Annons

Enkla, snygga porträtt med lite utrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
Helo.

Jag har tidigare fotograferat några enkla porträtt men vill utveckla lite detaljer för att göra ljussättningen bättre med få medel. Det handlar alltså inte om några konstverk utan yrkesmessiga snabba men shyssta porträtt till användning inom företag etc. Vanligtvis brukar jag köra med stativ och blixt med reflektor på ca 60grader och ta liggande så att säga landskapsfotografi mot en vit vägg eller upptejpad fond. Sen klipper jag ut bilden som jag vill ha den.

Funderar på att ändra mig och köra antingen blixten på kameran som vanligt fast porträtt och kanske vinkla blixten ännu mer mot motivet samt eventuellt tom använda en reflexskärm på höger sida om personen. Eller så använder jag en TTL-kabel, som jag har, och tar med kameran i porträttställning på stativ men håller blixten bredvid med antingen bouncer eller reflektor och sedan en reflexskärm på höger sida om motivet, hur låter detta?

Tacksam för svar!
/Lord

Jag brukar använda följande uppställning för lite enklare porträtt:

Kameran handhållen i stånde format.

Blixt som sitter på ett belysningsstativ, lite på sidan ovanför huvudhöjd (motivets huvud) samt med ett vitt halvtransparent paraply som blixten slår genom. Jag använder HAMA paraplyfäste för att fästa blixt och paraply på stativet.

TTL kabel från kamera till blixt, jag använder Canon EX580.

Eftersom paraplyet lyser ut bra och ger ett mjukt fint ljus så ser jag sällan behov av reflexskärm.

Se exempel på denna uppställning:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/269201.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/317289.htm?set=lp

mvh
Peter

Tja, ett vitt paraply med nylonduk, ämnat för ändamålet. Vilket fabrikat det är har jag ingen aning om, det är ca 90cm i diameter. Tex Kaffebrus säljer liknande för överkomligt pris.
mvh
Peter

Fint, har funderat på det.

Jo som sagt, jag har funtat på att köpa ett sånt stativ och paraply. Kanske är något att införskaffa då helt enkelt =).

Det finns gott om billiga enkla blixtar på www.tradera.com För att kunna fotografera obehindrat så är det en fördel om du skaffar dig en radiosändare för att utlösa blixten!

Ja alltså blixt har jag en shysst SB 28DX, ska skaffa en SB800 så småningom. Nu tror jag vi pratade mer om att montera en sådan blixt på ett litet stativ med paraply och så. Inte en studioblixt som elinchrom och så. De har jag också jobbat mkt med och isf har jag inget problem att få till shyssta porträtt men det var utan att behöva blanda in mer saker än jag kan bära i ena handen typ, samt utan att det kostar mig mer än en 500ing eller så till.

Nu kanske du menar enkla kameramonterade blixtar iofs, jag vet inte. Isf har jag det redan iaf. =)

Jag har slagit mig in på denna vägen som propageras här.

http://strobist.blogspot.com/

Den enda sura äpplet att bita i är pocket wizards de är inte direkt gratis.
Men jag har slagit till nu när dollarn är så bra. Så 3 st trollkarlar är på väg och nu ska jag bara fixa lite beggade gamla blixtar, stativ, nåt paraply inte mer än att man kan släpa med sig det.

Varför dyra Pocket Wizzard? Har du behov av 100 meter räckvidd? Klarar du dig med upp till 30 meter utomhus så räcker det med "vanliga" radiosändare.

Maxieboy skrev:
Varför dyra Pocket Wizzard? Har du behov av 100 meter räckvidd? Klarar du dig med upp till 30 meter utomhus så räcker det med "vanliga" radiosändare.

1600 ft. är ju en skvätt över 500m :)
Nä det är inte därför, utan att det är för att man får vad man betalar för, en pryl som enligt alla tester fungerar till 100% och håller hög byggkvalite också, de har också ett helt tillbehörsprogram.

Varför köper folk "vita gluggar" klarar de sig inte med kit-objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar