Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkelt nybörjarprogram för PC ? - gärna gratis

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har en god vän - en ålderstigen gammal mörkrumsmagiker, som pga häftig medicinering inte längre kan ta sig ned till sitt mörkrum i källaren.
Jag har inspirerat honom till att testa det digitala, med viss framgång..... med han tittar på sina bilder och konstaterar vad som skulle göras med bilderna. Vad han skulle ha gjort i mörkrummet......

Han är förstås väl förtrogen med all fototeori och skulle behöva ett enkelt redigeringsprogram (för att inte säga rudimentärt.....) till sin PC.
Jag kör själv Mac sedan massor av år och har inga råd i den vägen alls att ge. Ett enkelt program - installerat på hans dator tror jag skulle passa.

Förslag, tack! But keep it simple.......

Även om jag själv gillar Gimp för bildbehandling så tycker jag inte att man kan kalla det för enkelt, det är snarare tvärtom lite skrämmande då det (åtminstone på Linux) använder ett flertal fönster. Jag gillar det, men för någon som är osäker med datorer kan det kännas överväldigande.

Vad gäller tips för TS problem så är den här listan kanske något att undersöka. Jag vet att det är en lista över bildvisare, men många av dem kan användas för enklare redigering. Av listan framgår det vilka program som fungerar på Windows och om de är proprietära (vilket ofta, men inte alltid, betyder att de kostar pengar) eller FOSS (vilket ofta, men inte alltid, betyder att de är gratis).

Han fick faktiskt en Nikon 1 av mig i 80-årspresent - är Nikon ND-X något för en nybörjare?
I jämförelse med Gimp är det ganska enkelt, men ändå ett väldigt kompetent program (som jag förvisso inte använder själv. Däremot har jag använt mig av CN2 som är ännu enklare än CN-X 2). Så om det är för en nybörjare, skulle jag nog satsa på Ps express (?) vilket är väldigt basic (och gratis), alternativt Windows photoeditor.

Ett lite udda program, med en del drag av analogt mörkrum, är LightZone. Det verkade ha dött ut, men de entusiaster som driver det fick väl lite hemmatid pga coronaviruset, så version 4.2.0 kom ut häromveckan.
Om man vill dra i gråskalor och pjatta, i stället för att redigera kurvor och måla med penslar, kanske det kan vara något.
Hemsida http://lightzoneproject.org/
Introduktionsvideo

Normalt skriver man aldrig över sin bildfil img_001.jpg utan programmet skapar en ny fil img_001_lzn.jpg som innehåller den redigerade bilden OCH alla redigeringskommandon (dvs enkelt att fortsätta redigering)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar