Annons

enkel studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

dejenfelt

Medlem
Hej!
Jag är 13 år och fotat i kanske ungefär ett år.
Jag har precis köpt en Nikon D50.
Jag fotar mest ute.
Jag brukar också redigera dom på photoshop CS3
Men jag skulle gärna vilja fota människor inne. Liksom som i en studio men har ingen studio eller nått sånt hemma. Hur ska jag göra?

svara gärna :)

Börja kanske med att skaffa dig en blixt till kameran. Den kan du även ha på stativ sen och trigga med den inbyggda blixten. På så sätt kan du få ljus från sidan och inte bara rakt framifrån.

Jodå, om du skall bygga studio, så finns det nog inget slut på saker som man kan skaffa =)

Själv håller jag tittar på färdiga blixtpaket, men det är svårt att veta vilken styrka på blixtarna man ska börja med.

Jag införskaffade ganska nyligt Elinchrom D-Lite 4 blixpaketet...är mycket nöjd med detta paketet. Har byggt en ministudio hemma och har just nu endast en bakgrund. Det fyller mina behov just nu iaf. Satt också länge och funderade vilket paket jag skulle skaffa mig, Elinchrom har fått så goda omdömen och D-lite verkade som perfekt nybörjar paket.

Att köpa ett billigt studioblixt paket kan ofta vara billigare än att köpa en enda märkes-kamerablixt. Tex får man idag två st 110ws blixtar med inställningsljus och steglös styrka, två stativ och en softbox och paraply från 2295:-

Det finns numer många ställen som säljer billiga paket. tex www.kaffebrus.com där det till och med är fraktfritt, www.photax.se och www.studioblixtar.se

Billigaste bakgrunderna kan vara tex velourtyg från Jysk, brukar vara otroligt billigt. Annars är det i regel pappersbakgrunder som används i studios. De är 2,7x100 meter på rulle och kostar ca 700 kronor. Finns i alla möjliga färger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar