Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkel bouncer

Produkter
(logga in för att koppla)

filip71

Aktiv medlem
Här är en grej som jag tycker är finurlig. En liten syltburk i plast som man gör hål från sidan. Ger ett stort och mjukt ljus. Riktas det rakt ner så är det perfekt för macro eftersom blixten inte skjuter ovanför. Möjligen att det ger en skugga under insekten om det är väldigt mörkt... Hur som helst - har funkat för mig i många år. Visst ser det lite töntigt ut, men man spar några spänn och ser ju i alla fall inte så hipp ut när man krälar på marken och fotograferar gråsuggor... När burken inte sitter på blixten så är det en bra skyddad plats att lägga saker i när man ... krälar på marken.

Bilagor

• dsc06998.jpg
    dsc06998.jpg
    35.3 KB · Visningar: 615
Listigt. Jag har en uppskuren filmburk över pop-upblixten på min D50, funkar kalas. Mitt Sigma 17-70 skuggar blixten, men det funkar med burken. Finns nog någon tråd om det här, jag har inte kommit på det själv.

JL 666

Lämpliga burkar är lingonsyltburkar men de tenderar ofta att vara lite väl stora. Det här är en apelsinmarmeladburk av märket X-tra på Coop. Kostar en dryg tia och marmeladen får man på köpet.

Jag har ett litet vitt IKEA-plastburkslock som jag ibland håller framför pop-up blixten för att slå den i taket, men ändå släppa lite ljus framåt, funkar bra.

JL 666

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar