ANNONS
Annons

Enskild firma + Fa skattesedel: nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

LoveTu

Avslutat medlemskap
Hej,

jag har fotat ett tag nu (fast ju nu kameralös) och fått några småjobb (mest bröllop) som har genererat inkomst. Nu har jag dock gjort ett jobb åt ett företag som gör att jag måste ha FA-skattesedel (jobbar heltid vid sidan av).

Så igår, via www.verksamt.se, registrerade jag enskild firma + ansökte om f-skattesedel. Detta är något jag har tänkt att göra länge, men aldrig fått tummen ur.

Så, nu har jag några frågor som ni proffs säkert kan svara på.

1. Hur blir det med momsen ifall jag köper exempelvis begagnad utrusting av privatperson?
2. Bokföringen. Jag valde att göra denna var tredje månad av alla alternativ (vet inte riktigt varför) men nu undrar jag lite vad som ska med där. Spara alla kvitton, bokföringsprogram på nätet, ska jag exempelvis ta med en ny dator?
3. Jag valde omsättning på 10 000/år. Risken finns att jag överstiger detta, vad händer då? Jag ska tydligen skatta på dom 10 ifall jag förstått det rätt, betyder det då helt enkelt att jag får betala restskatt på det överskottet?
4. Har sålt alla mina prylar för att köpa nytt. Tänkte vänta med detta tills FA-sedel finns och firman är registerad. Köpet kommer bli i klassen 30-35 000, finansierat av "privata" pengar. Kan jag exempelvis dra av moms på nyköp utan någon intjänad moms, ifall ni förstår hur jag menar. Och eftersom det är privata pengar in i firman, hur påverkar det?

Så mycket man inte vet. Var på skatteverken och försökte ställa lite frågor, men dom hänvisade mig till verksamt.se och var allmänt okunniga. Har givetvis googlat, men när man inte kan något alls är det inte alltid så lätt att läsa sig till. Då är det bättre att få svar på raka frågor, vilket inte skatteverket ville hjälpa mig med.

Förlåt för alla korkade frågor, men vet man inte så.. :/

Skatteverket

Jag rekommenderar dig att ringa skatteverket. Deras personal är kunnig och vet exakt vad som gäller.

0771-567 567

Lycka till!

Jag rekommenderar dig att ringa skatteverket. Deras personal är kunnig och vet exakt vad som gäller.

0771-567 567

Lycka till!

Tack så mycket! Jag tänkte att det skulle räcka med att gå till skatteverket, men tjejen jag fick prata med där var allmänt ointresserad av att hjälpa mig och varje gång jag ställde en fråga hänvisade hon till verksamt.se.

Jag ringer dit och hoppas på bättre bemötande.

/Tobbe

Hej!

Är långt ifrån expert på detta (har en redovisningskonsult till det) men här är lite info som kanske kan hjälpa till!

1. PASS, men jag är rätt säker på att du inte kan dra av någon moms när du köper av privatperson.

2. Anlita en redovisningskonsult! Jag omsätter kanske 70 000 - 100 000 på min enskilda firma, som är ett extraknäck kan man säga. Jag betalar max 4000:- per år till min redovisningskonsult, som då även sköter deklarationen åt mig!

Jag spar självklart alla kvitton, sätter in dem i datumordning i en pärm, skriver ut alla fakturor jag skickar, sätter in dem i datumordning i samma pärm, varje gång jag skickar underlag till henne, så skriver jag ut kontuotrag från mitt företagskonto och kryssar av att jag har allt underlag som behövs (Annars kommer jag ändå få ett mail där min redovisningskonsult frågar efter kvitton som saknas).

3. Det du "valt" är bara en uppskatning. Du kan när som helst göra en preleminär skattedeklaration där du helt enkelt justerar din uppskattade inkomst. Eller så struntar du helt enkelt i det, men har bättre koll på dina inkomster och utgifter själv. Jag brukar ha som regel att om jag använder mina "företagspengar" till något som ej är avdragsgilt (kontantuttag eller liknande) så sätter jag alltid över samma summa pengar på ett företagssparkonto för framtida restskatter (Som kommer så småningom!)

4. Eftersom att du har en enskild firma så kan man inte skilja på privata och ej privata pengar eg... Du kan självklart dra av saker som du betalt med redan skattade pengar så att säga. Se till att ditt företagsnamn står på kvittot bara (inte nödvändigt tror jag men jag brukar göra så).

OM du sen inte skulle dra in några pengar så kommer du göra en förlust under första året, vilket är ganska vanligt.

Lycka till!

ps. Jag kan reka denna sida för fakturering/tidrapportering http://www.fakturan.nu, har kört med den ett år och det fungerar hur bra som helst! ds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar