Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

enskild firma, sälja utrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hallå på er!

Jag funderade på en sak. Jag har nyligen startat en enskild firma och har liksom inte kommit in i regler och rutiner än. Nu är det så att jag tänkt sälja lite fotoutrustning som jag tidigare köpt in i företaget. Hur redovisas denna försäljning? Är det som en vanlig inkomst, eller är det något speciellt när man säljer av sina inventarier?

Tacksam för svar / Albin

Det av priset som överstiger resterande avskrivningsvärde är vinst. Den vinsten går in i årets resultat tillsammans med övriga intäkter och utgifter.

Ok tack björn! Om det är billigare utrustning som understiger 5000kr i inköpskostnad, dvs utrustning som man gjort direktavdrag på.

Är det bara att ta med den sålda utrustningen som inkomst då?

mvh Albin

abbeman skrev:
Ok tack björn! Om det är billigare utrustning som understiger 5000kr i inköpskostnad, dvs utrustning som man gjort direktavdrag på.

Är det bara att ta med den sålda utrustningen som inkomst då?

mvh Albin
Ja, men den kvittar du ju mot avskrivningen vid bokslutet så det jämnar ut sig. Om du inte redan utnyttjat avskrivningen i ett tidigare bokslut förstås.
Men har du köpt för 5000 och sålt för 6000 så höjer det resultatet med 1000 om det är gjort sama bokslutsår. Har du redan skrivit av och dragit ner vinsten ett tidigare bokslutsår så höjer det resultatet med 6000.

ANNONS