Följdfrågan är hur man får ett kvitto? Skriva ett själv? Spara ett ex av fakturan?

Hur vet köparen att han inte ska betala sociala avgifter när jag inte har någon F(/A)-skattesedel att visa? Han är ju skyldig att beivra (ev. anmäla?) folk som agerar så som en näringsidkare (vilket jag ju gör utåt, förutom att det inte står någon moms på "fakturan" samt att stycket "Innehar F-skattesedel" saknas).

Bengt: Fördelar med enskild firma? Man får dra av moms på sånt man köper in för verksamheten mot den moms man betalar in från intäckterna (Eller inkomsterna? Jag är begreppsförvirrad...).

Problemet är precis som du säger att din uppdragsgivare måste dra sociala avgifter samt betala skatt för dig om du inte kan uppvisa f-skattsedel. Du kan ju ha en fa-skattesedel om du har en anställning. Då uppvisar du f-skattsedeldelen vid uppdragen du utför och a-skattsedeln använder din arbetsgivare. Problemet är dock när du ansöker om en f-skattesedel är att du måste lämna en preliminär skattedeklaration. Dvs du måste uppskatta din firmas vinst och betala skatt på det. Momsregisterar du firman kan du ansöka om faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden. Den första är mest förmånlig i och med att du kan dra momsen när du får fakturan - i det andra fallet måste du vänta tills dess du har betalat den.

Det finns inget som säger att du inte kan registerara en enskild firma samt momsregistrera den och köra den parallellt med din anställning. Undrar skattemyndigheten varför den inte uppvisar något större resultat kan du ju hävda att den är under uppbyggnad. Det större problemet är väl i såfall att hitta en nivå på f-skatten som är bra. Samt att du är medveten om att du måste betala skatt även de månader du inte har några intäkter på den om det nu faller sig så. Momsen är ju bara att nolldeklerera de månader du inte har någon försäljning.

//Micke

stoltz skrev:
Fördelar med enskild firma och handelsbolag är att allt du investerar i firman, dvs utrustning, inventarier m.m är en insättning i firman - m a o kan du ta ut detta när vinsten kommer. Utgående moms skall helst kvittas mot inkommande moms - Nollsummespel eller vinst med andra ord.

Du kan inte få tillbaka momsen på sånt du köper om du inte till sist har pengar in i firman. Då börjar skatteverket titta lite mer på verksamheten och det är inte helt ovanligt att du får krav på dig att generera pengar in i firman.

Mja riktigt så fungerar det inte. Du har rätt att dra av all ingående moms på saker firman köper in (såtillvida att det är till gagn för firman) och kvitta den mot den utgående momsen.

Skulle du sälja och köpa in lika mycket månad efter månad då kommer du garanterat bli föremål för en skatterevision,

Mja, med bokslutsmetoden har du inte rätt att dra moms förrän fakturan är betald. Med faktureringsmetoden har du rätt till det.

Förstår inte riktigt vad du menar med att man inte har rätt att dra moms om man till sist inte har pengar i firman. En firma kan ju gå med förlust men ändå betala sina räkningar.

Sen är det en annan sak varför man köper in saker om firman inte har pengar att betala det med.

// Micke

Jo, men hur har de tänkt att man ska ta betalt för hobbyverksamhet då? En näringsidkare borde inte behöva betala sociala avgifter/skatt på lön; man betalar ju egenavgifter för vinst av hobbyverksamhet...?

Om man ändå har FA-skatt så faller ju hela vitsen med att ta det som hobbyverksamhet.

Skulle man kunna lösa det på samma sätt som när företag köper egendom av privatpersoner? För det finns väl inget som hindrar att ett företag köper t.ex. en begagnad personbil av en privatperson? Hur gör näringsidkaren då? Köper och bokför kvittot som en verifikation?

Då borde det väl funka att man bara får betalt och ger näringsidkaren ett ex av kvittot som man sedan sparar till deklarationen?

Michael Gunnarsson skrev:
Skulle du sälja och köpa in lika mycket månad efter månad då kommer du garanterat bli föremål för en skatterevision.
Nja, här har du inte helt rätt. Det beror på omständigheter och vilken period du gör detta - När du startar upp har du anläggningskostnader och du har du oftast mer utgifter än inkomster. Under en förlängd startperiod får du gå med plus minus noll - som jag skrev, men helst vinst.
Mja, med bokslutsmetoden har du inte rätt att dra moms förrän fakturan är betald. Med faktureringsmetoden har du rätt till det.
Helt rätt, jag har nog inte skrivit något annat? :)
Förstår inte riktigt vad du menar med att man inte har rätt att dra moms om man till sist inte har pengar i firman. En firma kan ju gå med förlust men ändå betala sina räkningar.
Förlust är en sak - Då har du ingen "vinst" i företaget, men kan ha en omsättning ändå - Men har du inga pengar alls in, då blir det lite tuffare att förhandla med skattmasen. I en startfas kan du göra detta, tror den sträcker sig runt 1-2 år. Nu är det 10 år sedan jag tillämpade den perioden när jag startade, så det kan ha ändrat sig.
Sen är det en annan sak varför man köper in saker om firman inte har pengar att betala det med.
Kallas investeringsperiod - Detta gör du som jag skrev tidigare när du startar upp. Du sätter in eget kapital i firman (lån, sparade pengar osv). Detta blir en skuld som firman har till dig. Detta är inget ovanligt förfarande på något sätt.

LeadHead skrev:
Jo, men hur har de tänkt att man ska ta betalt för hobbyverksamhet då? En näringsidkare borde inte behöva betala sociala avgifter/skatt på lön; man betalar ju egenavgifter för vinst av hobbyverksamhet...?

Om man ändå har FA-skatt så faller ju hela vitsen med att ta det som hobbyverksamhet.

Skulle man kunna lösa det på samma sätt som när företag köper egendom av privatpersoner? För det finns väl inget som hindrar att ett företag köper t.ex. en begagnad personbil av en privatperson? Hur gör näringsidkaren då? Köper och bokför kvittot som en verifikation?

Då borde det väl funka att man bara får betalt och ger näringsidkaren ett ex av kvittot som man sedan sparar till deklarationen?

Det är inte helt lätt det här det håller jag med om. Det finns många för och nackdelar. Att dra igång ett företag skapar en del pappersjobb.

Ett av problemen är bara att företaget som köper dina bilder har inte rätt att dra momsen för dem om du inte har en firma registrerad. Så här får ju dina kunder själva bedöma om de gör en bra affär genom att handla av dig. De kanske kan tjäna 20 procent någon annanstans eller hur?

//Micke

Läs broschyren. Hobbyverksamhet som omsätter under 30.000 kr är inte momspliktig.

Alltså lägger hobbyutövaren inte på någon moms på priset och följaktligen behöver det köpande företaget inte bry sig om den.

stoltz skrev:
Nja, här har du inte helt rätt. Det beror på omständigheter och vilken period du gör detta - När du startar upp har du anläggningskostnader och du har du oftast mer utgifter än inkomster. Under en förlängd startperiod får du gå med plus minus noll - som jag skrev, men helst vinst.

Förlust är en sak - Då har du ingen "vinst" i företaget, men kan ha en omsättning ändå - Men har du inga pengar alls in, då blir det lite tuffare att förhandla med skattmasen. I en startfas kan du göra detta, tror den sträcker sig runt 1-2 år. Nu är det 10 år sedan jag tillämpade den perioden när jag startade, så det kan ha ändrat sig.

Kallas investeringsperiod - Detta gör du som jag skrev tidigare när du startar upp. Du sätter in eget kapital i firman (lån, sparade pengar osv). Detta blir en skuld som firman har till dig. Detta är inget ovanligt förfarande på något sätt.

Mja, skattemyndigheten vill gärna ha ganska detaljerade uppgifter om vad du planerar att köpa in när du startar upp. Och de tillåter inte hur stora momsavdrag som helst heller. Detta för de ska undvika bedrägligt stora momsavdrag som en del företag gjorde på 90-talet. Och på dig lät det som att det kunde vara ett standarförfarande att kvitta den utgående momsen mot den ingående månad efter månad. Ledsen om jag missförstod dig.

Sådana investeringsperioder är nog inte möjligt längre med tanke på alla de bedrägerier som skattemyndigheten varit utsatt för.

Känner till egen insättning - har drivit enskild firma själv nu i fyra år. Och innan dess ab.

//Micke

LeadHead skrev:
Läs broschyren. Hobbyverksamhet som omsätter under 30.000 kr är inte momspliktig.

Alltså lägger hobbyutövaren inte på någon moms på priset och följaktligen behöver det köpande företaget inte bry sig om den.

Mja, känner till reglerna och vill inte verka jobbig på nåt sätt men att driva företag är ett dribblande med pengar jämt. Speciellt om man vänder sig till småföretagare.

Det kan faktiskt vara så att det köpande företaget kan se det som en fördel att de kan dra moms på dina bilder, eller hur?

//Micke

Ja men hur skulle det kunna vara det? Om ingen moms finns specificerad på kvittot så borde väl vem som helst fatta att man inte har betalt någon moms. Om då priset följer marknadspris utan moms (motsvarande en företagande fotografs pris exkl. moms) så blir det ju ingen skillnad. -- Ska man verkligen måsta räkna med att folk är så dumma?

Om jag har fattat rätt gäller följande:

Företaget K som (i köpare) säljer bland annat reklam för 125 kr inkl. moms och betalar in moms på 25 kr.

K köper publiceringsrätten till en bild för:

8 kr exkl. moms 8+2 kr inkl. moms hos en fotograf F som har firma. K får då dra av 2 kr moms eftersom de har dragit in mer än så.

8 kr momsfritt hos fotografen H som har hobbyverksamhet.

Oavsett vilken av fotograferna F eller H som företaget K vänder sig till så har bilden kostat dem 8 kronor. Har jag missat något?

EDIT: Länge sedan jag pysslade med matematik... ;-)

Senast ändrad:
Vi gör en enklare matematisk jämförelse där vi har dig som hobbyfotograf kallad x och den stora fotografen med firma y (momsregistrerad).

Ni har båda lämnat en offert på ett jobb som kostar 5000:. inkl moms och ni skall fota några stenar i en bäck. Ni känner naturligtvis inte till varandras offerter och har heller inte fått någon info om respektives priser från uppdragsgivaren.

För uppdragivaren blir du 1000:- dyrare att anlita i och med att om han anlitar y kan han lyfta 1000:- i moms. Jobbet kostar alltså hos y 4000:- och hos dig 5000:-.

Jag tar ingen hänsyn till era olika vinster eller jobbkvaliteter i det här sammanhanget. Inte heller några eventuellt gällande prislistor för ersättningar. Men din vinst blir ju också större än y ioch med att denne måste betala 1000:- i moms.

Men jag hoppas du förstår nu vad jag menar?

// Micke

LeadHead skrev:
Ja men hur skulle det kunna vara det? Om ingen moms finns specificerad på kvittot så borde väl vem som helst fatta att man inte har betalt någon moms. Om då priset följer marknadspris utan moms (motsvarande en företagande fotografs pris exkl. moms) så blir det ju ingen skillnad. -- Ska man verkligen måsta räkna med att folk är så dumma?

Om jag har fattat rätt gäller följande:

Företaget K som (i köpare) säljer bland annat reklam för 125 kr inkl. moms och betalar in moms på 25 kr.

K köper publiceringsrätten till en bild för:

8 kr exkl. moms 8+2 kr inkl. moms hos en fotograf F som har firma. K får då dra av 2 kr moms eftersom de har dragit in mer än så.

8 kr momsfritt hos fotografen H som har hobbyverksamhet.

Oavsett vilken av fotograferna F eller H som företaget K vänder sig till så har bilden kostat dem 8 kronor. Har jag missat något?

EDIT: Länge sedan jag pysslade med matematik... ;-)

Naturligtvis har du rätt i det här men så här är det inte alltid. Det behöver inte alltid gälla publiceringsrätter för bilder som följer prislistor (om de nu alltid gör det). Det kan gälla fotojobb som man beräknar efter någon typ av timdebitering.

Sedan finns det andra aspekter i det här - det finns konkurrensfördelar med att ha en registrerad firma med momsregistrering. Du tar ditt fotande seriöst och vill även att dina kunder ser dig som seriös - jag vill påstå att det kan vara svårt att hävda sig som seriös om man inte har en firma registrerad. Jag vill absolut inte stöta mig mig med någon, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Har du börjat tänka i de banorna att din hobby ska bli lite lönande tror jag det kan vara vettigt att tänka ett steg längre. Visst det är lite mer pappersjobb, men i längden kanske du tjänar på det.

//Micke

Jojo, men om man inte är ute efter att ta steget till driva en en speciellt vinstgenererande rörelse så ligger man iaf. prismässigt inte ur fas med näringsidkarna så länge man inte tar ett högre pris än vad som motsvarar näringsidkarens pris exkl. moms, och man tjänar ungefär lika mycket (beroende på vad en hobbyutövares egenavgifter är).
Det verkar vi iaf. vara överens om.

Men hur löser man problemet med att få ett företag att betala till en hobbyutövare?

Måste nästan maila skattmasen och fråga...

Bifoga ett brev där du säger att ditt fotograferande är en hobbyverksamhet och du betalar själv skatt och sociala på det du tjänar. En vanlig faktura/kvitto torde duga bra bara där de vanliga uppgifterna med postgiro/bankkonto, ditt personnr/adress och så vidare finns med.

//Micke

LeadHead skrev:
Jojo, men om man inte är ute efter att ta steget till driva en en speciellt vinstgenererande rörelse så ligger man iaf. prismässigt inte ur fas med näringsidkarna så länge man inte tar ett högre pris än vad som motsvarar näringsidkarens pris exkl. moms, och man tjänar ungefär lika mycket (beroende på vad en hobbyutövares egenavgifter är).

Du kan faktiskt registera en enskild firma och ha den gående på tomgång så att säga. F-skatten kan ju sättas på en ganska låg nivå så att du inte behöver betala så mycket i f-skatt under året. När du sedan vet hur mycket du tjänat på den gör du en fyllnadsbetalning. När du momsregistrer din verksamhet kan du välja att hanteras en gång per år i din deklaration.

Det kan ju vara en fördel att ha haft firman igång på lågfart och provat på lite försiktigt - då har man mer kunskaper när man väl står inför valet att köra igång på riktigt.

Det som kostar pengar är väl registreringen av den enskilda firman hos bolagsverket (före detta prv) och jag tror det kostar 1000:-

//Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar