ANNONS
Annons

enlarger och 20x24 print?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasjm

Medlem
har en fraga angaende en enlarger. Jag har en Nikon F80 och 28-80 objektiv, jag undrar nu om det blir bra kvalitet om jag forstorar upp bilderna till 20x24
Jag brukar aven andvanda TMax 100 eller 400

Har aven funderat pa att kopa en enlarger, vilken tycker ni ar bra om jag nu ska kunna forstora upp i aven storre format

20x24cm och T-max filmer funkar alldeles utmärkt! För övrigt fungerar det utmärkt med alla storlekar. Bildkvalitén sitter inte i storleken. Kornet kan vara grovt och synligt men passa bilden ändå. Om du menar 20x24 tum (ca 50x60cm) så är det inga som helst problem heller. Och T-Max 100 har relativt litet korn som inte blir allt för framträdande i 50x60 om du önskar det.

En apparat med lång pelare är bra om du ska göra större förstoringar. Då slipper du projisera på vägg eller golv med vänt förstoringshuvud. Ofta är det bara proffsapparater som har långa pelare men de är å andra sidan otroligt billiga idag på begagnatmarknaden. Durst är ett säkert kort vad gäller märken och behöver man någon reservdel finns det stort utbud av begagnade apparater som man kan få billigt och "plocka" av. Men de enklaste amatörapparaterna tror jag man ska undvika eftersom pelarna brukar vara för korta för större förstoringar än 30x40cm.

Hej

Jag tycker som Nils i detta läget.

Vi jobbade förr med meterförstoringar från 35mm Tri-X.
Att jobba på golvet blev en nödvändighet.
Fanns inte så stora framkallningsbehållare så vi jobbade med svamp som också har fördelen att du kan framkalla lite mer på vissa ställen genom att gnugga lite mer med svampen.

Det naturliga blev att exponera dessa papper på golvet.

Meterförstoringar blir naturligtvis grovkorniga men en betraktare står inte så nära en sådan förstoring så att det stör.

När du tittar efter en enlarger, se till att få en med bra optik och att hela apparaten är stabil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar